Terug naar het noorden 25 oktober t/m 28 oktober

28 oktober 2017 - Ambalavao, Madagaskar

Woensdag 25 oktober,

Salama,

Vandaag stond de wekker lekker vroeg. We gaan namelijk reizen naar Ambalavao. Rond een uur of 6 vertrokken we met een taxi naar de taxi Brousse station in Tulear. Vanaf hier nemen we dan een taxi Brousse naar Ambalavao, een rit van ongeveer 8 uur. We vertrokken redelijk op tijd. De rit bracht ons weer langs Isalo, dus kregen we weer een prachtig rotsachtig landschap te zien. Deze taxi Brousse stopte helaas bijna elk uur voor van alles en nog wat. Dit maakte ons dat we wat vertraging opliepen. Gelukkig had ik wat lekkers gekocht in het tankstation om op te eten tijdens de rit. En ik vermaakte me met series en films kijken op m'n telefoon, niet te lang anders wordt je misselijk.

Rond een uur of 3 kwamen we aan in Ambalavao. We konden zelfs afgezet worden voor ons hotel want de taxi Brousse reed er precies langs. Het tropic hotel. Het ziet er erg mooi en groot uit. Een eigen badkamer en balkonnetje en een restaurantje. Toch was het hotel niet druk bezocht, want er was bijna niemand. Nadat we even gerust hadden besloten we wat lekkers te halen bij het tankstation voordat we gingen eten. En ook hier kwamen we een mooi souvenir winkeltje tegen waar we natuurlijk even na binnen moesten. En natuurlijk is er ook wat gekocht. Daarna zijn we lekker gaan eten in het restaurant en zijn we vroeg gaan slapen want het was een vermoeiende dag.

Samymabdrimifoha.

Donderdag 26 oktober,

De dag dat Bella 6 jaar is geworden!

Vandaag verblijven we in Ambalavaoeen een rustig dagje. Na wat uitslapen te hebben, een ontbijtje met heerlijk fruit en yoghurt zijn we het stadje in gegaan. Het was een aardig stukje lopen maar kwamen langs leuke huisjes en een klein souvenir winkeltje. Hier kregen we een rondleiding over het proces achter het maken van de mooie sjaals die ze hier hebben. Allemaal handgemaakt met behulp van soort van katoen gemaakt van cocons van rupsen. Erg leuk om te zien.

Na een tijdje gewandeld te hebben in het stadje besloten we om een Tuk Tuk terug te nemen. Bijzonder was dat het een vrouwelijke bestuurder was voor het eerst. Voor de lunch zijn we naar een ander hotel gegaan. Waar ik een lekker pannenkoek met kaas at!

Daar ontmoette we een man die een gids is in Anja Reserve, waar we deze middag naar toe wilde gaan. Hij bracht ons erheen. Naja met een plaatselijk taxi Brousse. Die over, over vol was. Normaal voor maar liefst 9 mensen maar nu wel 25! We zaten op gepropt gelukkig duurde de rit maar 20 min en halverwege stapte er de meeste mensen uit.

In het Anja reserve maakte we een wandeling van 2 uur. Klimmend over de rotsen en door de grot heen. Ook kwamen we hier super veel ringstaart maki's tegen! Die zijn zo leuk en er waren volop baby's aanwezig die al druk aan het spelen waren. Verder zagen we nog vele kameleons en mooie vogels. Ook waren de ringstaart maki's druk aan het bewegen door het bos en liepen ze zelfs over de rotsen waar we over uit keken. Super leuk om te zien. Boven op de rotsen hadden we een mooi uitzicht over het reserve. En met al een beetje ondergaande zon was het een prachtig gezicht. Na 2 uurtjes wandelen was het tijd om een taxi Brousse terug te nemen en lekker te gaan eten en slapen. Morgen moeten we namelijk heel vroeg opstaan voor een taxi Brousse naar Tana. Onze laatste lange rit. Ik zeg welterusten.

Vrijdag 27 oktober,

Laatste lange reis dag. De gids van gisteren had voor ons een taxi geregeld naar Fianar. En we vertrokken om 5 uur. Dat was super aardig want als we dat niet hadden, hadden we eerst om half 5 in Ambalavao naar de taxi Brousse station moeten gaan en dat betekend nog eerder op staan.

Eenmaal aangekomen in Fianar hadden we al snel een taxi Brousse naar Tana kunnen regelen met coöperatie Mami. Rond een uur of 7 half 8 vertrok de taxi Brousse. Na een korte stop bij het tankstation, voor het tanken, wc en wat lekkers begon de lange reis. Gelukkig stopte deze taxi Brousse maar 1 keer en verder natuurlijk voor de wc bezoeken en de lunch. We zaten ditmaal helemaal achter in de taxi Brousse en dat was behoorlijk te merken aan m'n maag. Gelukkig werd er onderweg geen personen opgehaald en in de taxi Brousse gepropt! Rond 12 uur hadden we een lunch in een Hotelly. Rijst, bonen, sla en een banaantje. Wat we snel moesten eten om weer verder te rijden. Er is maar 1 chauffeur die de hele tijd rijd. Ik zou er gek van worden! De wegen slingeren zo veel en er is aardig wat inhaal verkeer op de bergpaadjes. Je moet het maar kunnen. Deze reis had ik vooral vaak m'n ogen dicht omdat ik me dus niet zo lekker voelde. Rond een uur of 5 s’middags kwamen we dan eindelijk in Tana aan. Nog voordat we het taxi Brousse station op reden hingen mensen al door het raam om ons een taxi aan te bieden. Na wat overleg namen we weer een veel te dure taxi, ze weten vazaha betalen toch wel en reden we door Tana naar ons hotel. Gek om hier na 4 maanden weer doorheen te rijden en alle bekende plekken weer te zien.

Maar ik heb de drukte en stank zeker niet gemist. We verblijven in hotel Raphia, gelegen in het centrum. Een mooi opgestapeld hotel haha. Met een wc waarvoor je eerst een trapje moet oplopen, als een troon.

Al snel was het etenstijd en aten we in het restaurant van het hotel hier. Indiaans voedsel. Zo, dat is lekker, eindelijk eens wat anders. Helaas voelde ik me nog steeds niet zo goed en ben ik snel m'n bed in gegaan. Voor een niet zo lekkere nacht.

Zaterdag 28 oktober,

Terug in Tana!

Na een niet zo goede nacht en een beetje uitslapen zijn we gaan ontbijten bij Hotel Colbert. Ligt bijna om de hoek en is het meest chique hotel van de buurt. Ze serveren alles, van ijs tot toetjes, van croissantjes en pizza's in de morgen. Het is zo mooi van binnen! Bovendien is het bestek en de thee kannetjes allemaal van echt zilver!

Nog steeds had ik buikpijn maar kon bijna niet weerstaan om een grote coupe ijs te nemen. Want ja, dat moest ik nu echt 4 maanden missen. Maar toch maar verstandig dat ik het niet genomen heb denk ik. Na het ontbijt zijn we even terug gegaan na het hotel en ben ik even gaan slapen vanwege mijn buikpijn. Hopelijk gaat het snel weg.

Na de lunch in onze oude vertrouwde Le buffet de Jardin zijn we gaan souvenirs shoppen. Alweer shoppen hoor ik jullie denken! Ja, alweer en ja zeker ook wat gekocht. Waaronder een bijzondere Malagsy postzegel met een Chow Chow erop. Hoe gaaf is dat! Er waren zoveel winkeltjes, houten stalletjes, dus we waren wel een tijdje zoet. De mensen proberen alles aan je te verkopen en ook nog eens voor een hoge prijs. Dus afdingen is zeker toegestaan. Nadat we alles hadden gezien zijn we weer even gaan rusten in het hotel voordat we gingen eten. Gelukkig voelde ik me daarna al wat beter. Na het eten kon ik dan ook lekker slapen.

Nog even wat leuks over Tana. Hier begon ons avontuur en hier zal het ook eindigen, nadat we nog even een uitstapje maken naar Andasibe morgen. Voluit heet Tana, Antananarivo. Ook wel in het Frans Tananarive genoemd, of in het kort dus Tana. Het is de hoofdstad van Madagaskar. Antananarivo betekent "stad van duizend mensen" en verwijst naar het aantal soldaten dat de stad moest bewaken. De stad telt 1.613.375 inwoners in 2005 en is daarmee verreweg de grootste stad van het land.

Leuke feitjes over de grootte steden van Madagaskar:

1. Antananarivo met 1.613.375 inwoners

2. Toamasina met 200.568 inwoners

3. Antsirabe met 176.933 inwoners

4. Fiaranatsoa met 160.550 inwoners

5. Mahajanga met 149.863 inwoners

6. Toliara met 113.014 inwoners

7. Antsiranana (Diego) met 80.001 inwoners

En Anthohihy, je weet wel ons toevlucht hotel met zwembad tijdens ons veldwerk, staat op de 57 plaats met 19.878 inwoners.

Denk hierbij dat Utrecht 344.384 inwoners heeft en de vierde grootste stad is van Nederland. Zo zien we maar dat in Madagaskar de meeste mensen heeft wonen in de hoofdstad en daarna wonen er niet meer zoveel mensen in de steden. En worden de steden dan snel kleine dorpjes verspreid over het hele land.

Het is leuk om het even te weten.

1. Carla:
    Salama Jessica,
    Zo weer een lange rit gehad maar jammer dat je, je niet zo lekker voelt. Laat de pret daar door niet bederven. Je heb toch weer mooie uitzichten gezien en je komt ook steeds weer in een mooi hotelletje terecht. Zelfs met een mooie troon Hahaha.
    Zo te lezen is het eten daar ook weer beter al is het af en toe niet zo fijn met je buikpijn. Als ik deze vakantietje kort samenvat is het veel souveniertjes kopen en eten haha.
    Nu nog één stadje na Andasibe. Waar je weer lekker gaat lunchen en dan naar het park om daar weer wat mooi's te zien. Lekker wandelen en ik denk dat je daar ook nog wel wat foto's gaat schieten. En s'avonds een avondwandeling om de nacht dieren te bekijken. Ik zeg veel plezier.
  2. Thea:
    Hallo jessica
    Wat ziet dat er lekker uit allemaal
    Het zijn wel hele ritten hoor met zo taxi gehobbel
    Maar gaat het nu wel weer met je ?
    Kan je misschien nog een lekker 🍧🍦 eten en thuis chocolademelk met 🍰 ha ha
    En wat leuk dat bella ook daar bekend is nog gefeliciteerd met zijn verjaardag
    De groetjes en tot gauw x x x Peter en thea
  3. Jessica van Mildert:
    Hoi hoi

Ja wat was het weer een lange reis hé. Maar vandaag voel ik me al een stukje beter! Ja mam en pap we gaan hier in Andasibe zeker mooi dingen zien en hoop vooral om de indri te gaan zien, de grootste lemur soort!

En thea en Peter natuurlijk is er altijd plaats voor een toetje. Kan niet wachten om weer ijs te eten na 4 maanden. Oké nu heb ik gister nog een klein bolletje op dus eigenlijk een beetje gesmokkeld. Maar wat was die lekker na al die tijd. Ik kom gauw eens cholade melk drinken. Hebben jullie dan ook slagroom in huis? Dat heb ik wel gemist hoor. Kom ik alle foto's showen.

Nu het park in en zeker nog wat foto's maken!

De groetjes
  4. Jacq:
    29 oktober 2017
    Wat een hoop interessante informatie. En wat veel heerlijke gebakjes. Wel nog ff terug naar begin , ook heel apart en leuk.
    Nu het laatste vakantie huisje. En je voorbereiden op de lange terug reis. Maar je weet de terug reis lijkt altijd sneller dat de heen reis. Maar als iedereen veel souvenirs heeft ,weet ik niet of het zo snel gaat. Ha hatji. Maar je hebt genoten dat is belangrijkste. Tot gauw
  5. Oma:
    30 oktober 2017
    Nu Jessica het schiet aardig op maar breng wat warmte mee het is hier niet warm hou de rekening mee als je thuiskomt de overgang zal wel groot zijn maatje je zoveel mee gemaakt. Hier kom je er ook wel overheen heb je nog veel ruimte inneemt tas je heb zoveel gekocht maar wel leuk nu meid. Veel plezier nog en een goede vlucht terug
  6. Rla:
    30 oktober 2017
    Dag jessica
    Je hebt goed je de kaart van madagaskar met al die steden met de inwoners al goed onder de knie.
    Dus een 10 hier voor.
    Maar bij thuis komst kan je vast nog wel meer over over vertellen en laten zien met die paar foto'die je hebt gemaakt .
    En heb je een idee hoeveel kilo meters je er gelopen zijn in die 4 maanden
    En gereden hebt met de hobbel auto's en die fijne wegen.
    Vongende week niet meer om 5 uur opstaan het mag dan wel wat later,ook dat zal wel weereven wennen zijn.
    De hartelijke groeten ria