Laatse daagjes Nosy Be

5 september
Een dag met een vol programma. We beginnen de ochtend met een take away ontbijt bij Oasis, onze luxe restaurant/bakkerij. En rond 8 uur vertrekken we met onze taxi naar het strand. Na het passen en meten van snorkels en duikbrillen gaan we aan boord van de speedboot op weg naar Nosy Komba. Hier kregen we een rondleiding (tje) over het eiland. Het dorp ziet er hier super leuk uit en ook een echte straat als in de vorm van stenen. De route die we liepen waren natuurlijk allemaal langs souvenir winkeltjes en ik kon me niet houden iets te kopen haha. Daarna kwamen we zwarte maki's tegen die helaas weer met te veel bananen werden gevoerd voor ons, de toeristen. Wel leuk om ze van zo dichtbij te kunnen vergelijken met de blauw oog maki! Ook kwamen we kameleons, gekko's, reuze land schildpadden en kleine schildpadden tegen. Na deze rondleiding vertrok de boot richting Nosy Tiny Kely. Een van de kleinste eiland hier (kely is klein in Malagassy). Hier gingen we snorkelen! En we zagen wel wat koraal, helaas niet Mega mooi en veel verwoest schijnt. Maar wel wat gekleurde vissen en veel zee egels! Helaas was de zichtbaarheid niet zo goed want het was vandaag ook erg bewolkt. Na een strandlunch gingen we weer snorkelen, nu is het vloed en zagen we helaas nog minder. Tot op het laatste moment! Een zee schildpad! Zo dichtbij! Toch nmvond ik het lastig met m'n flippers onderwater te duiken maar ik heb zeker 8 second even heel dichtbij meegezwommen. En later ook bij de oppervlakte van dichtbij. Wat bijzonder! Wij waren als laatste uit het water want we wilde er niet bij weg gaan. De terug reis was wat hobbelige, de zee was woester en er was hoge water op het strand. Na een warme douche even met thuis gevideobelt en daarna gegeten in ons restaurant waarna het al gauw bedtijd was.

6 september
Vandaag brengt de zoon van Shabir, onze malagasische gids in Sahamalaza, ons naar de vertrek plek om naar Nosy Sakatia te gaan. Hoe toevallig dat zijn zoon hier woont. Shabir had ons zijn nummer gegeven en gezegt als jullie een taxi nodig hebben hij kan het regelen. Verteld hij niet dat het zijn zoon is. En hij lijkt sprekend op hem haha. Dus rond 9 uur kwamen we op de plaats van bestemming. Dit keer geen geregelde groep maar zijn we gewoon gaan vragen of we kunne over varen. Scheelt ook weer in het geld en er zijn minder touristen om je heen. We hadden nu een bootje die niet zo snel ging, maar de zee was hier super rustig en het was daardoor een super mooi tochtje. Wat verder uit de kust van Nosy Sakatia legde we het bootje stil en gingen we zo het wster in om te snorkelen. Er was hier veel meer koraal dan gister. En ook veel meer visjes. Bovendien was de zichtbaarheid ook veel beter. We hebben hier een aardig tijdje gesnorkeld en van alles gezien. Het is net alsof je door een aquarium zwemt! Zo gaaf. Daarna gingen we naar het strand. Hier is een super luxe slaapaccomadatie aan het strand. Was enorm mooi. Het strand werd er zelfs aangeharkt om mooi te blijven. Hier zou ik best kunnen overnachten hoor. Daarna vaarde we naar een ander strand om te lunchen. Heerlijke vis, rijst en salade met stokbrood. En als dessert gebakken banaan met deeg. Zo dat is lang geleden in kamp haha. Maar zo lekker. Daarna vaarde we een klein stukje uit om te snorkelen en zwemmen met zee schildpadden. En het waren er zoveel. En ook zo dichtbij! Wat een geweldige ervaring is dat zeg! Niet te omschrijven! Mijn dag kan niet meer stuk. Behalve dat we nu erg moe zijn haha.

7 september
De laatste dag in Nosy Be. Helaas een dag waarop we wat meer dingen gaan regelen dan echt wat doen. Zonde van onze laatste dag op dit eiland maar moet gebeuren. Zo hebben we geprobeerd een planning te maken voor de komende weken. Al is dat erg lastig aangezien we niet precies alles weten. Daarnaast hebben we weer boodschappen gedaan voor het kamp en een auto geregeld. Als het goed is komt er nu een mini bus dus hebben we iets meer ruimte en comfort tijdens de reis. We hebben als laatst gegeten bij een Malagsy restaurant het eten liet lang opzich wachten maar was erg lekker. Ook hebben we voor het allerlaatste natuurijk een ijsje gegeten bij onze Italiaan! Morgen vertrekken we rond 9 uur weer naar her vaste land en zullen we een nachtje blijven slapen in Belle Vue in Anthohihy.

8 september
De dag dat we Nosy Be gaan verlaten. Nadat we alles hebben gepakt en hebben ontbeten nemen we een Tuk Tuk naar de haven. Eenmaal daar aangekomen worden we weer overspoeld met mensen die wel een boot voor ons kunnen regelen naar de overkant. We besluiten de eerste de beste te nemen en alles wordt voor ons in de speedboot geladen. Na ruim een half uur over de rustige zee komen we weer aan op mainland Madagascar, bij port Ankifi. Ook hier overladen met mensen die wel een taxi kunnen regelen maar wij hebben al een auto. Die heeft shabir voor ons geregeld. Maar na een telefoon gesprek met hem blijkt onze auto stil te staan voor een brug bij maromandia omdat er een blokkade is leuk. Dus gingen we zelf een auto regelen naar de plek. Dit was ongeveer 1 uurtje rijden. En daar was onze shabir! Met een mini bus! Een taxi Brousse voor ons alleen! Hoe leuk is dat. En wat een ruimte ineens. Na ongeveer 4 uur rijden kwamen we aan in anthohihy. Hier gingen we samen met hortensia weer de markt over om al onze verse spullen te halen. Wat moeten we toch zondee haar! Ze weet precies wat we nodig hebben en hoeveel en waar we het beste kunnen kopen. En toen had ze goed nieuws! Ze kan bij ons blijven ook in begin oktober tijdens ons veldwerk! Dat is super fijn en natuurlijk erg gezellig! Nadat we eindelijk klaar waren met boodschappen was het alweer 7 uur. Snel na het hotel om te eten en te herpakken. Morgen vertrekken we om 5 uur terug naar maromandia om daar de boot te nemen naar de peninsula van de peninsula, het schiereiland van het schiereiland. Hier zullen we 2 weken weer rond de dorpjes trekken om de bossen te onderzoeken. Hopelijk hebben we daar wee bereik zodat ik jullie op de hoogte kan houden. En zo niet dan zeg ik de groeten en tot gauw. Hele dikke kus!

1. Oma:
    8 september 2017
    Weer gelezen lief oma is super trots op jou love you xxx ❤💋
  2. Peter:
    8 september 2017
    Wat ben jij toch een topperpp
  3. Oma:
    8 september 2017
    Het ziet er lekker uit wat je eet ik heb spruiten gegeten leuk dat je met een auto gereden heb een busje lekker wat ruime naar de plek waar jullie vandaan kwamen en boodschappen gelijk gedaan hebben Jessica nog veel plezier verder goede reis Gr oma
  4. Thea:
    Hallo jessica
    Wat een belevenis heb je toch .
    Je ziet heel wat hoor
    En zwemmen in de zee je hebt ogen te kort hoor
    Wij wensen je goede reis en hopen weer wat van je te horen
    Want dat is wel fijn .
    De groetjes van ons
    Oja hier regent het hard
    Peter en thea x x x
  5. Rla:
    Dag Jessica
    Dat was me het reisverslag
    wel weer.Maar zo zie je ook wel weer heelwat.
    Weet je nu ook het recept met de banaan dan kan je het ook ons eens laten proeven! want ik ben wel benieuwd naar, zo lekker dat jij er over kan praten.
    De groeten en tot de volgende keer Ria
  6. Carla:
    Salama Jessica,
    Heb je nu alle eilandjes rondom Madagascar gezien of mis je er nog een paar. Lekker toeren met de boot en dan aankomen op zo'n mooi strand geweldig wat zal jij genieten zeg. Knap dat je het aan durft om de onderwaterwereld te bekijken en samen te zwemmen met reuze schildpadden.
    Het eten bevalt je wel zo te horen en makkelijk dat alles klaar staat en alleen maar hoef aan te schuiven. Het eten zal weer anders zijn als je weer veldwerk gaat doen, maar 1 ding gelukkig gaat je kokkie weer mee.
    Wel handig dat jullie gids dingen regeld voor jullie. Want hij weet de weg wel daar hij doet dat vaker. Jullie zullen ze straks wel missen en zij jullie ook wel.
    We hebben vandaag elkaar gesproken voor de komende 2 weken moeten we nog afwachten want na morgen ga je weer veldwerk doen en in je tent slapen. Dan weet je nog niet of je bereik hebt ,of stroom. We zullen zien.
    Succes weer met het onderzoek en ik hoop dat je veel maki's tegen komt.
    Toedeloe tot de volgende blog.
  7. Yvonne:
    10 september 2017
    Salama jessica ik wilde bijna zeggen masala jessica maar dat is wat anders haha Zo morgen weer over tot de orde van de dag en dat is waarvoor jullie kwamen de blauwoog maki's haha.maar goed dit avontuur kunnen ze je nooit meer afpakken Jessica. Ik zag de filmpjes van onder water wat een belevenis en mooie natuur hè en dan die grote schildpadden en mooie vissen top hoor.nou nu weer goed op jezelf Letten en op naar het volgende veldwerkgebied. Toedeloe
  8. Oma:
    10 september 2017
    Hallo ik de foto's gezien bij je moeder ze zijn erg mooi en lekker weer een stukje gevaren weer een mooi plekje gevonden uitkijk op het water door je tent en je kokkin is weer mee gegaan wel gezellig je kan goed met haar opschieten ze kan lekker koken nu weer aan. Het werk fijne vakantie gehad gedaan wat je wilde veel plezier