Warme daagjes

16 juli

Een zonnige dag hier weer in Madagascar! Het leven op kamp gaat wennen en we komen steeds meer in een soort van ritme terecht voor de dag indeling. Te beginnen met het ontbijt, speciaal met pannekoeken en brood vandaag. Daarna hebben we eens goed gekeken naar de lucht foto's van dit gebied en hebben er een soort van kaart van gemaakt. Super handig, nu is het iets meer duidelijk hoe het gebied er precies uit ziet. We begonnen dit maal in forest patch twee en stuitte gelijk op een grote groep die we al eens eerder zijn tegen gekomen. Dus dat is een goed teken voor mijn totale counting! Daarna zijn we het hele forest patch af gelopen en kwamen helaas geen lemuren meer tegen op 1 verdwaald mannetje na. Dat is geen goed teken. In dit stuk bos (forest patch) leven er dus niet zoveel groepen. Op die ene grootte groep na en een andere groep die we eerder tegen zijn gekomen maar vandaag helaas niet thuis was. Na onze duik in de rivier stond er weer een goede lunch klaar, met aardappelen en rijst. En nee de rijst komt nog niet m'n neus uit hoor we hebben nog genoeg variatie. We sturen vandaag een boodschappen lijst naar iemand toe die over een paar dagen hier heen komt en dan is onze voorraad ook weer aangevuld. Vanavond het laatste avondje met deze groep. Wat ga ik ze ontzettend missen.

17 juli
De dag dat ons team enorm verkleind. Vandaag gaan Iris, Jelco, Georgina en Ivette er vandoor.
We hadden nog een gezamenlijk ontbijt maar daarna gingen wij veldwerk doen en ondertussen gingen zij alles inpakken. Wij kwamen in het bos toch weer een nieuwe groep tegen, al waren we hier al 3 keer geweest. Wij kwamen rond 12 uur terug uit het bos en toen was iedereen er vandoor. Wat een stilte en leegte. Het is echt even wennen dat iedereen er niet meer is.
We zijn nu nog maar met z'n 3en over en over een paar dagen komt Audrey gelukkig weer terug uit haar dorpje. Dan is ons onderzoeksteampje weer wat groter.
Een voordeel we hebben nu 3 hangmatten waar we dus met z'n alle tegelijk in kunnen relaxen en we kunnen weer Nederlands praten haha. Vanavond houden we een gezellig film avondje.

Note to Georgina en Ivette: it was very nice to meet you! It were an amazing three weeks with each other. We had a lot of fun: het was altijd er gezellig. We miss you already. Hope to see you once again. And Georgina thank you for you serong, so sweet of you! Kisses from all of us.

In de na middag zijn we opzoek gegaan naar een bos wat wel op de kaart staat aangegeven, maar waarschijnlijk is afgebrand. Eenmaal aangekomen op deze plek zagen we inderdaad geen groot bos meer, maar een klein stuk in een diep dal. Dit is dus geen geschikte plaats voor blauw oog maki's om te leven.

In de avond zijn we met z'n drieën lekker in de hangmat gaat liggen een een filmpje gaan kijken. Tot een uur of 9 want toen was het alweer bed tijd aangezien de vermoeidheid erg aanwezig is.

18 juli
Eerste ontbijt met dit kleine groepje. Maar de kamp hond komt steeds dichterbij en ik kan hem nu oud brood voeren. Misschien raakt hij nu beter gewend aan mensen. Zou best leuk zijn als de onderzoekers hier zoon kameraatje hebben om mee te spelen Daarna zijn we weer vertrokken naar het bos. Vandaag tot onze verbazing toch weer een nieuwe groep gespot en een aantal groepen die we gister ook gezien hadden. Toch blijft het lastig om te bepalen welke groep het precies is omdat je de groepen natuurlijk niet altijd precies op dezelfde plek zal terug vinden. Het lijkt vandaag hier extra warm te zijn. Als ik hier op de thermometer kijk staat er 30-35 graden en in de zon zelf 39. Dat betekend extra zwem en hangmat tijd in de middag. Later deze middag zijn we weer op pad gegaan om nog een bos te controleren. Waarschijnlijk zitten daar ook lemuren. Dus nog iets om te onderzoeken.

19 juli
Ik hoorde dat het in Nederland vandaag 30 graden is? En is het uit te houden? Hier is het ook weer rond de 30 graden hoor. Vandaag zijn we naar forest patch 2 geweest en zagen daar onze wel bekende groep van maar liefst 13 individuen! En ook kwamen we weer wat andere groepen tegen. De bossen hier zijn soms zo slecht doorgaanbaar. Je haar en kleren blijven overal achter hangen. Niet over de honderden spinnen webben te beginnen... Voor lunch handen we vandaag variatie, namelijk pasta (helaas zonder saus en kaas) en wat gebakken aardappeltjes (wel geteld 8) maar ik klaag zeker niet alles is welkom. De koks koken hier echt heel erg goed en zorgen ook voor de variatie in het menu. Zo bakte ze vannochtend als verassing weer lekkere pannekoeken. Na een duik in de rivier was het tijd voor de was. Alle kleren worden hier zo rood van de grond. Dus vaak wassen heeft echt niet zoveel zin, maar nu moest het even. We gebruiken nu een blok zeep uit de dorpjes die Audrey heeft meegenomen. En daar worden je kleren echt heel schoon van. Helaas is het geen kwestie van in laten weken, je moet echt goed schrobben. Maar dan heb je ook wat. Terwijl ik dit nu zit te type, 3uur op woensdag 19 juli, hoor ik de kamp blauw oog maki's stiekem dichterbij de keuken komen en zie ze smullen van gejatte stukjes fruit haha. Het zijn en blijven lieve beestjes.
Nu op naar het internet punt om mijn blogs van de afgelopen dagen te plaatsen.

Een hele dikke kus vanuit Madagascar en ik vermaak me nog steeds hoor.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Esther:
    19 juli 2017
    Het is hier idd 30 graden maar benauwd pff er worden zo onweersbuien verwacht en dan is het gedaan met de zon, kans op veel buien al veranderd dit per dag
  2. Jessica van Mildert:
    19 juli 2017
    Oeh dat is altijd in Nederland hé gelijk weer regen en onweer. Hier is er nog steeds niks gevallen haha. En de dagen veranderen ook niet zo snel. Al is het soms wel iets kouder in de nacht
  3. Jacq:
    19 juli 2017
    Hoi jessica.weer leuk om te lezen. Wij liggen nu tussen de bossen in kraggenburg en jawel het regent. Hoe kan het anders wij zijn op vakantie. Van de week zijn je ouders nog geweest in spakenburg. Je weet wel met die aan gespoelde dolfijn
  4. Yvonne:
    19 juli 2017
    Leuk weer wat van je te horen.fijn dat het nu wat overzichtelijker wordt met de bosgebieden . Misschien kan je ook wat foto's maken als de koks bezig zijn met het eten maken ? Uiteindelijk kom je dus wel in je ritme hè .en leuk dat je een sarong hebt gehad het was zeker degene die je aan had met die kokosnoot ? En een stuk zeep helpt dus wel beter om te wassen nou misschien kan je moeder vast wasgoed opsparen dan kan je thuis ook even doorgaan haha.nou veel plezier maar weer en geniet weer van alles meid.
  5. Oma:
    19 juli 2017
    Lief oma is blij dat ik je verslag kan lezen en dat het goed met je gaat love you xxx van oma
  6. Jessica van Mildert:
    Hoi hoi

@jacq:0Oh zijn ze langs geweest dat is gezelli. Nog wezen zwemmen met de honden?

@yvonne: ja zal ik doen. Misshcien neem ik wel een stuk zeep mee naar Nederland haha. Het was inderdaad de Serong van het strand. Super lief hé

@oma super leuk dat je mee leest. Hele dikke kus terug
  7. Carla:
    19 juli 2017
    Hoi Ja jammer dat de groep kleiner is geworden maar maak je borst maar nat als het weekend er is, als de man van de stichting komt met een groepje Britten.
    Knap en leuk hoor dat je de maki's groepen gaat herkennen. En dat je de bossen uit elkaar kan houden wel handig met een GPS op zak toch.
    Goed dat je s'middag tijd heb voor je blog als je in je hangmat ligt en geen was hoef te doen hi hi
    Leuk weer je mooie verhalen zo zijn we toch er een beetje bij.
    Toedeloe en doe de groeten aan die ene maki hi hi
  8. Thea:
    Hallo jessica
    Wat fijn dat je het naar jein hebt
    En dat er een hond is maar die moet toch van iemand wezen?
    De was zal wel zo droog zijn
    Wel stil zo met zijn 3
    Maar komt goed hoor er zal wel weer iemand anaders komen
    En hebben jullie nog iets bijzonders besteld een zak chips of zo ha ha
    De groetjes tot de volgende keer weer Peter en thea x x x
  9. Rla:
    19 juli 2017
    Weer een goed reisverslag. Zo juist op het nieuws gehoort dat het gem.30 31 graden vandaag is geweest ,dus ook wel warm.,
    Zijn jullie dat aapje aan het verwennen,dat
    hij of zij zo dicht bij jullie komen om wat te pakken,maar wel leuk zo dicht bij denk ik .
    De groeten van uit utrecht ria
  10. Carla:
    20 juli 2017
    Hier een verhaal van mij oma het is hier erg heet mag voor mij wat minder zijn ik ben vanochend met yvonne naar overvecht geweest en net naar de kapper ik wens je veel plezier en d e groeten aan de apen
  11. Peter:
    23 juli 2017
    Pas goed op je zelf xxx je oompie
  12. Carla:
    24 juli 2017
    Hallo jessica hier een berichtje ik heb bramen geplukt ze waren al zwart diehebben jullie niet ? nog veel plezier gr oma