Vermoeide dagen

20 juli

Hier weer een update vanuit het mooie en warme Madagascar. Het leven hier gaat steeds meer wennen. Het kamp hier voelt dan ook al een beetje als thuis komen naar een ochtend ploeteren in het bos. Vannochtend zijn we naar een nieuw gebied geweest. Helaas kwamen we hier geen blauw oog maki's tegen, dat is geen goed nieuws. Het bos was voor ons ook erg moeilijk begaanbaar. Er waren geen paden en soms waren er steile hellingen en dalen waar we overheen moesten. Slingerend langs alle bamboes en lianen. M'n haar zat vol met takjes en bladeren na afloop. Maar nu weten we dat we hier in iedergeval niet terug hoeven. Na de lunch waren we even wat aan het dromen en fantaseren over onze vakantie plannen hier in Madagascar haha. Hopelijk kunnen we na ons veld werk nog wat meer van het land zien en natuurlijk souvenirs kopen. Maar dat komt vast goed. Na dit gebied zullen we in iedergeval richting het noorden gaan. Anabohazo is het volgende gebied waar we onderzoek gaan doen. Als het goed is zullen we daar begin augustus naar toe verhuizen. Hier is er ook een kamp alleen schijnt deze minder luxe te zijn dat hier. Maar we zullen zien.

21 juli
We maken er vandaag een drukke dag van. We gaan namelijk proberen om in de middag ook een bos fragment te gaan tellen. We zitten hier namelijk nog maar 9 dagen en we willen wel zeker weten dat we de tellingen zo nauwkeurig mogelijk hebben gedaan. Eerst zijn we in de ochtend in de bossen rond het kamp geweest en in het hele moeilijke begaanbare bos van gisteren, helaas geen lemuren gezien. Dat is niet zo goed. Daarna was het tijd voor een stevige lunch. Pasta met kip en rijst. Wat zal het morgen ochtend stil zijn in het kamp, als we de kip niet meer horen kukelen... Rond een uur of 3 zijn we naar een ander stuk bos geweest waar we al eens eerder waren geweest. Hier zagen we inderdaad weer wat oude groepen terug, helaas niet altijd met de samenstelling die we eerst hadden maar wel ongeveer op dezelfde plek. Het viel op dat de lemuren niet extreem actiever zijn in de namiddag. Behalve rond een uur of 5, dan begint het in het bos te schemeren, en is tellen eigenlijk niet meer mogelijk. Rond dit tijdstip begon een groep lemuren geluiden te maken. Dit geluid is bedoeld om alle groep leden te verzamelen voor de nacht. Helaas zaten deze lemuren zo hoog in de boom en bewogen ze vrij snel en samen met de schemering maakte het enorm lastig om ze te tellen. We weten in iedergeval van dat je ongeveer tot maximaal half 5 kan gaan tellen. Daarna zijn we snel nog even langs het internet punt gegaan voor het dinner. Nog even een spelletje na het eten en rond half 9 was het alweer bed tijd. Dat was ook wel nodig want twee keer bossen doorlopen is toch best vermoeiend en m'n benen waren helemaal op van het lopen.

22 juli
Een speciale dag want er waren vanmorgen veel wolken en dit was rond 12 uur nog steeds zo. Maar is de middag was het toch weer zonnig hoor. Vandaag zijn er mensen uit Groot Brittannië naar dit kamp gekomen. Het zijn voornamelijk investerdeerd voor onderzoek in dit gebied. Ze zullen hier 2 nachten slapen en al hun tenten staan nu in het kamp. Een gezellige boel. Bovendien zijn al onze boodschappen vandaag aangekomen. Dus we hebben weer wat luxere producten als aardappel, groenten, fruit, koekjes en chipje. En weer wat extra wc rollen niet te vergeten. Super fijn. Ondertussen is er alweer bijna een maand voorbij sinds we op Schiphol stonden, nog 5 dagen. Wat gaat de tijd ontzettend hard. Maar dat betekend dat we het enorm na ons zin hebben. Hoe is deze maand verlopen in Nederland, voor de meeste ook al vakantie?

23 juli
Goeie middag allemaal. Het is weer even hangmat tijd en ondertussen tijd voor het schrijven van mijn blog. Ik heb alleen op dit moment van de dag niet heel veel bijzonders te vertellen haha. Want ook deze ochtend zijn we naar het bos geweest en helaas weer maar 1 groep lemuren. De oorzaak hiervan kan zijn dat er hier recentelijk veel bomen zijn gekapt. Overal zie je kleine en grote omgekapte bomen. De gidsen vertellen dat de mensen hiermee de lemuren erg veel storen en veel herrie maken. Vandaar kan het zijn dat ze hier weg zijn gevlucht. Bovendien ligt dit stuk bos een aardig stukje van het kamp en er komen niet zoveel onderzoekers of mensen. Hierdoor zijn ze erg schuw en moeilijk te spotten. Toen wij namelijk eindelijk een mannetje zagen vluchten hij meteen en hij was super snel erg ver weg. We zijn er nog achteraan gerend maar kwamen hem niet meer tegen. Dit vlucht gedrag viel echt heel erg op. In de bossen rond het kamp gaan de lemuren ook wel weg als je ze stoort maar lang niet zo gauw en zo snel.
Vanmiddag na hangmat tijd, rond 3 uur, ga ik weet na het bos. Kijken wat er hier zullen aantreffen. Hier een update na het bezoek van het bos. We hebben een groep gezien meer niet helaas. Rond 5 uur waren we terug. Nog net lang genoeg licht om even te zwemmen en af te koelen. Helaas geen tijd gehad voor connectie tijd haha. Maar wel nog even luieren in de hangmat met een kopje thee en muziek voor het dinner. En dat uitrusten was zeker nodig want vandaag ruim 15 km gelopen en geploetert in het bos.

24 juli
Vanmorgen vroeg zijn de toeristen/investeerders weer vertrokken. Helaas hebben we niet veel met ze kunnen praten of zij waren weg of wij haha. Deze ochtend zijn we weer naar een nieuw stuk bos gegaan, wel weer een pittige wandeling totaal 11 km gelopen in de madagasische hitte. Het bos was enorm moeilijk begaanbaar want het lag in een soort van dal. Ondertussen zitten we allemaal onder de schaaf wonden. Helaas weer geen lemuren. Ook hier zijn er enorm veel omgehakt bomen. En zelf al helemaal geschaafd als planken/ balken. Dat is niet goed.
Eenmaal terug bij het kamp had de kok een super leuke verassing. Ze heeft namelijk brood voor ons gebakken. Het was zo lekker warm en vers. En lekker een gebakken eitje erop of chocolade pasta of pinda kaas. Jammie. Wat worden we verwend. Daarna is het tijd voor afkoeling, het is vandaag super warm weer. Hoe is het weer in Nederland?

Groetjes vanuit een hangmat helemaal in het verre Madagascar.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Thea:
    Hallo jessica
    Je bent wel goed bezig hoor al dat werk .
    Maar wel lekker als je even in je hangmat kan liggen
    En eten wat een verrassing dat ze brood hadden gebakken
    Gaat de kok ook mee
    Of moeten jullie een ander zoeken
    Tot de volgende keer
    Maak je nog foto's
    Groetjes van ons x x x Peter en thea
  2. Jacq:
    24 juli 2017
    Weer ff bij gelezen, fijn dat je het na je zin heb en je thuis voelt.
    Maar naar 4 mnd gewoon weer thuis komen hoor. Ha ha
  3. Carla:
    24 juli 2017
    He hallo, alles gaat nog steeds naar wens.
    Dat je in het bos moet lopen waar geen paden zijn is ook wel leuk toch. Echt een avontuur en spannend hoor. Goed dat jullie de vakantie al vast plannen. Want je wil toch ook souveniertjes mee naar huis nemen.(als je maar geen maki meeneemt Hi Hi)
    Wat lief dat de kok wel eens een verrassing heeft voor jullie en fijn dat ze lekker kunnen koken.
    Nou ik zou zeggen nog een paar dagen werken en dan een welverdiende vakantie van 4 dagen ongeveer.
    We zeggen Toedeloe en de groeten uit het regenachtige Utreg
  4. Carla:
    24 juli 2017
    Ik heb het verhaal gelezen je heb aardig gelopen het lijk de ivierdaagse ha.ha.die zijn hier afgelopen ik doe het niet naar jessica nog veel plezier
  5. Yvonne:
    24 juli 2017
    Hè surviveler het gaat goed hè . Fijn dat de tijd ook snel voor je gaat inderdaad bijna 1 maand om .jammer dat sommige bomen worden gekapt hè . En ik snap wel dat die makis smidddags niey zo actief zijn met die warmte.Nou blijf goed uitrusten voor zover dat dat kan dan en blijf steeds uitkijken voor ongedierte meid .nou de groeten aan de kok ik begreep een kokkin en maak je nog fotos van het eten die zien we dan wel als je thuis bent.oh ja is dat ene engelse meisje weer terug van de interview ? Nou veel plezier maar weer meid.xx
  6. Carla:
    24 juli 2017
    Het verhaal van de vierdaagse is van oma fout in de naam maar ze heeft dit weer zelf gedaan goed he
  7. Jessica van Mildert:
    27 juli 2017
    Hoi allemaal.
    Ja een maand gaat snel hé! En we hebbe gisteren gevraagd of de kok met ons mee wilt naar het nieuw kamp en dat wilt ze wel. Ze weet precies wat wij lekker vinden en ze kan goed koken dus dat is wel erg leuk en gezellig.

@jacqueline ja natuurlijk kom ik weer naar huis toe. Maar eerst nog 3 maandjes in dit land vertoeven.

@mams en paps. Ja soms is het in het boslopen echt een avontuur met al dat klimmen haha. Maar inderdaad nog even en dan hebben we een welverdiende vakantie. Om even te shoppen en uit toerusten voor onze volgende 3 weken.

@oma leuk dat je mee leest oma! En goed dat het lukt. Hoe is het daar? Zijn de bramen en de frambozen al gegroeid. Je hoeft ze niet te bewaren hoor haha eerder dat ik terug ben, eet ze maar lekker op.

@yvonne, ja zeker fotos van het eten worden ook gemaakt. En nee haha wij zijn liever ook niet al te actief in de middag, veel te warm. Maar soms kan het niet anders, dan moeten we toch even onderzoek doen in het bos of even wassen haha. Ja het Americans meisje was alweer terug, maar inmiddels gisteren weer vertrokken naar het volgende dorpje.

Groetjes allemaal en tot gauw