Laatste daagjes Madagascar en vertrek!

31 oktober 2017 - Antananarivo, Madagaskar

29 oktober
Onze een na laatste hele dag in Madagascar! We gaan vandaag een uitstapje maken vanaf Tana. We hebben een privé auto gehuurd en die brengt ons naar Andasibe. Dat is ongeveer 4 uur rijden. Na een heerlijk ontbijt in Hotel Colbert natuurlijk, vertrokken we die kant op. De weg begon door de drukke stad, maar op een gegeven moment reden we alleen nog door de buite wijk van Tana. Deze weg is onwijs druk met vrachtwagens. Dat komt omdat deze weg leid naar Tamatave. Een grote have stad in het oosten. Doordat er zoveel vrachtwagens rijden, het best heuvel is en er veel gaten in de weg zitten duurt de tocht toch aardig lang voor het gevoel. Een uur voordat we Andasibe benaderen begint de omgeving te veranderen in een bossing omgeving. Daarna rijden we nog door een best grote dorp/stad en komen we uit eindelijk rond de lunch aan in Andasibe. Andasibe is ook een bekend National Park van Madagascar. Hij staat hoogstwaarschijnlijk het meest bekend om een bijzonder diersoort. De grootste lemur die nog leeft, de indri (Indri indri)! Kan wel rond de 70 cm groot zijn en wel 8 kg wegen, net als een kleuter.

Na een snelle lunch en wat rust in onze leuke huisjes zijn we naar het park gegaan voor een wandeling. En ja, nog geen 5 min later begon het te regenen. Ik denk dat dit vast de voorbereiding is voor Nederland. Zo is de overgang voor ons niet zo groot haha. Al snel hoorde we de geluiden van een Indri! We haasten ons in die richting. En daar zaten er een aantal! Wat zijn ze groot en springen ze enorm ver. Na een tijdje lokte de gids hem met wat lekkere bladeren na beneden en we konden hem bijna aanraken. Wat een bijzonder dier! Nadat hij alles had opgepeuzeld en wij natuurlijk 100 foto's hadden gemaakt vertrok hij weer. En zo wij ook. We liepen verder en kwamen later nog meer dieren tegen. Waaronder de wol lemur, eigenlijk een nacht lemur soort maar wij hebben hem nu in de schemering gespot. Ook kwamen we vele kameleons tegen. Na ongeveer 3 uur lopen was de tocht voorbij.

Na een uurtje rust was het tijd voor ons avond wandeling! We werden met de auto langs de weg afgezet en begonnen terug te lopen. De geluiden van de dieren om ons heen, vooral veel kikkers en  vogels, was enorm mooi. Al snel zagen we onze eerste dieren. In totaal zagen we wel 5 muis lemuren (die zijn Mega klein), 6 fat tailed dwarf lemurs en vele vele kameleons, kikkers en insecten. Wat super leuk was dit. De gids was ook enorm enthousiast als we een diertje zagen en zei dat we dan snel moesten komen. En dan kwamen wij hard aanlopen met onze hoofdlampjes. Was erg bijzonder om ook deze dieren eens te kunnen zien. Na deze wandeling waren we allemaal nat en best koud dus na een snel avond eten gingen we lekker onder de wol. Onze een na laatste nacht in Madagascar...

30 oktober
Het is alweer 30 oktober. Jeetje wat gaat het toch hard. Dit is alweer de laatse volle dag in Madagascar, dus de laaste volle Blog die je zal lezen vanuit Madagascar. Na uitslapen gingen we op ontbijten. Helaas weer brood (oud) met jam. Standaard ontbijt in Madagascar, en niet zo lekker. Vooral niet na 2 ochtenden Hotel Colbert. Nadat we alles in de auto hadden geladen begon onze reis terug naar Tana. Al snel maakte we een stop bij een tanksstation voor onze snacks. En ons extra ontbijt een echte magnum! Haha. Daarna vervolgde we onze reis. Na ongeveer 4 uur kamen we aan in het drukke Tana en door Tana heen reizen duurt lang. Daarna was het zeker nog 45 min reizen naar Ivato, waar we onze laatste nacht in luxe zullen verblijven bij Susie's place. Hier was onze eerste nacht en hier zal ook onze laaste nacht zijn. Na aankomt aten we snel even een tosti en begon het herpakken van onze koffer. Wat een leuk karweitje, niet dus. Ruim 2 uur later zat alles er dan in! Wat een opluchting. Nu hopen dat al m'n souvenirs en schelpjes door de douane komen. Na wat rusten in het super grote bed was het tijd voor onze laaste avondmaal. Op naar het luxe Franse restaurant hier om de hoek. Hier genoten we van lekker eten, vuur gekookte lasagne en natuurlijk een lekker pistache ijs met chocolade mousse na. Bij terug komst in her hotel nam ik het er van en ging even lekker een warm bad nemen. Wat een luxe hé! In de badkamer die bijna net zo groot is als onze woonkamer! Zo kon ik lekker schoon slapen in her grote bed. Onze laatse nacht in Madagascar.

31 oktober
Goeie morgen! Heerlijk geslapen en jullie? Het is vandaag D-day. We gaan terug naar Nederland! Over ruim 30 uur, of zo iets (super lange overstap tijd dus ik houd het allemaal niet zo goed bij haha) ben ik weer op Nederlandse bodem! En hoe is het weer daar? Hier bewolkt en wat frisjes. Rond 8 uur stond er voor ons een heerlijk ontbijt klaar. We worden hier zo goed verzorgd door Edmond! Je voelt je hier echt thuis. Daarna nog even onze boarding pas printen, wat laaste spullen pakken, even douche en natuurlijk even met Rocky spelen. Straks is onze laaste rit door het land waar we 4 maanden gewoond hebben. Wat een gek idee om het te verlaten. En wat hebben we bijzondere dingen meegemaakt en gezien. Het land is verdeeld in zoveel verschillende gebieden. Je komt overal een heel ander landschap tegen. En dan nog niet te beginnen over alle bijzondere en mooie diersoorten die we hebben mogen zien. Gelukkig heb ik alles op de foto! Dus kom maar gauw eens kijken als je tijd hebt (wel alleen als je lang de tijd hebt het zijn namelijk nogal wat foto's en filmpjes haha). Ik heb zoveel dingen geleerd en grenzen verlegd. Het was zeker niet altijd even makkelijk maar we hebben een geweldige tijd gehad. En wat een toffe groep om mee te reizen! We zullen rond een uur of half 4 gaan vliegen. Dan komen we aan rond 6 uur in Kenia. Hier zullen we moeten wacht en tot de volgende ochtend om 8 uur voor onze vlucht naar Amsterdam. Hier komen we dan aan om 3 uur in de middag ongeveer. Ik zeg voor nu tot zien. Tot ziens Madagascar. Haha ja misschien tot ziens. Je weet het maar nooit hé. Tot gauw Nederland!

1. Thea:
    Hallo jessica
    Wat een goede afsluiting nog even nog apen
    Gezien en zo klein
    En nog een lekker ijsje
    Goede reis en tot in utrecht
    Peter en the x x x
  2. Carla:
    Ik zeg het nog een keer Salama Jessica,
    Toch nog wat wandelingen gemaakt daar en nog wat bijzondere dieren gezien dat is nog even mooi meegenomen. Nog even genoten van de luxe hotelletje met ligbad, dus al het vuil is er nu wel af maar niet je bruine kleurtje neem ik aan. Hi hi
    Dat je nog op de valreep een ijsje kon eten daar zal je van genoten hebben denk ik zo.
    Ha,ha,ha ja en toen moest alles in je tassen, heen was al een probleem laat staan terug met 1 souveniertje, 1 nou volgens mij niet. Gelukkig is het je toch gelukt. Nu nog een lange zit en dan ben je weer thuis. We kunnen niet wachten op al je verhalen en je mooie foto's.
    Straks denk je dit is een schitterend eiland waar ik 4 maanden heb geleeft en overleeft. Waar je in luxe en mindere luxe heb geleeft. Bijzondere mensen heb ontmoet en zo gastvrij. Prachtige landschappen gezien, wandelend , geklauterd/geklommen, met taxi brouche's, privé auto's, zebu kar, fietstaxi, gezwommen tussen de schilpadden en de kwallen en andere vissoorten. En al die verschillende soorten lemuren gezien en andere bijzondere diertjes.
    Straks als je thuis bent kan je zeggen dat heb ik toch maar knap gedaan ongelooflijk allemaal.
    Meid je ben een kanjer.
    Nu nog een goede reis en we zien je nu snel op Schiphol.
  3. Bella:
    Woef, woef,
    Ik heb je knuffels gemist, ik ga nu alvast in de gang liggen wachten op je want ik weet je komt nu gauw thuis. Dan kunnen we lekker weer knuffelen. Tot snel
  4. Rla:
    Hoi jessica
    Wanneer je dit leest ,zit je denk ik hoog in de lucht,op naar kenia.
    Dan is het wachten op de volgende vlucht ,maar misschien vind je nog wel wat lekkers,en dat zal vast wel.
    En bella wat bijdehand ,ook een veel geleerd .kan al zelfstandig schrijven .
    Ik wens je een goede en gezellige reis.
    De groeten
    Ria