Kamp Anabohazo

12 augustus 2017

Voorwoord: YES, internet verbinding in Anabohazo kamp! Alleen geen stroom dus wel beperkt gebruik.

8 augustus
Rond half 4 kwamen we aan in Maromandia bij de MNP, om onze entree ticket te verlengen. Helaas was die gesloten. Dan maar opzoek naar een slaapplek. Toch bleek Maromandia veel kleiner te zijn dan in onze gedachten. Er was geen grote markt waar we onze verse groente en fruit konden haken voor kamp en er was geen plaats voor ons om te overnachten. Onze chauffeur reed nog naar een leuk bungelows parkje en de mensen deden hier erg hun best er een mooie plek van te maken maar wij wilde toch echt graag nog even stroom en WiFi om dingen te regelen voor het onderzoek. Dus besloten we om door te rijden naar Anthohihy, onze geweldige mooie hotel met zwembad. Het was wel 2 uur rijden de totaal andere kant op haha maar dat maakte ons niet uit. Het was een fijne avond en nacht in luxe.

9 augustus
Toch was het wel verstandig om terug te rijden naar anthohihy want onze kok en gids wonen hier. Op deze manier konden we met ons mee terug rijden naar Anabohazo, het volgende kamp. Als eerste deden we in de ochtend op de markt allerlei in kopen en onze kokkin wist precies wat we nodig hadden. Erg handig. Daarna begon de lange rit naar Anabohazo. En ja je raad het al misschien... Weer een lekke band. Onze chauffeur is wel kampioen in snel banden verwisselen hoor hahah. Door onze lekke band konden we helaas niet naar MNP voor onze entree ticket, dus hier moeten we nog even een oplossing voor zoeken. Voordat we de een peninsula opreden aten we bij onze Hotel waar we de eerste keer ook rijst aten. En ook kochten we nog wat bananen. Na een tijdje off road rijden kwamen we aan in Ambinda, een redelijk groot dorpje. Hier moeten we overnachten voordat we naar kamp kunnen. We slapen in de 'tuin' van onze eerste gids, Jackie. Hij heeft een leuk huisje en gezinnetje in dit dorpje. Onze tenten stonden zo tussen alle huisjes in bij de varkentjes en loslopende honden. Het hele dorp was erg gefascineerd van onze komst. Bijzonder is dat het hele  dorp 2 wc's heeft. Een voor de kleine en een voor de grote boodschap. Hopelijk staan ze niet met z'n allen elke dag in de rij voor de wc. Na een heerlijke dinner in het huisje van Jackie was het tijd om te gaan slapen.

10 augustus
Het dorp leven begint al erg vroeg. Om 4 uur beginnen de hanen te kukkelen en om 5 uur hoor je de eerste mensen al rond lopen. En ik denk rond 6 uur dat iedereen wel wakker is. Na een ontbijtje was het tijd om al onze spullen te verdelen. Alles zou voor ons gedragen worden  naar het kamp. Het hele dorp was uit gelopen om te helpen, alle sterke mannen gingen onze spullen dragen. We hadden er maarliefst 24 nodig! Het was ruim een uur berg opwaards lopen naar het kamp. Wat een vreselijke zware en warme tocht was dat. Het kamp bestaan uit een klein stukje terein omringt door een hek, een klein huisje met kleine kamers met picknick tafel en een soort van keuken. Meer niet. Alle dragen brachten onze spullen naar binnen, veegde alle kamers, veegde het buiten terrein en hakte wat hout. Na betaling, 3 euro per persoon, vertrokken ze weer richting hun dorp. Toen was het tijd om onze tent op te zetten. We hebben helaas niet veel schaduw. Een ander nadeel is is dat we hier echt maar heel weinig water hebben. Geen riviertje om lekker in te zwemmen. Het is een klein poeltje met vies en stilstaand water. Dat is een tegen valler. We hebben we hier beter en dichtbij internet bereik, maar geen stroom om onze apparatuur op te laden. Ohja we hebben hier een buurman, met een bananen plantage.

11 Augustus
Eerste dag in het nieuwe kamp. Na een beetje uitslapen zijn we vandaag het bos gaan verkennen met onze nieuwe gidsen. Het was vandaag super bewolkt en dat was fijn ook want het kan hier zo warm worden. Het bos zag er redelijk uit maar niet een echt bos bos. Wel zagen we een groep lemuren, erg angstig dus niet gewend aan de mensen. Helaas kunnen onze gidsen nauwelijks Frans, dus communicatie is vrij lastig. Boven is het gebied hier erg heuvelachtig dat betekend spierpijn!
Na de lunch hebben we toch geprobeerd wat te wassen in het kleine beetje water wat we hebben. Of her echt schoon is geworden is de vraag. Hopelijj houden we zelf ook niks over van dit water, maar het is het enige wat we nu hebben. Gelukkig dat zeep en Wasmiddel lekker ruikt zullen we maar zeggen. Na het avond eten hebben we een serie gekeken op de laptop en alle gidsen keken mee dat was wel gezellig.

12 augustus
Een nieuwe pilot dag in het bos. Shabir, onze gids van het vorige kamp en vertaler voor Audrey heeft geprobeerd aan de gidsen uit te leggen wat precies de bedoeling is van ons onderzoek. Hopelijk gaan ze het nu beter snappen. We liepen vandaag weer in het zelfde stuk bos en kwamen wel weer een groep lemuren tegen maar ze zaten zo hoog en ze waren zo snel dat tellen en laat staan body condition score echt onmogelijk was. Dat wordt nog wat deze 3 weken. Vandaag is er helaas geen bewolking dus het is bloedje bloedje heet. Bijkomend nadeel is dat je in dit bos eigenlijk lange kleren aan moet. Er is hier een plant die overal groeit met jeukende haartjes. Vreselijk, die ene keer had ik er ook over verteld toen we wel een half uur bezig waren met het eraf shobben. Nou dir staat hier dus overal. Na een ochtendje veld werk waren we dus helemaal gesloopt. We hadden weer een lekkere lunch met als toetje mango en banaan! In middag is het veel te warm om wat te doen. Dus lig ik nu in de hangmat m'n blog te type en achter het hek lopen wat Zebu's maar goed dat dat hek er staat. Hoe is het weer in Nederland, een beetje vakantie weer?

1. Peter:
    Je ben een topper
  2. Jacq:
    12 augustus 2017
    Straks zal het allemaal beter zijn. Dit zijn onze 2 vrij dagen dan zit het er weer op. Bewolkt af en toe zo'n en regen. Dan gaat het gewone leven verder. Jij beleefd heel veel. Een echt avontuur.
    Nog veel plezier
  3. Thea:
    Hallo jessica
    Wat een gedoe maar ook wel apart allemaal
    Wij hopen dat het wel allemaal mee zal vallen
    Doe rustig aan en zet een hoed op
    Wel leuk dat de mensen zo helpen
    En is de kok weer beter?
    Groetjes en fijn dat we weer wat hebben gehoord
    Peter en thea
  4. Oma:
    12 augustus 2017
    Hoi. Lief het gaat gelukkig goed met jouw en spannend pas goed op je zelf love you xxx van oma
  5. Carla:
    Hallo,
    Wat aardig dat jullie, jullie tentenkamp mochten opzetten in de tuin van de gids toevallig dat hij daar woonde. Ja, de dorpelingen zullen wel gek gekeken hebben met jullie tentenkamp en dachten wat zijn dat nou voor studenten. Hi hi
    Wel leuk dat jullie uitgezwaaid worden door het hele dorp, en dat het halve dorp met jullie mee gingen om alles te dragen ik zou zeggen dat is ook luxe hoor. Maar wel fijn dat je zelf niets hoefde te dragen de berg op want het zal wel zwaar genoeg zijn geweest om naar boven te wandelen.
    Fijn dat kokkie weer beter en mee wilde gaan. Dat betekent weer lekker eten voor jullie. En wat variatie's qua eten. En anders ga je toch even bij de buren een banaantje halen.
    Dat er geen stroom is,is wat minder maar nu kan je zien hoe deze mensen daar leven zonder stroom. Dan is het wel apart dat je soms internetverbinding heb dat is toch raar.
    Dus je bent gelijk weer aan het onderzoek begonnen. Al zijn de boswandelingen niet zo fijn daar zo te lezen en alweer een lemuren groep gezien. Succes daar mee en kijk uit voor de plantjes daar.
    Omgekeerde wereld jullie zitten achter het hekwerk en de zebu's lopen los rond ha ha.
    Wij vinden het niet erg hoor dat je s'middags in je hangmatje ligt want dan krijgen wij weer een mooi verhaal van jou dagbeleving.
    Ik ga zo door en tot je volgende blog.
    Toedeloe de groeten van ons en Bella
  6. Oma:
    12 augustus 2017
    Ik heb alles gelezen ik ben een beetje laat want ik een film van adres Hazes gekeken zodoende was het later ik heb ook een film van een jughel gekeken bij Brazilië heel wat beesten gezien nmga ik naar bed doei
  7. Yvonne:
    13 augustus 2017
    Leik weer een nieuw verslag Jessica fijn dat je onverwachts toch internet hebt toch ? anders duurde het geen contact met nederland wel lang maar goed het is dan niet anders. Nou die bananen komen zeker bijna je neus uit haha maar het voedt wel toch? Wat een geld hè voor die mensen wat is in onze ogen nou 3euro maar goed voor hun veel.Kijk uit voor het water dat je niets oploopt dat zou niet fijn zijn .en kan je ook geen bandana voor je mond houden ivm inademen van haartjes ? Nou meid het gaat je weer goed.doei
  8. Thea:
    Jessica
    Ik heb net de foto s gekeken
    Zijn wel weer leuk
    Groetjes thea peter
  9. Jessica van Mildert:
    @ peter danku danku!

@ jacq, wat jammer dat het niet zo mooi weer is. Heb toch meerdere malen de zon die kant op gestuurd hoor.

@thea en Peter. Ja de mensen zijn hier mega aardig hoor. En de kok is weer helemaal beter en we zijn heel blij dat ze mee is

@mams en paps. Ja dat was zeker aardig. Ja zien ze niet elke dag hé haha. Zeer groot avontuur. Bijna en dan zitten er al 7 weken op. Onderzoek gaat inderdaad lekker verder. Haha ja als je het zo bekijk zitten wij in een hokje en lopen zij vrij. Vandaag hoorde we een bush pig. Een bos varken. Rond lopen!

@oma.bedankt voor je berichtje. Jaa zeker ik pas goed op hoor en we helpen elkaar hier allemaal. Dankje wel en een hele dikke kus terug.

@oma dat geeft niet heb je in de avond ook wat te doen toch. Was het een leuke film? Leuk dat je toch weer meeleest alles gaat goed op de tablet en word feud ook nog steeds? Dat zou leuk zijn als ik dat vanaf hier kan spelen moet je wel la g wachten. Want ik heb maar 1 keer per dag internet haha

@yvonne. Jaa zeker fijn he weer bereik maar inderdaad best raar dat er geen stroom is @mama en wel internet hé haha. Maar we zullen zien met onze zonneladen. De banen mogen blijven komen hoor lekker en vitamine in een! Ja zeker geen geld. Maar voor hun een aardig centje en een dagje weer wat beleefd haha. Ja het water is een dingetje hé. Ik heb vandaag ge raad of ze een emmertje wikt koken voor mijn douche dus dat ga ik zo maar lekker doen.

@thea en Peter. Jaa de foto's komen er ook maar zijn ze nog lang niet allemaal. Hoor hahaha.

Groetjes allemaal
  10. Oma:
    13 augustus 2017
    Hallo Jessica leuk de fotos het is wel behelpen maar jullie zijn sterk en jullie willen wel fijn van de mensen mee geholpen hebben het scheeld tot lekker Dexter gaat morgen met zijn vriendin naar Berlijn maar vijf dagen jjij heb langer vakantie vertellen jullie ook wat we schrijven aan elkaar ik denk dat jij de meeste berichtjes krijg het is een leuke verbintenis zo met elkaar Gr
  11. Rla:
    17 augustus 2017
    Oja de groeten en tot de volgende keer.
    Ria