En toen was er regen

25 juli

Goeie middag allemaal. Vandaag zijn we op zoek gegaan naar blauw oog maki's in een nieuw stuk bos. Dit bos ligt wel een stukje lopen vanaf het kamp, ongeveer 1 uur. Bij aankomst zagen we dat ook dit bos moeilijk te begaanbaar was. Maar toch moeten we ook hier even checken. Na een tijdje rond lopen kwamen we de eerste en helaas ook de laatste groep tegen van dit bos. Dat betekend dat we morgen nog eens terug gaan om naar meer te zoeken. De terug was was mega warm, want we liepen in de volle zon. Gelukkig konden we natuurlijk weer afkoelen in onze heerlijke rivier. Gaan dit wel missen als er naar het volgende gebied gaan hoor. In de middag moest er even wat onderbroekje gewassen worden. En natuurlijk ook even data verwerken en relaxen voordat we gaan eten. In de avond was het tijd voor een leuk spelletje.

25 juli
Vandaag dus weer naar het verre bos. Helaas hadden we vandaag weer maar 1 gids tot onze beschikking dus moesten we opsplitsen en dus of in de ochtend of in de middag onderzoek doen. En dit is morgen ook  of het geval. We zagen in dit bos niet de oude groep van gisteren terug maar wel een andere. Eenmaal terug bij kamp stond de lunch alweer klaar. Deze middag heb ik met het thuisfront gevideobeld. Dat ging super goed, nadat ik een goede plek had gevonden met het beste bereik. Helaas kan je daarbij niet zitten anders verlies je de verbinding. Ruim een uur heb ik lekker kunnen kletsen met mams en paps. Toch wel weer fijn na een maandje hier te zitten. En nog steeds ben ik erg blij dat ik, tot nu toe, zoveel contact kan hebben met jullie allemaal. Deze avond besloten we om boven op de berg, het kamp ligt in een dal, sterren te gaan kijken. Dus hup rijst zakken mee om op te zitten, lekkere chipje, cola en een muziekje. Lekker even liggen en kijken na de sterren. Haha moest nou net deze avond er aardig wat wolken in de lucht zijn! Maar als die weg waren zagen we zoveel sterren en de melk weg. Niet normaal. Bovendien waren er wel een stuk of 10 vallende sterren deze avond. De maan is nu een sikkeltje en ligt op z'n rug hier. Verder hoor je alle krekels en vogeltjes om je heen. Het was een geslaagd relax avondje. Maar om half 10 was het toch echt bedtijd.

27 juli
Zoals gezegt hebben we vandaag maar 1 gids en wisselen we de tijden of. Deze keer gaan wij in de middag naar het bos toe. Dus een ochtendje vrij. Hier kon ik mooi wat spulletjes opruimen, data verwerken, water filteren, backup van de fotos maken en zwemmen voordat we gaan lunchen. Lunch was vandaag rijst, linzen, groentes en ananas. Dit keer gingen we naar her bos rond het kamp, dus was het niet zover lopen. Wel kwamen we langs een stuk van ons riviertje wat er super mooi en rust geven uitzag. Net toen we besloten om terug te gaan naar ons kamp omdat het bos klaar was, kwamen we een groep lemuren tegen. Het was nog een aardig afstandje van het kamp af maar ze waren totaal niet bang voor ons dus het kan bijna niet anders dan dat dit de kamp groep is. Bij terug komst hebben we ook nog even rond het kamp gelopen en daar zagen we nog een lid van de kamp groep. Met de zonsondergang in de rug nam ik nog snel even een duik in de rivier (tje) en daarna was het even tijd voor ontspanning tot aan het eten. Wat we aten hoef ik vast niet meer te vertellen dat raden jullie denk ik wel toch? Maar las toetje gebakken banaan in deeg, dat was een verassing! De avond werd gevuld met black stories (een verhaal waarbij je de oplossing moet vinden), chocolade melk en koekjes. En net op het moment dat ik na bed wil gaan, zie ik een muis glippen in m'n tent! Aaaah hij was best bang maar ik schok meer van hem. Gelukkig was een van de jongens bereid om hem voor me te vangen, nu kan ik weer rustig gaan slapen. Weltrusten.

28 juli
Een bewolkte dag in Madagascar  maar wel erg warm en benauwd. Deze dag weer maar 1 gids, maar nu gingen wij weer in de ochtend op pad. Naar de forest patch waar we al een aantal keren zijn geweest, maar waar we nog niet zeker zijn welke groepen nou bij elkaar horen en welke niet. Dit was een succesvolle ochtend. Een aantal groepen zagen we namelijk redelijk op dezelfde plek terug en vaak ook met een redelijk overeenkomende groeps samenstelling. Ook zagen we weer een mannetje met een halsband terug. Dus van die groep weten we in iedergeval zeker dat die daar zit. Een geslaagde dag onderzoek. Eenmaal terug bij kamp heb ik snel weer even wat gewassen, alles wordt hier zo snel vies. Voor lunch hadden we een waar feestmaal. Pasta met groetes en ei. En gebakken aardappeltjes. Beter kan niet! Na m'n data verwerking zit ik nu weer even in de hangmat om bij te komen van de dag. Even aansterken om zometeen weer 20 min te lopen naar het internet punt haha. Dit wordt ons laatste weekendje in dit kamp. Als alles volgens plan loopt gaan we volgende week dinsdag met mini vakantie! Kan niet wachten. Zijn jullie daar in nederland al druk met de vakantie bezig? En toen begon het meest bizare moment van de hele reis denk ik. We waren bij het internet point en ineens begint het te regenen. Eerst een paar druppels maar daarna toch echt hard! Hoe dan, in het droog seizoen. Alles stond nog buiten bij m'n tent en het voorstukje stond open met m'n tas. Dus ik ging snel maar terug. Alles was nat ook m'n schoenen stonden nog buiten en de was hing er dus nog. Snel alles onder één afdakje. Morgen komt vast de zon weet en zal alles snel droog zijn.

29 juli
Ook vannacht en vanochtend heeft het wat geregend. Ook is het nu erg bewolkt en staat er veel wind. Maar nog steeds is het behoorlijk warm. Onze kok is ziek en daardoor kun en we helaas niet het veld in vannochtend. Want de gids gaat bereik zoeken. Hopelijk gaat het snel beter met haar. Vanmiddag moeten we maar even kijken of we dan het bos in kunnen.

1. Jacq:
    Tiara marina.
    Hoezeer mini vakantie. 4 mnd bedoel je. Lekker zwemmen in rivier,eten staat klaar. Filmpje,hangmat enz. En regen laten we het daar maar niet over hebben. Ha ha hatji
  2. Jacq:
    Het is tsara maraina.
  3. Chantal:
    29 juli 2017
    Hoi Jessica, wat is het fijn en leuk om te lezen hoe je je reis beleefd! Ik moest heel hard lachen om de muis in je tent :-) je loopt hele bossen door te worstelen op zoek naar wilde dieren en dan ben je bang van een muisje hahaha.
    Geniet van iedere dag en doe Voorzichtig! Ik hoop nog veel verhalen van je te mogen lezen.
    Xx en een dikke kus van je "tante Chantal
  4. Thea:
    Hallo jessica
    Ik vind dat je wel een paar dagen verdiend om even bij te komen
    Het is niet niks dat lopen wie doet dat näaaaaaaaaaaa
    Wel jammer dat het regende dat heb je ook mee gemaakt
    En nu maar afwachten of je daar ook ook internaten
    En het eten zag er goed uit op je bord
    Ik ga kippen soep maken
    Maar Peter hoefde hem niet te slachten ha ha
  5. Thea:
    Ik bedoel Internet
  6. Yvonne:
    29 juli 2017
    Hey jessica het gaat je wel weer goed.hoe zit dat met die maki met halsband heeft ooit een andere groep die voor onderzoek aangebracht ? Nou een buitje is toch wel lekker daar ? En alles droog toch weer snel op meid .lekker hoor bakabana hier doen we het met pindasaus erbij misschien ideetje om thuis een keer te maken wij weten wel hoe. Nou even nog profiteren van alle dingen want je weet niet hoe het volgende kamp zometeen is. Het is toch een andere sterrenhemel dan hier mooi hè? Veel plezier maar weer en zometeen een fijne mini vakantie.
  7. Suzanne:
    Hoi Jessica,
    Heel leuk om je verhalen te lezen! Het is net een spannend boek; ik ben benieuwd wat je nog meer zult meemaken Heel veel plezier!
    Groetjes vanuit een zonnig Frankrijk ( wij zijn inderdaad op vakantie ) je buurvrouw
  8. Rla:
    Ha jessica
    Wat is het weer een prachtig verhaal ,met al je belevennissen op madagascar.(buiten de bui regen)
    Hoe laat staan jullie dan op ,wanner je om tussen negen en half tien naar bed gaan. Maar moe zal
    Je wel zijn na al dat lopen op niet al te makkelijke wegen.Een fijne mini vakantie zoals je dat noemt.
    Tot schrijfs
    Ria
  9. Carla:
    29 juli 2017
    Hoi hoi ja hier ook weer een berichtje van ons.
    Ja je moest er weer wat voor lopen maar we hebben inderdaad goed kunnen skypen. Dat was leuk zo konden we live kijken hoe het er daar uitzag. En dat jij er goed uitzag en al een lekker kleurtje heb gekregen.
    We moeten straks maar af wachten , als je op een andere kamppie bent of je daar verbinding kan krijgen of dat je daar stroom hebt dat weet je ook niet. (Je kan dan stroom aan de buren vragen,( je heb toch je verlengsnoer mee genomen) hi hi
    Jammer dat je net je kleding had gewassen en bijna droog was toen het ging regenen. Wij hoeven het hier niet buiten tehangen dat droogt helemaal niet hi hi
    En zag je het verschil tussen een madagassche muis en een Nederlandse veld muisje. Het is maar goed dat je die niet hoef te tellen hè.
    Morgen weer succes met je onderzoek.
    En wij zeggen toedeloe tot de volgende blog.
    Mams en paps
  10. Carla:
    30 juli 2017
    Hallo jessica zo te lezen heb je het naar je zin het eten valt ook wel mee wat leuk dat je kan zwemmen jhet is wel afwisselijk het weer is dat ook hier . De meeste zijn op vakantie jij ging ook op vakantie haaaaaa maar je gaat je wel verplaatsen leuk dat je visite kreeg van ee n muisje je had gratis vlees . Ik ga nu maar verder met het spelletje word feut ikheb 7 personen soms 2 keer jessica de gr.
  11. Jessica van Mildert:
    30 juli 2017
    Hoi allemaal weer super leuk om jullie reacties te lezen.

@jacqueline ja ja goed bezit met malagasisch. Salama, mistotra.

@chantal. Ja die kleintjes zijn dan toch even schikken. Al was hij best schattig hoor.

@thea oh gelukkig hoef ehij hem niet zelf te slachten. Was het wel lekker haha. Hopelijk heb ik inderdaad daar ook internet. En de regen was ook een bijzondere ervaring

@yvonne oeh ik kom toch een keer bak bana bij jullie eten hoor. Hier zijn ze ook super super lekker. En zo zoet. En soms met deeg eromheen net een appelflap maar dan banaan. Klopt dat aapje met die band om was van een vorig onderzoek. We hebben er nu in totaal 2 gezien. Maar dat onderzoek is ook van jaren geleden al. En inderdaad als er geen wolken zijn is de sterren hemel zo mooi!

@susanne. Super leuk dat jullie ook meelezen. Heel erg bedankt gaat vast en zeker goed komen. En ik zal m'n nieuwe verhalen hopelijk blijven bloggen. Jullie ook een hele fijne vakantie geniet er van!

@ria ja de soms erg moeilijke routes in het bos zijn er vermoeiend. We staan rond een uur of 7 op en vertrekken na het ontbijt gelijk na het bos. En inderdaad vroeg naar bed. Het is hier dan ook al om half 6 donker dus de avond begint ookal lekker vroeg.

@mams en paps ja live bellen was erg leuk hè! En gaan we zeker vaker proberen. Oh goed tip ik zal bij de buren gaan vragen dan. Eerst gaan we een mini vakantie houden. En nee die muizen hoef ik niet te tellen hoor. Zie ze niet zo graag in m'n tentje.

Tot gauw allemaal. Dikke kus nu van het strand in marovato.
  12. Carla:
    2 augustus 2017
    Ha jessica met oma wij zijn gisteren een dagje naar jac geweest het was erg leuk mooi weer hoe is het met he t weer nu wachten op het volgende nieuws vele groeten jessica ik g a nu maar weer spelletje doen word feut doei
  13. Carla:
    2 augustus 2017
  14. Jessica van Mildert:
    4 augustus 2017
    Hoi oma, ohja ik hoorde dat jullie naar Jacqueline gingen. Gezellig hihi! Gelukkig hadden. Jullie mooi weer dat scheelt weer. Hier is het nog steeds warm en zonnig al waait het hier in het noorden wel wat meer. Haha niet te veel word feuten hé haha grapje. De groetjes terug