Salama! (Hallo)

13 augustus, alahady, zondag
Eerste echte veld dag. Zoals het er nu uitziet snappen onze gidsen de kaart! Dat is mooi. Helaas snappen ze geen Frans, dus communicatie is lastig. Vandaag helaas geen lemuren gezien. Wel gehoord maar ze vluchtte te snel weg waardoor we geen echte telling kunnen doen. Uiteraard hebben we geprobeerd ze te volgen maar ze waren zo snel en het was er te bergachtig om ze bij te houden. Helaas. Na de lunch was het weer tijd om wat water te filteren. Daarna heb ik de kok gevraagd of ze wat water voor me wilt koken. Zo kan ik warm en schoon douche haha. En ze vond het geen probleem dus dat is mooi. Na het middag programma en het avond eten was het avond programma vandaag kaart spelletjes. De gidsen vonden het ook erg interessant.

14 augustus, alatsinainy, maandag
Opnieuw een bloed heette dag in Anabohazo. Je merkt echt het temperatuur verschil met Ankarafa. Waar het daar overdag wel warm was en snachts ook ongeveer die temperatuur. Is het hier overdag erg heet en niet goed uit te houden en snachts koelt het lekker af en kun je lekker fris in je tentje slapen. Vandaag hadden we als toetje bij het avond eten pannekoeken! Oh haha oeps ik ben al bij het avond eten met vertellen. Maar overdag is er niet veel bijzonders gebeurd hoor.
Op een gegegeven moment waren we zo moe dat we gingen slapen. En pas in de tent besefte we dat het pas 8uur was. Het wordt steeds vroeger haha. Maar het wordt dan ook al om een uur of 6 donker. In Nederland is het nu nog lekker lang licht of niet?

15 augustus, talata, dinsdag
Een goede veld dag! 3 groepen gezien en 1 groep zelfs redelijk dichtbij. Ook zagen we nog een andere groep maar die vluchten te snel weg. Tijdens de lunch hadden we lekker zelf gebakken brood met een jammetje, aardbei! Net als in Nederland. Na de lunch heb ik me even wat meer verdiept in de Madagassische taal. Ik wil namelijk wel wat standaard woordjes leren. Ook leerde de kokkin, hortensia, vandaag mij hoe je klok moet lezen in het Madagasy. Dat gaat aardig goed. Nog wel even door oefenen hoor. Daarna heeft ze weer wat wster voor mijn douche gekookt haha. De gidsen hebben nu namelijk ook een soort van douche op het kamp gebouwd. Naja een afgeschermd plekje met ijzeren platen. Ik heb hier een paar stenen en een plank neergelegd om op te staan. Zo hoef je niet in de modder te staan tijdens het douche, slim hé! Met 1 Emmen douche is niet veel water maar ik moet zeggen het lukt toch aardig om ook nog je haren ermee te wassen. Voor het dinner hadden we fotsy. Dat zijn witten bonen. Fotsy betekend namelijk wit. Natuurlijk ook rijst (vary), pinda's (pistache), aardappelen (ovy) en ketchup. Na de dinner was het al gauw tijd om te slapen. We zitten hier weer op een super donker plekje. Dus we konden de sterren (kintana), de melkweg en de maan (volana) weer erg goed zien. Blijft magisch. Ik hoorde dat er ook weer sterren regen was in Nederland. Hebben jullie nog veel vallende sterren gezien? Helaas kwam ik er te laat achter anders had ik ook hier kunnen kijken of er sterren regen was. Nou ik zeg weltrusten en een goede nacht, samymandrymifoka!

16 augustus, alarobia, woensdag
Een vreselijke lastige dag vandaag. Rond 8 uur vertrokken  we het veld in en we begonnen bij onze dagelijkse nog goede pad na het bos. Maar daarna kwamen we op een open gebied met allemaal heuvels, prachtig om te zien daar niet van, maar vreselijk om overheen te lopen. We deden er wel 45 min over om 1 heuvel naar beneden te lopen, allemaal kleine en grote keien en overal glijd je weg. Je kan je nergens aan vast houden. Best spannend. Daar beneden was het bos dan. Ook erg slecht begaanbaar. En je bent continue aan het klimmen en dalen. 90 procent van de tijd kan je niet eens rond kijken om lemuren te spotten want je blijft kijken waar je je voeten moet plaatsen tussen alle keien. Of je voeten en handen op welke kleine bomen kunnen steunen om te klimmen. Erg vermoeiende bossen in dit gebied. Hier zagen we 1 groepje lemuren.Wat we wel vandaag veel tegen kwamen zijn de lepilemuren. Sportief lemuren! We hebben er nu in totaal 7 gezien. Nog meer dan bij het andere kamp. Die zijn ook super schattig. Google even naar een ook plaatje, dan weet je wat ik bedoel. Natuurlijk heb ik ook foto's van ze maar die staan op m'n camera. Rond half 2 waren we weer tegen in kamp, het was een lange veld dag. Ik geloof dat ik nog nooit zoveel gezweet heb! Deze middag heb ik daarom lekker rustig aangedaan en de avond ook trouwens. Rond een uur of 4 heb ik lekker met thuis kunnen video bellen. Leuk om weer eens live mee te kunnen kijken in Nederland. Gelukkig koelde het wel redelijk af en kwamen er steeds meer wolken in de lucht.
En toen na het avondeten hoorde we iets... Wat was het... Ja hoor weer.... Regen! En niet zoon beetje ook. Helaas heb ik nu graatjes in de bodem van m'n tent en stroomde de regen in m'n tentje. Gelukkig was het opgelost met een handdoekje. Deze nacht was een slechte nacht, heel klammig en warm.

17 augustus, alakamisy, donderdag.
Het begon vandaag bewolkt en dus ook erg nat. Wat ben ik blij dat we hier niet in het regen seizoen zitten. Want dan had ik dat echt niet volgehouden alles nat, vochtig en alles plakt. Vandaag wilde we naar bos Belle Vue. Helaas was het geen bos en echt alleen een uitkijk punt, een mooi zicht. Dat is het inderdaad want je ziet de peninsula van de peninsula hier. Maar daarvoor kwamen we niet. Dus zijn we door gegaan naar een andere bos. Hier helaas geen lemuren gezien. Na terug komst aten we bonen en rijst en een lekkere salade. Deze middag was wat drukker. Ik heb namelijk alles uit 'm  tent gehaald om hem te laten drogen en luchten en schoon te maken. Daarna heb ik snel nog even een wasje gedaan. Ook moest ik m'n schoenen schoonmaken want ik moet ze even lijmen. Ze gaan slijten! Daarna was het tijd om m'n blog bij te type want dan kan ik hem vanmiddag hij het internet punt weer online plaatsen. Daarna zal ik snel nog even douche en is het vast alweer tijd voor het eten.

1. Thea:
    Hallo jessica
    Ook salama
    Wat leuk dat je ook woordjes gaat leren ga je hun ook nederlands leren?
    Je heb wel weer een hoop mee gemaakt daar
    Maar je hebt er nu wel veel gezien!
    Je schoenen zijn bijna versleten en gauw nieuwe kopen gaat niet
    Daar hebben ze zeker geen sport zaak.
    Wat het weer betreft hier regen is niet lekker maar zo heet bij jouw hoef ook niet
    Laat het dan maar wat regenen ha ha
    Bedankt voor je bericht weer en tot de volgende keer
    En hoop dat je tent water dicht is
    Toedeloe Peter en thea
  2. Carla:
    17 augustus 2017
    Hai wijffie, dat is utregs
    Je moet het maar kunnen hoor in dat heuvelachtige gebied. Ga je, je al zelf als een lemuur voelen klimmen en klauteren. Je zal wel spierpijn hebben daarvan en dan is een emmer douche met schoon water wel lekker ja. Wel aardig dat kokkie water voor je kookt.
    Het kamp bereid zich wel uit zo eerst een wc en nu een douche wat gaan jullie nu bedenken een kippenrennetje of zo dan heb je smorgens een lekker eitje en dan kan iedereen een eitje eten dan hoef je hem niet tedelen.
    Het zal niet makkelijk zijn om woorden teleren, wat spreek je nu met haar is dat Frans of kan zij Engels want zij is ook leraares toch. Ik hoop voor je dat ze nog niet naar school hoef zodat ze bij jullie verlopig nog kan blijven. We zullen het wel van zelf lezen.
    Het is jammer dat je weinig lemuren tegen komt dit is geen goed teken voor de lemuren. Zijn de lemuren al eens geteld in dit heuvelachtige gebied of ben jij de eerste.
    Ja, dit hadden we niet gedacht hè dat we toch nog redelijk kontact hebben met elkaar. En dat je nu niet zo ver daarvoor hoef telopen dat is ook fijn kunnen we wat langer kletsen.
    Toedeloe tot de volgende blog
    Ik zeg ajuuuuuu
  3. Jacq:
    17 augustus 2017
    We zijn druk met lezen,ook oma zit op haar eigen tablet. Net lasagne gegeten.elroy gemaakt. Hier inmiddels een nieuwe hamster. Een chineese. Jammer van het weer. Maar ook goed idee van plank voor douche. Hoe lang blijven jullie Daar?
  4. Oma:
    17 augustus 2017
    Ha Jessica leuk dat je weer geschreven heb lang verhaal ik ben nu bij Jac en Jan ELROy we hebben lasagne gegeten het was lekker hier is het ook niet zo mooi weer de buurtjes zijn ook weer thuis . Dus ik ben ook weer online Gr oma
  5. Rla:
    17 augustus 2017
    Wat een verhaal is die weer.met al dat veldwerk.
    Ken het liedje nog wat je zong met de avond 4 daags zoals
    al weer een kilometer van mijn schoen afgesleten dat gaat er bij jou er ook aardig op te lijken.En is je huis (tent )weer lekker in orde en heb je ook wel goed gestoft .Het is te hopen dat het niet lang klammig blijft want dat is niet fijn Nauw van de steren regen heb ik niets gezien ,dus er niet voor opgestaan!Het wordt hier om ongeveer om half tien een beetje donker .maar per week zie je het verschil .
  6. Yvonne:
    18 augustus 2017
    Salama Jessica leuk idee hoor dat je de woorden gaat leren je moet maar een woordenboekje maken en daarin de woorden zetten die vertaald zijn. Ik stel voor aan de familie om telkens maar te beginnen met Salama haha. Nou goed idee van die planken en stenen (je keek zeker wel eens national geographic in nederland) alleen nog een lijmmiddel ontdekken voor je tent maar misschien weten die mensen daar wel een oplossing hars van een boom of zo of dat melkachtige vloeistof wat uit een boom komt . Oh ja en je spreekt nu meer over lemuren ipv makaki's is er een verschil ? Nog even dan zit je er al weer 2maanden en dan heb je de helft er al weer opzitten meid. Oh ja maak je nog even een foto jij samen met de kokkin zeg maar tegen haar dat we graag willen zien van wie je les krijgt haha.nou ik zeg tot de volgende keer (weet niet de vertaling )
  7. Esther:
    21 augustus 2017
    Salama Jessica! Wat een leuke en mooie verhalen! Dat word dus nieuwe schoenen kopen als je weer terug bent? Haha
    Gelukkig voor ons dat het nog lang duurt voordat je terug komt want dan kunnen we tenminste nog lang genieten van je verhalen!
    Ik zeg tot de volgende keer!
  8. Jessica van Mildert:
    21 augustus 2017
    @thea en Peter. Jaa goed hé wat woordjes leren. Ja we leren ze vooral Engelse woorden want daar hebben ze hier wat meer aan. Nee helaas kan ik hier geen schoenen kopen maar ik heb nog een paar mee. Ik wist dat deze niet zo lang mee gingen haha

@mams en paps. Nou we zijn wel een van de eerste die hier lemuren tellen. Het is volgens ons hier al een keertje eerder gedaan maar niet zo nauwkeurig zeggen ze. Dus we gaan kijken waar wij op uitkomen. Tot nu toe hebben we 8 groepen. Ja d e kok is echt super aardig en wilt graag dingen doen voor je. Ze kan goed Frans en ook aardig wat woorden Engels! Dus communicatie gaat goed. Gisteren hebben we een van de kipjes gegeten. Nee helaas geen eieren het zijn de mannetje haha. Dat zou nog eens leuk zijn.
  9. Jessica van Mildert:
    21 augustus 2017
    @jacqueline. Oeh lekker lasagna dat zou ik ook wel willen eten was die goed gelukt elroy. Oh gezellig met oma's! We blijven hier tot vrijdag en gaan dan na een dorpje toe voor 5 dagen

@oma. Hoi oma dat is super gezellig en lekker gegeten. Ik kom over 2 maandjes ook weer eens lekker bij jou eten hoor. Maken we lekker iets Nederlands! Bedenk maar vast een goed recept hihi en haal je dan ook ijs in huis als toetje en slagroom natuurlijk! Groetjes

@ria. Ja ja dat liedje komt hier zeker vanaf hoor. Meestal rond de 8 tot 10 km per dag en m'n schoenen zijn goed versleten haha. Tentje is weer mooi al gaan we vrijdag weer vertrekken haha. Vandaag was het weer helder weer maar blijft warm en zweterig haha.
  10. Jessica van Mildert:
    21 augustus 2017
    @ Yvonne ja ik houd zeker een woorden boekje bij hihi erg leuk om straks te laten zien! Ja slim hé van mij. Maar nu heb ik ook uitgevonden dat in het teiltje staat ook handig is. Weken je voeten gelijk. Nee voor m'n tent nog geen oplossing maar dat komt denk ik thuis wel. En maki's en lemuren is eigenlijk wel een beetje hetzelfde. En die foto moet ik inderdaad wel even gaan maken! Hihi

@esther. Leuk dat je weer meeleest! Zeker die zijn helemaal versleten aan het einde. Maar nieuwe schoenen kopen is altijd leuk. Ja we zitten nu bijna op de helft gaat best hard. Eind deze week komt het nieuwe deel wee ronline dus blijf het volgen haha

Groetjes allemaal! Veloma (tot ziens)