Op naar de eerste mini vakantie

29 juli
Vannacht en vannochtend heeft het dus regent. Dat verwachtte ik echt niet hier in Madagascar in het droog seizoen haha. Toch klinkt het altijd wel leuk in de tent die regen druppels. Vandaag hadden we een ochtend vrij, want onze kok is ziek en onze gids gaat contact zoeken met andere dorpjes voor medicijnen of vervoer. Kan je na gaan hoe lastig dat hier kan zijn. Je ligt zo afgelegen. De dichtstbijzijnde dorpjes zijn ruim 3 uur lopen hier vandaan. En daar is vaak ook niet veel. Dus voor een grotere stad met meer medicijnen of zelfs een dokter moet je nog verder reizen. Hopelijk gaat het gauw beter met haar. De dag was vandaag erg bewolkt en er stond veel wind. Maar toch was het behoorlijk warm. Wees gerust nog steeds korte broeken weer haha. Vanmiddag zijn we naar een oud bekend bos gegaan. Helaas niet alle groepen terug gevonden. Als alles volgens planning verloopt gaan we morgen naar Marovato, het dorpje aan het strand waar we al eens eerder heen zijn geweest. Hier zijn namelijk ook bossen en hier kunnen ook blauw ogen in voorkomen. Natuurlijk is er in de middag vast even tijd voor een duik in de zee. Verder zijn we druk bezig met het regelen van een auto voor onze eerste mini vakantie begin augustus. Het loopt nog niet voorspoedig en het gaat waarschijnlijk wel wat geld kosten omdat we ruim 2 dagen rijden van een grotere stad liggen. Wordt vervolgd zou ik zeggen...

30 juli
Vanmorgen hebben we dan eindelijk contact kunnen vinden met de eigene die voor ons een auto kan regelen. En het is gelukt als het goed is is de auto hier om 10 uur in de ochtend op 1 augustus. Dan is het even kijken  hoever we precies richting Diego gaan komen, onze eerste vakantie plek. Een haven stad, een meer toeristische plaats. Ook gaan we deze mini vakantie langs Ankarana national Park. Waar we meer verschillende lemuren kunnen gaan spotten. De reis gaat ruim 4 miljoen Ar kosten, ruim 300 euro pp voor alleen vervoer. Dat is erg veel maar komt omdat we hier zo afgelegen liggen... Er is vast wel wat geld over voor souvenirs toch? Ik houd jullie ook van deze vakantie op de hoogte.  Terug naar de dag van vandaag. We zijn vandaag naar Marovoto geweest, het dorpje bij het strand waar we eerder zijn geweest. We zijn hier wezen kijken of er ook hier blauw oog maki's in het bos zitten. Het bos was hier heel heel erg klein maar we erg mooi en anders dan de bossen die we tot nu toe hebben gezien. Plotseling kregen we allemaal heel erg jeuk aan onze armen en benen. En het ging zelfs zeer doen. Het bleek dat daar planten staan die haartjes afgeven waarvan je jeuk krijgt. Snel zijn we naar een riviertje gelopen om het af te spoelen. Het duurde ruim een half uur spoelen  voordat de jeuk en prikkels verdwenen. Maar het voelde uren haha. Daarna hadden we besloten om door te gaan naar het strand. Hier hebben we lekker gezwommen en maakte een vrouw van het dorp onze rijst en bonen klaar. Als verassing had ze ook vis en gebakken banaan klaar gemaakt. En we konden het lekker op eten op dit mooie strand. Het eten klaar maken kosten ons 5400 ar, ongeveer 1,50  en dat voor 4 personen. Na het eten nam ik snel nog een duik en zijn we terug gelopen  naar het kamp. Dit keer via kleine dorpjes, ook erg leuk om eens te zien hoe deze mensen hier leven. Onderweg zijn we in een dorpje gestopt om Jak fruit te eten, dat groeit hier veel en is erg lekker en zoet. We heel erg plakkerig en niet zo sappig. Na ruim 2 en half uur lopen  door de zon en de hitte waren we geur fop het kamp. Tijd voor een duik om af te koelen. Waarna het eten alweer klaar stond, pasta dit keer met groentes.

31 juli
Onze laatste dag in Ankarana forest. Vandaag hebben we vrij genomen om alles te wassen, spullen in te pakken en het inventariseren van onze voorraad eten. Het is weer een lekkere zonnige dag en nog voor de lunch heb ik even gezwommen want van het inpakken krijg ik het al heet. Ik hoop dat alles weer gaat passen. Als het dus allemaal goed is vertrekken we morgen ochtend rond een uur of 10. Ben benieuwd hoe Diego stad er uit gaat zien. Ik heb nu namelijk alleen nog een beeld van Tana als stad in m'n hoofd en dat was geen pretje. Maar dit is sowieso dicht bij de kust en meer toeristisch dus we zullen zien. En natuurlijk ankarana nationale. Laten we eerst hopen dat de auto morgen komt.

1 augustus
De dag van de mini vakantie is aangekomen. Al rond een uur of half 10 zaten er helemaal klaar voor de komst van de auto. Die er om 11 uur nog  niet was, die er om 12 uur nog  niet was... Toen werden we wel ongerust, komt de auto wel vandaag. Maar toen kwamen er mensen vanuit het toeristen kamp vertellen dat de auto daar was er eraan kwam. Na een snelle lunch zijn we de auto gaan laden en vertrokken we rond kwart over 1 richting Ankarana. Want Diego zou toch te ver weg zijn volgens de chauffeur. Eerst hebben we 4 uur over een on verharde weg moeten rijden. In deze 4 uur hebben we maar liefst 2 keer moeten stoppen... En waar voor? Tsssss... De bandje liepen leeg. Een hele zachte band en een kapotte band. Maar na 4 uur waren we eindelijk op de asfalt weg en zagen we eindelijk weer wat auto haha. Hier hebben we onze gids Shabir af gezegt die we na onze vakantie weer ophalen. Daarna was het ongeveer nog 5 uur rijden op deze asfalt weg. De dorpjes werden steeds groter en luxerder. En de omgeving wordt hier steeds regenwoud achtig er en bergachtig. Super mooi om te zien met de zonsondergang. Rond een uur of 9 kwamen er aan in Ambilobe. Een grote stad /dorp. De chauffeur vertelde ons dat we hier moeten overnacht en zodat hij morgen vroeg de band kan maken. Dus zochten we ene hotel. Van buiten ziet het er erg mooi uit en van binnen leek het ook prima. Er was alleen helaas nog maar 1 kamer over. Dus met z'n vieren in een super klein kamertje op luchtbedden erbij gaan liggen. Maar eerst was het tijd voor het avond eten. Eindelijk. We zochten een restaurantje op. Zag er nest oké uit, dus hier gingen we eten. Patat met kip en tomaten saus en een lekkere koude cola. Als toetje zijn er langs een ijssalon langs de weg gegaan. Aparte smaken en hoorntjes waar je twee bolletje in kan doen, zo handig. Moeten we in Nederland ook gaan maken. Daarna terug naar het hotel en alle spullen uitladen. Even douche, naja soort van er kwam koud water uit de kraan en er staat een emmer met een bakje bij om over je zelf heen te gieten. En daarna lekker slapen. Al is er veel lawaai van de weg met veel auto's en muziek. Gelukkig is het maar voor 1 nachtje.

2 augustus
Wat een nacht, wat een herrie en wat een warmte haha. Rond 3 uur viel onze ventilator uit dus helaas geen koud windje meer. Rond 4 uur begonnen honden te blaffen en wel 1 uur lang. Rond 5 uur ging een mannetje een gebed voorlezen door de speakers in de stad. En rond 6 uur was het alweer zo ligt en lawaai van auto's dat slapen er ook niet in zat. Vandaag vertrekken we rond half 8, nog 2 uur rijden voordat we in Ankarana National Park zijn. Oké we waren er echt binnen twee uur. Het park ziet er zo gaaf uit. Super luxe bungelows en het uitzicht geweldig! We slapen met z'n alle in een bungelows, gezellig! Nadat we een ingepakte lunch kregen was het tijd voor onze hike in het park, die duurder eigen eer 4,5 uur. Eerste langs de tsingy tsingy, een grote rotsachtige omgeving, heel indrukwekkend en super heet haha. Daarna was het tijd voor de grot. Super gave ingang, het was net als in de film! Zo hoog en zo groen. En je kon de vleermuizen al horen. Het was gewoon magisch om daar omhoog te klimmen naar de ingang. Helaas waren we niet super lang in de grot. Maar tijd genoeg om de vleermuizen en de spinnen te zien! Bij terug komst bij onze auto zagen we ook nog een groep crowned lemurs, hoe gaaf is dat! Kunnen we ook weer afvinken. En na een lekkere en gezellige avond lunch was het tijd voor relaxen in de bungelows en te gaan slapen. Het waaide alleen vreselijk hard die nacht haha.

3 Augustus
Op naar Diego. Een van de 5 grootste steden in Madagascar, is mij verteld. De weg erna toe was super mooi. Alleen de weg had ongelofelijk veel gaten, en dat voor een hoofdweg haha. Het is ongeveer 3 uur rijden tot dat... Een lekke band. Gelukkig had de chaffeur een nieuwe gekocht in Ambilobe. Die had hij er snel opgezet. We komen ook steeds meer vahaza tegen, zo noemen de Madagascarse mensen de mensen vanuit het buitenland. En dan vooral de blanke mensen. Eenmaal in Diego kwamen we bij ons hotel. Petite paradise. En het ziet er goed uit. Twee kamers met eigen douche. Ook is er een super leuke en gezellig tuin waar je kan zitten. Na het instaleren zijn we met de Tuk Tuk, voor het eerst naar de stad. Met z'n vieren, nou ik kan je vertellen dat past dus eigenlijk niet. Maar wel super grappig eens in te zitten. Toen we aankwamen bleek dat alle winkels en restaurants dicht waren. We vonden 1 Italiaans restaurant waar we eindelijk pizza konden eten. Daarna ging gelukkig alles open rond 4 uur. Toen kon het souvenir shoppen beginnen. Zeer geslaagd. Voor het avond eten gingen we weer langs een Italiaan natuurlijk. In diego zien we steeds neer blanken mensen die vakantie houden Madagascar. Leuk in te zien. In de avond zijn we langs verschillende barrettes geweest en hebben we ook meer blanken mensen ontmoet. Het was erg gezellig en laat geworden.

1. Jacq:
    4 augustus 2017
    Wat doe je als je om 7.30 uur wakker ben. Precies je blog lezen. Saai is het niet,je maak van alles mee. Weer hele andere foto's.
    Geniet nog ff van je vakantie.
  2. Carla:
    4 augustus 2017
    Hoi hoi, zo dat is je auto ritje wel wat een pech lekke band. Hi hi nou ja dan maar later aankomen dan kan je daar wel even overnachten dat scheelt. En je kon lekker douche al was het behelpen ha ha.
    Wel leuk dat je dorpen kan zien en de verschillen daar , verschillende mensen. Kan je ook het verschil zien van het eten, bij de ene luxe'ser dan bij de ander of niet? Natuurlijk neem je ze alles wel op de foto neem ik aan. (Mensen,eten, dorpje) jammer dat je weinig tijd had in de grotten.
    Gezellig wezen winkelen in de stad. Souvenirtjes kopen.
    Nou naar het strand even bijkomen van vannacht toen je naar een kroeggie was geweest en weer vroeg op was en je blog moest plaatsen. Geniet van je strand dagje en snorkelen. Nu de onderwaterwereld bekijken.
    Ik zeg toedeloe en de groeten rust wat uit op het strand want morgen ga je weer flink wandelen.
    Tot de volgende blog
  3. Thea:
    Hallo jessica
    Wat fijn dat je Internet nu heb .
    Waar gaan jullie dan heen na de vakantiedan ook weer in je tent
    Of blijven jullie daar zal niet gek zijn.je leg zo wel heel wat
    Kilometers af petje af hoor
    Heb je nog geen nieuwe schoenen nodig ?
    Het waren wel weer leuke foto's
    En nu nog een foto van jouw als je op pad ga
    De groetjes van ons
    Peter en thea q
  4. Rla:
    Ha jessica
    Zo juist weer je verhaal gelezen ,ik schrijf bewust
    een verhaal vol avonturen,het wordt dan echt
    een spannend boek ,met al die belevennissen
  5. Rla:
    Vervolg
    Om nooit meer te vegeten !!
    Maar ik doe je het niet na ,dus hoef je voor mij geen kamer te reserveren.
    Ben je al wezen snorkelen?
    En moeten jullie ook weer die reis terug maken
    Verder wens ij weinig regen maar veel plezier baai baai
  6. Carla:
    5 augustus 2017
    Hallo jessica hier met oma wat een verhaal we zi j n er erg blij mee je hou ons wel zoet het is wel afwisselik ik heb in de krant gelezen dat z
  7. Carla:
    5 augustus 2017
    Ik ben nog niet klaar ik heb in de krant gelezen dat ze in de apenheul gaan ze een expeditie houden ze gaan peuteren in de poep van de mako, doe meid ik schrijf nog wel ee ns oma
  8. Jessica van Mildert:
    6 augustus 2017
    Hoi allemaal

@Jacqueline dat is een mooie bezigheid. Leuk dat je nog steeds meeleest.

@oma. Ja we hebben zeker lekker uitgerust op het stand hoor. Kijk maar bij m'n foto's het zag er zo mooi uit. En natuurlijk maak ik super veel foto's haha

@thea en Peter. Nee vandaag is echt onze laatste dag vakantie daarna moeten we nog terug reizen en dingen regelen voor ons volgend kamp.

@ria. We moeten nog snorkelen maar dat gaat vast nog wel een keertje komen haha. Leuk dat je mee leest en ik vind het leuk om jullie reacties te lezen.

@oma oh wat leuk dat het in de krant staat super dat is van ons dan! Kan je het bewaren? Leuk! En leuk dat je mee leest en het reageren erop gaat goed. Kijk je ool bij m'n foto's hahha

Groetjes allemaal