Derde deel

Derde deel
15 juli
Vandaag was het een reisdag. 7 uur de wekken en 8uur ontbijten. We reizen vandaag van st lucia naar sodwana vat. Een van de mooiste stranden en zeeën van Afrika. We reden tijdens deze reis langs een national park. En daar ineens langs de weg stonden er giraffen! Hoe leuk is dat! Het was vandaag niet zo heel ver reiden. Rond een uur of 1 waren we bij pisces slaap accomodatie. Het waren twee persoons leger tenten waar de bedden al in stonden. Het zag er echt gezellig uit! Gelukkig is het weer ook beter geworden. Het is hier namelijk 23 graden en een lekker zonnetje. In de middag vermaakte we ons door een black oranje apen noot uit te hollen en te versieren, een hand made souveniers.
16 juli
Vandaag is het strand dag! Alle activiteiten die plaats vonden vandaag zijn op sodwana beach. Het is ook een zeer lange dag want om 7uur moesten we al op het stand zijn. We begonnen met wale watchen, walvissen spotten. Het was een kleine vissers boot waar we op gingen. De gids zei dat de zee vandaag echt ruig is, normaal ligt de zee hier stil. Er waren golven van wel meer dan 2 m hoog! Het schip schommelde zo erg! Ik werd er heel misselijk van! We hebben wel echt walvissen zien springen boven het water en heel veel water zien spuiten. ze waren echt heel dichtbij. En op de terug weg zagen we ook nog allemaal dolfijnen rond onze boot. Het was een mooi gezicht alleen zo wel geschommel zo op open zee. Toen we terug waren op het stand werd er gezegd dat de zee best ruig is voor snorkelen maar je kon het wel proberen als je wilde. Ik wilde het toch proberen omdat ik bang was dat ik spijt kreeg. Ze zeiden dat we zouden gaan snorkelen op 15 m diepte zee. De boot tocht was super gaaf, een rubbere boot waar je je voeten moest vast klemmen en je heel goed vast moest houden. We vlogen over de golven! Eenmaal op de plaats van het snorkelen begonnen bij mij de twijfels. We waren gewoon op open zee! En de golven waren echt heel hoog. Ik besloot om toch maar niet het water in te gaan. Eenmaal toen de boor stil lag begon hij weer te schommelen en daar werd ik weer aardig misselijk van. Het water was wel zo blauw en helder dat je vanaf de boot ook de bodem een beetje kon zien. Eenmaal terug aan de kant baalde ik echt dat het water zo ruig was, normaal ligt het dus stil en dan had ik het wel gedurfd. Dus ik besloot om te vragen of ik een snorkel set mocht lenen om te gaan zwemmen aan de kustlijn. Dat mocht! Op een dik waren er best veel rotsen en schelpen waar je even over een moest lopen, waarachter was redelijk laag water en iets minder golven en daar heb ik gesnorkeld! Nog veel school vissen gezien en gestreepte vissen en best nog wat schelpen! Het was echt heel leuk. (zelf had ik gedacht dat we daar gingen snorkelen, in ondieper water met veel koraal. Maar dat was helaas niet zo) toch een super leuke dag gehad. Eenmaal op het kamp teug wilde iedereen douche, das jammer zijn ze vergeten het water op te pompen en is het dus op. Een tijdje later konde we eindelijk douche, al was het warme water snel op. In de avond aten we toepasselijk verschillende soorten vis, octopus, mosselen, krab en nog veel meer. Ik heb het geproefd hahaha. Daarna hebben we lekkere warme chocomelk gedronken en bij het kampvuur een spelletje weerwolven gespeeld.

17 juli
Het was vannacht een niet al te warme nacht. In de tenten hoog je wel heel leuk de wind waaien en de krekels. Wederom was het weer vroeg want vandaag staat er weer 300 km op de route. We gaan naar Swaziland, een land in zuid Afrika (wat dus ook een land is) we moeten door de doane met ons paspoort. Maar eerst maken we een tussen stop voor water te halen en wat geld te pinnen. Eenmaal bij de doane is het spannend hoelang de oversteek gaat duren. Maar het viel gelukkig mee. Eenmaal in Swaziland hiel me op dat het hier iets rijker is. De mensen hebben wat grotere huizen en wat meer land. Ook kwamen we hier vele scholen tegen en kinderen met uniform, hier hebben ze nog geen vakantie. Wat ook grappig is dat we 300 Km bijna op een rechte weg hebben gereden. Maar 2-3 keer afgeslagen. En stoplichten zie je al helemaal niet haha. Alleen in de wat "grotere" steden. We reden een aantal keer verkeerd waardoor we pas rond half 5 op plaats van bestemming waren. En toen was er ook nog slecht nieuws, de reservering is fout gegaan en we hebben twee 3 persoons hutjes en de rest moest in tenten. We gingen loten en ik mocht in een leuk biheeve hutje. Het sliep erg lekker. Wel wat gehorig en een beetje koud.
18 juli
Vandaag hebben we een vrije dag en mogen we van alles doen op het park hier. Ik ging samen met een andere uit onze groep paardrijden. Het was een safari te paard. De gids vertelde van alles over de dieren die we tegen kwamen, de rit was veel rustiger dan in Drakensbergen. Maar toch wilde we even galopperen! We vroegen aan de gids of dat kan en we reden een stukje terug en galoppeerde over de grasweides. De omgeving was erg mooi en totaal weer anders dan andere plekken. Na twee uur was de rit helaas afgelopen en konden we gaan lunchen. In de middag hebben we een route gelopen van anderhalf uur door het wild park heen. We kwamen veel dieren tegen en liepen vaak in mooie bos gebieden. Echt heel erg leuk. Deze plek is wel erg toeristisch, zo komen we hier best veel Nederlanders tegen. In de avond aten we butternut (pompoen) kippen pootjes en salade en een broodje. Het eten is echt lekker en we eten elke avond wel wat anders. Na het eten gingen we lekker bij het kampvuur zitten tot het tijd was om na bed te gaan.
19 juli
Reisdag! Vandaag staat er 250 km op de route. We gaan Swaziland weer uit, dus weer door de doane, weer een leuke stempel. Het weer is nog steeds goed. In de ochtend nog fris, in de middag erg warm en in de avond koud. We gaan vandaag richting komatiepoort. Dit is het begin van krugerpark. Het park bestaat uit verschillende gedeeltes met verschillende poorten. Deze gaan open om 6 uur in de ochtend en sluiten om half 6 in de avond. We rijden de komende dagen door deze poorten heen, en moeten dus voor half 6 bij de kampen zijn. De komende nachten slapen we dus in tenten! In  Komatiepoort is een mooie camping, met zwembad dat overigens veel te koud is. En de tenten opzetten ging gelukkig vrij snel! Op het park loop een wrattenzwijn die erg veel langs onze tenten komt kijken. S nachts hoor je veel hippo's en zelfs een leeuw in de verte.
20 en 21 juli
Deze dagen rijden we door kruger park. Het is er zo gaaf een echt avontuur. De eerste dag met onze eigen truck waar we al super veel dieren hebben gezien als giraffe olifanten, nyalas's, impalas, Bush boks, kudus, neushoorn, buffel etc. In de avond hadden we een night drive om 8uur, het was echt een hele gave ervaring. We hebben hyena's met baby gezien! Cirvet kat, een zieke erg zielig, mannetjes leeuw en een neushoorn. Het was echt heel leuk. De tweede dag hadden we de hele dag een safari tour door het park. We hebben ongelofelijk veel dieren gezien, ook leeuwen, luipaard en cheeta's! Dit betekend dat we de hele big five hebben gezien! Het is echt grappig er ontstaan gewoon files bij de dieren die goed te zien zijn. Ik kan wel nog veel meer vertellen over deze dagen maar m'n foto's en filmpjes spreken vast veel meer!! Zelfs de badderende moeder en baby olifant! Het was een onwijs gaaf avontuur! We slapen overigens in tenten, waarbij je s nachts soms rare geluiden hoort. Deze camping ligt namelijk in het park, wel met een hek eromheen maar het is erg groot dus dat zie je niet zo.

1. Carla:
    21 juli 2015
    Hoi zo tehoren je het reuze naar je zin en heb je geen dier gemist. Je komt nog tijd tekort zeker? Jammer dat je steeds vroeg op moet maar ja dan kom je nog eens ergens als je al lange reistijden heb van zoveel km's. Ja en wij kunnen niet wachten op al je foto's en filmpjes.
    Gr. van ons en Bella xxxxknxxxx
    Ik geef alles weer door aan oma ik print het wel even uit voor haar. Je moet de gr. hebben van haar. xxxknxxxx
  2. Yvonne:
    21 juli 2015
    Hey avonturier je hebt weer aardig wat meegemaakt leuk hoor, naar dat krugerpark leek me ook altijd wel wat. Nou het is toch de moeite waard he met al die dieren, het verschillende eten en slapen overal. Als je terug komt kan je moeder of eigenlijk je vader ( die is de kok toch haha) ook een keer pompoen voor je maken lekker hoor.
    Nou het wordt wel eentonig maar veel plezier maar weer geniet ervan en nog een paar dagen he , het gaat nu snel hoor. Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
  3. Jacq:
    21 juli 2015
    Super allemaal. Dat zijn weer een paar honderd foto's uitgerust ben je niet, maar ja voor je het weet is het herfstvakantie.
    suka suka
  4. Ria:
    22 juli 2015
    Wat een belevenissen om nooit meer te vergeten.denk je wel om foto,s temaken ( ha ha)
  5. Thea:
    22 juli 2015
    jeetje wat veel kilometers
    je ziet wel wat voor je geld
    de dieren tuinen zijn hier niets bij.
    nauw tot de volgende keer
    veel liefs
    peter en thea
  6. Carla:
    23 juli 2015
    Tjonge tjonge wat een verhalen allemaal. Je kijkt je ogen uit of niet. Leuk om alles te lezen ik heb het op papier van mama gekregen.
    Groetjes oma