Laatste deel

29 juli 2015 - Pretoria, Zuid-Afrika

27 en 28 juli

Dit zal de laatste dag zijn in Zuid-Afrika. De ochtend begon niet heel vroeg want we mochten uitslapen. Het ontbijt zal tussen 8 en 10 uur zijn. Na het ontbijt was het tijd om te beginnen met het her inpakken van onze tassen. Dit was een aardige klus en de kamers waren aardig ontploft van alle rotzooi. Rond een uur of 10 zijn een aantal van ons naar het dorpje gegaan waar we onze haren wilde laten invlechten. De kapper zelf was dicht op maandag dus zijn we naar een "houten hutje straat" gelopen. Hier verkopen ze vaak lokaal fruit en er waren hier ook kappers aanwezig. Na wat onduidelijkheden en het zoeken van een tolk en kapper kon iemand onze haren invlechten!

Daarna was het tijd om toch echt even eten te halen en terug te gaan naar Twana Lodge, want om 3 uur zou onze taxi komen om ons op tehalen voor vertrek. Voor dat we weg gingen kregen we nog en certificaat van deelname aan deze studiereis met de bijbehorende verdiende punten. Daarna werden we door de hele groep uitgezwaaid, op naar het vliegveld. Het was het laatste uurtje door het Afrikaanse landschap rijden. Op het vliegveld was het even gepuzzel en gestress met het inchecken maar eenmaal door de douane hebben we even rustig gezeten en gewacht tot boarding. We vlogen met Air France, en het was een dubbeldek vliegtuig! Het was dus een super groot vliegtuig en we hadden weer een schermpje waarbij we films konden kijken en spelletjes konden spelen. De vlucht duurde erg lang, maar gelukkig kregen we om 10 uur nog lekker avond eten en om 4 uur ontbijt. We moesten overstappen in Parijs. Waarna we nog een klein driekwartier moesten vliegen naar Amsterdam! Voor je het wist was deze reis voorbij. Ik werd ontvangen op Schiphol door mn ouders, oma, tante en neef en nichtje! Dat was nog eens een leuke verassing. Na nog een groepsfoto te hebben gemaakt was het toch echt tijd om naar huis te gaan. Hop de auto in, de reis is nu echt voorbij.

Nu nog alle 1942 foto's en filmpjes uitzoeken en hier plaatsen! Bedankt allemaal voor het lezen van mijn blog ik hoop dat jullie het leuk hebben gevonden, en toch een beetje hebben kunnen proeven van deze Afrikaanse reis.