Dagen in het zuiden. 20 t/m 24 okt

25 oktober 2017 - Ifaty, Madagaskar

Vrijdag  20 oktober

Vandaag gaan we Isalo National Park verlaten en gaan we nog een stukje naar beneden op de kaart, Tulear. Rond 12 uur vertrekt de taxi Brousse. Dus na een beetje uitslapen en een ontbijtje gingen we met al onze spullen naar de taxi Brousse stop plek. Toen was het wachten. 12 uur, half 1, 1 uur... Toch maar even bellen. Ze komen pas rond half 3! Dan maar even lunchen. En daar kwam die eindelijk de taxi Brousse. Na wat overleg zei de chauffeur dat het niet onze taxi Brousse is! Maar dat klopt niet want het nummer op ons ticket komt overeen met deze taxi Brousse. Toen reed hij weg zonder ons. De mensen van de coöperatie hebben ons nog geholpen en geprobeerd de taxi Brousse om te laten draaien maar helaas zat dat er niet in. Enige optie is nu morgen pas te vertrekken. Zo gaat dat in Madagaskar, niet altijd alles gaat volgens plan. Nu hebben we dus voor morgen een nieuw taxi Brousse geregeld. Nu nog maar hopen dat we ons geld van die andere taxi Brousse terug krijgen. Rond 4 uur verlieten we het dorpje met onze spullen nu maar weer terug naar Chez Alice. Die moesten wel lachen om ons verhaal en gelukkig hadden ze voor vanavond nog een plek voor ons vrij. De rest van de dag/avond lekker op bed gelegen want ik was niet zo lekker. Ook begon het nog even hard te waaien en te onweren!

Gezellig hoor vakantie hi hi .

Zaterdag  21 oktober

Nieuwe dag, nieuwe poging!

Rond 8 uur zal onze taxi Brousse vertrekken naar Tulear. Eenmaal aan het ontbijt werden we rond half 8 al gebeld dat we moesten komen want de taxi Brousse is er al! Snel alles gepakt en op naar de taxi Brousse. We vertrokken mooi om 8 uur.

Het is nog 5 tot 6 uur rijden naar Tulear en dan nemen we daar een andere taxi Brousse naar Ifaty. Dat is ongeveer nog 1 uurtje rijden. Het landschap verandert weer. Van bergachtig naar droog grasachtig landschap, naar drogen stekelige bomen en baobabs!

Eenmaal aan gekomen in Tulear werden we onderhand aangevallen door mensen die ons wel naar Ifaty wilde brengen. Je wordt gewoon omringd door zoveel mensen en iedereen praat door elkaar! Maar wij wilde gewoon na de bank toe haha. Dus namen we een poush Poush, of te wel een fiets taxi. Voor een afgesproken prijs van 8000 AR per persoon zouden we heen en terug gaan. Liep dat even anders. Ze brachten ons nadat we bij de bank waren geweest, naar een totaal andere taxi Brousse station. Hier werden we door nog meer mensen omringd die ons wel weg konden brengen. Iedereen schreeuwde zowat na elkaar, half Frans half Malagassisch, prijzen worden rond je oren geslingerd. De een wilt je tas al opladen en jij wilt alleen uitleggen dat je terug wilt naar het begin! Duurde even maar uiteindelijk snapte ze het en stapte we in en reden we terug. Toen begonnen ze ineens over een heel ander prijs, omdat we zo ver waren wezen rijden! Maar wij wilde daar niet eens heen! Nu vroegen ze ruim 300000 AR per persoon! Wat een oplichters. Na een tijdje onderhandelen kregen we de prijs maar een klein beetje na beneden. Toen gaven we het maar op.

Eenmaal terug bij het begin. haha namen we een taxi naar Ifaty. Na ongeveer 45 min kwamen we aan bij Chez Cecile! Wat een gave plek. Mooie huisjes op het strand, lekker ruim en stoeltjes voor de deur. Het restaurant is letterlijk aan het water. Je hebt zit plekjes op steigerdelen waar met hoog water, het water onder door stroomt. Het ziet er super mooi uit!

Na een lekkere lunch heb ik even wat souvenirs geshopt! En daarna een duikje in de zee. Helder water en totaal niet koud, maar wel kwallen! Na een lekkere douche was het tijd voor een drankje, daar ontmoeten we mensen die we ook zagen in Isalo, een Nederlandse vrouw en een Chileense man. We hebben de hele avond gezellig met ze gekletst en gegeten. En pas rond 10 uur na bed, dat is voor ons aan de late kant hier in Madagaskar haha.

Zondag  22 oktober

Goedemorgen!

Ik hoor de zee vanuit het huisje! En als ik rechtop in m'n bed zit kan ik hem zelfs zien! Heerlijk geslapen vannacht. Na een ontbijtje werd ik weer aangevallen door tenminste 6 kinderen die me weer souvenirs wilde verkopen en zelfs dezelfde souvenirs als die ik gisteren al had gekocht haha. Deze ochtend staat in het teken van Mora Mora, rustig aan doen in het Malagassisch. Nu schrijf ik dus m'n Blog in een ligstoeltje aan het strand. Het zonnetje schijnt en er staat een fris windje! Heerlijk! Gelukkig blijven we hier nog een paar dagen. Na een tijdje was het water laag en ben ik even een stukje het strand afgewandeld en langs wat souvenir kraampje gegaan. Mensen zijn soms erg opdringerig en willen alles aan je verkopen. Dat is soms best vervelend als je alleen even eerst wilt kijken en dan kopen.

Eenmaal terug bij onze strand bungalow was het al tijd voor de lunch. Na de lunch heb ik geprobeerd te zwemmen maar het water was nu zo laag dat je eerst heel ver moest lopen om een beetje bij het diepe water te komen. Dus dat schoot helaas niet op zo.

Rond een uur of half 4 hadden we een afspraak om mee te gaan met een groot zeilschip. Hier zullen meer mensen mee meegaan. Er zullen drankjes en hapjes zijn en natuurlijk muziek. Eenmaal aangekomen op de boot bleek dat er niet veel animo voor was haha. Wij waren de enige samen met een andere buitenlandse man. Voor de rest alleen maar bootmensen. Maar toch was het wel gezellig hoor. Er werd zelfs gedoken naar zee egel, een ronde, die werden klaar gemaakt voor ons. Ik vond het erg vies haha de stekels het bewoog zelfs nog! Ieuw! Haha. Daarna vroeg die man of we wilde snorkelen. Ja, had ik m'n bikini natuurlijk niet mee. Ons was dat niet verteld. Ach ja, dan maar in mijn ondergoed! Springen vanaf een hoge boot, zo de oceaan in. Super gaaf! Helaas was er niet zoveel te zien, maar het was wel heel bijzonder. Eenmaal aan boord was het wachten op de zonsondergang! Die erg mooi was. Daarna zeilde we terug. Dat was geslaagde boottochtje.

En nu ben ik moe.

Maandag  23 oktober

Vandaag gaan we snorkelen! Yes, heb er zin in. Rond een uur of 8 vaarde we uit in onze piroque met zeil naar de grote oceaan. Na ongeveer 45 min varen kwamen we aan bij het rif. Het water was hier wel wat kouder maar dat mocht de pret niet drukken. Er zijn hier zoveel vissen te zien! Zoveel kleuren en in zoveel verschilde vormen! Ik kan hier echt uren rond zwemmen. Het koraal was er helaas niet al te best aan toe. Er is hier één vrijwilligers organisatie die probeert het koraal te beschermen en restaureren, reef doctors genaamd. We zagen ook een aantal duikers van deze organisatie in het water. Ze doen goed werk! Na ongeveer anderhalf uur snorkelen keerde we terug. Na even op gewarmd in de zon en dan weer na een erg koude douche (haha) was het tijd voor de lunch. Pas rond een uur of half 4 hadden we weer een afspraak voor een activiteit. We gaan namelijk naar het spiny forest (met bos met stekelige planten). Maar we gaan er niet zomaar naar toe maar op een speciale manier. Met een Zebu kar! Daar zaten we dan achter in een karretje, getrokken door 2 Zebu's en een Malagassische man die de kar bestuurd. Meest van de tijd gingen we in stap maar soms ook even een stukje harder met een stofwolk achter ons als gevolg haha. Wel een leuke manier van transport.

Eenmaal in de buurt van het bos zagen we al aardig wat stekelige planten en ook meerdere baobabs! Eentje mochten we zelfs beklimmen! Ik heb het geprobeerd maar voor mij was het te lastig, de gaten waren te ver uit elkaar. Helaas, maar het was wel grappig om te proberen. Hierna liepen we een klein rondje door het bos en vertelde de gids van alles en nog wat over medicijn planten en de baobabs. En bij de grootste en dikte boabab namen we even pauze en natuurlijk een fotootje. Deze baobab was wel meer dan 1000 jaar oud! En ze noemen het de oma van de baobabs in het bos hier.

Eenmaal terug bij de Zebu kar vroeg ik aan de gids of ik misschien de kar mocht besturen, en dat mocht! Haha, dat is nog eens een ervaring. Net als een paardenkar mennen maar dan met Zebu's ervoor. Het was super leuk om te doen. Ondertussen ging de zon al laag staan en scheen het ligt mooi over het veld met alle baobabs. Dat was een geslaagde dag. Na een laat diner nam ik nog even een warme douche. Een warme Malagassische douche. Ze brengen namelijk een emmer met een laagje kokend water en dan moet jij hem aanvullen met koud water na wens. En douche maar met een grote kop!

Dinsdag 24 oktober

Laatste dag hier in Ifaty aan het strand. Een rust dagje. De dag begon met een ontbijtje op het terras aan de zee! Beter kan de dag niet beginnen, met pannenkoekjes en fruit. Daarna ben ik lekker gaan zwemmen en zonnen. Ondertussen lekker een boekje gelezen op het strand. Voor de lunch zijn we even naar een ander restaurant gelopen om even wat anders te proberen. Nou, ja het was niet echt anders, ook friet en een burger. In de middag even wat geregeld voor morgen. Want we vertrekken om 6 uur met de taxi Brousse naar Ambalavo. Eerst met de taxi naar Tulear, ongeveer 40 min. En dan naar Ambavalo ongeveer 10 uur rijden! Dus dat is weer een lange dag. Deze middag heb ik ook even lekker op een strand bedje gelegen en wat gezwommen. En natuurlijk weer even een lekkere warme emmer douche om helemaal schoon te zijn. Deze avond maar niet te laat naar bed voor de drukke dag van morgen. samymandrimifoha

Groetjes

1. Yvonne:
    26 oktober 2017
    Och Jessica wat vervelend allemaal zo'n uitzicht smorgens en zo'n strandje en dat eten het valt niet mee he haha .nou het is je gegund hoor.maar leuk dat je ook die kar mocht besturen weer eens wat anders dan paarden .ja en oppassen voor die mensen die jullie wel willen brengen met de taxi zij proberen het wel voor meer geld natuurlijk alleen uitkijken dat ze niet wegrijden met jullie spullen maar zonder jullie .en zowiezo goed op je spullen Letten met zoveel mensen om jullie heen .nou nog 1 weekje meid en dan zien we je weer geniet er nog even van maar dat zal wel lukken toedeloe
  2. Carla:
    Salama
    Wat een toestanden allemaal denk je iets goed geregeld te hebben loopt alles nog in de soep. Niet alles loopt via de planning En iedereen denkt ik kan daar wel wat verdienen bij die toeristen. En ja kijk heel goed uit en let goed op je spullen.
    Maar je bent nu toch weer op een top lokatie aan gekomen dat is weer schitterend. Wat een mooie plek wat een omgeving om je ogen weer uit te kijken.
    Dat had je niet verwacht, dat je nog met een zebu kar mocht rijden en dat zonder membewijs. Daar letten ze zeker niet op.
    Je heb weer mooie foto's geschoten ik mag wel een doos fotoboeken halen zeker. We zijn benieuwd naar de rest van je foto's hoor.
    Nog even en we kunnen ze zien.
    Nog een paar dagen vakantie houden en geniet van je uitzicht daar en neem nog maar een lekker duik. En nog wat souvenirtjes shoppen
    Niet teveel wat anders past het niet meer in je tas.
    De groetjes van ons en tot later.
  3. Thea:
    Hallo jessica
    Wat heb je weer een hoop verteld geschreven
    En erg mooi
    De fotos zijn ook mooi
    En nu ben je weer op een ander plaats
    Maar wel lekker niet meer in je tent slapen
    Tot de volgende keer
    Groetjes van ons Peter en thea
  4. Jessica van Mildert:
    28 oktober 2017
    Hoi allemaal! Leuk dat jullie nog steeds m'n Blog lezen haha al is die soms wat lang. Ik probeer er wel elke keer een leuk verhaaltje van te maken. Het schiet nu erg op nog maar een paar daagjes. Tot gauw allemaal!
  5. Thea:
    29 oktober 2017
    Goede morgen jessica
    Ik dacht laat nog wat schrijven
    Het is zondag morgen alle klokken achter uit gezet kon je 1 uur langer slapen
    Hier is het wat fris ga je nog wat leuks doen
    Of je voor bereiden de terug reis
    We wensen je een goede reis en tot ziens 👍
    Peter en thea x x x