Back to work 9 september t/m 12 september

12 september 2017 - Maromandia, Madagaskar

Salama hier weer wat nieuwe berichtjes van uit Madagascar

Zaterdag 9 september

Terug aan het werk. Vandaag gaan we weer beginnen met ons veldwerk. Om half 5 stond de wekker want om 5 uur vertrekken we van Anthohihy naar Maromandia. De auto bus was helaas niet op tijd dus we vertrokken iets later. Onderweg maakte we een tussen stop in Befotaka. Een dorpje waar we vaker zijn gestopt om fruit te halen. Rond een uur of 9 kwamen we aan in Maromandia. Maar toen bleek de boot er niet te zijn. Dus het nieuwe plan was om hier een nachtje te blijven slapen en te wachten op de boot. Toch gingen we eerst maar even opzoek in het dorp naar de boot man zelf. Gelukkig hadden we die gevonden. Nadat alles in het kleine bootje was gedropt, (wat een zooi hebben we toch haha) kon de boottocht beginnen. Erg mooi en leuk om de penisula eens te zien vanaf het water.

Na ongeveer 1,5 uur kwamen we aan bij een dorpje genaamd Sijoro.  Het is een vissersdorpje dat groter is dan Ankiabe maar kleiner dan Ambinda. Hier slaan we onze kamp op dus gelukkig geen 2 uur lopen! We hebben een mooie plek vlak bij het water voor onze tenten. Dus zwemwater genoeg. Alleen het drinkwater moeten we nog even vinden. Het is een kleine waterbron ver weg en je moet steeds wachten tot het water omhoog komt. Niet ideaal dus... Maar goed we hebben drinkwater. (zoet water)

Nadat we onze tenten en hangmatten hebben geplaatst heeft Hortensia (onze kok) weer een heerlijke echt kampmaaltijd gemaakt. Rijst, groenten en een omelet. We zullen hier vast veel vis eten het is tenslotte een vissersdorpje, zojuist een mandje vol gekocht voor 2000 ar, nog geen 1 euro bij elkaar.

Nu is het alleen nog hopen dat er in deze bossen veel lemuren zitten! Rond een uur of 5 gingen alle vissersboten er vandoor. Het was een mooi plaatje met de zonsondergang op de achtergrond. En met hun grote netten. Zelf kleine kinderen vaarde op 1 boot. Rond een uur of 7, toen het alweer donker was keerde ze terug. En waren ze ruim 2 uur bezig de vis uit de netten te schudden. Het was een hele happening aan het strand. Daarna ging de muziek helaas aan, net als wij wilde gaan slapen. Tot in de laatste uurtjes hoorde je mensen en malagasische muziek. Wat een gezelligheid.

Zondag 10 september

Vandaag een bijzonder bizarre dag. Het begon gewoon lekker rustig. Ik heb in de ochtend mijn luchtbed gemaakt want die was lek. Gelukkig kon ik de lekkage snel vinden. Hopelijk houd de lijm het, we zullen het vanavond weten. Na de lunch was het tijd voor het verjaardagsfeestje voor onze medestudent Cas. Hij is 23 geworden vandaag en we hadden een leuke cadeau  voor hem gemaakt een goodie bag. Daarna had onze Shabir een gids geregeld en een kano. Met deze kano kunnen we elke dag van deze week na de overkant. Daar is namelijk het bos met lemuren. Dus wij hop de boot in en oversteken. Het was niet zo lang varen, het water was laag. Dus eenmaal aan de overkant moesten we een aantal minuten door de dikke modder banjeren. Ik zakte weg tot aan m'n knieën!

Daarna even voeten wassen en de  wandelschoenen weer aan. Soms kwamen we weer wat mangrove tegen, natte gedeelte met kleine boompjes. Maar nog best bewandelbaar. We kwamen langs vele kleine bosjes. En toen ineens een groep lemuren. Ze staken over van een boom naar een klein bosje, over de grond! Dat is een bijzondere waarnemen! Het bosje waar ze in zaten was 140 meter in omtrek, zo klein met 4 bomen hooguit. Hoe bijzonder is dat. En eentje had een baby, onze eerste baby blauw oog maki! Daarna liepen we door beschermd bos en zagen we nog meer lemuren! Wat een goede dag.

Rond 5 uur liepen we terug maar het water het water was al gestegen. Dus de mangrove stonden nu onderwater. Dus hup schoenen uit en lopen door het water. Zelfs hoger dan de knie! En het begon al donker te worden. Daar liepen we dan in het donker in het water in de mangrove van Madagascar. Erg bizar. De boot was nu ver weg omdat het water gestegen was en nu moest de gids de boot halen met een andere boot. En toen begonnen we aan de terug weg, in een kleine houten kano in het donker. En het mooie was dat de algen in het water licht geven als je, je hand in het water stak. Zo mooi! Zo bijzonder! Aan de overkant stond ons eten klaar. Een hollandse maaltijd special voor de jarige. Rookworst en hutspot. Het was geslaagde dag.

De groetjes uit Madagascar

Maandag 11 september

Tijdens ons ontbijt zag ik een bootje aankomen varen. Maar dit keer zag ik een bekende op de boot. Het zijn onze gidsen van Anabohazo ! Ze komen ons hier weer helpen. Super fijn ze zijn namelijk super lemur spotters en ze kennen ondertussen onze methode en een beetje Frans. Bovendien zijn het super aardige mensen en houden soms van een grapje. Op naar de overkant met z'n alle in het boot. Weer opzoek naar lemuren. Helaas was het niet een succes volle dag. We waren namelijk opzoek naar de groep die we gisteren in het kleine bosje zagen. We hebben de hele omgeving en de kleine bosjes doorzocht, maar helaas niks kunnen vinden. Rond een uur of 10 hadden we al onze lunch  want de gids vond onze Tupperware met mi soa (soort spaghetti met groente) iets te zwaar worden. En bovendien hadden we even een pauze nodig.

Rond een uur of 3 kwamen we weer bij de boot aan. Naja niet helemaal.
Het water was blijkbaar te ver gezakt en de boot lag helemaal op het droge... Reken foutje van de schipper denk ik. Dus wij ruim 2 uur gewacht tot het water hoog genoeg was. Gelukkig hadden we nog wat eten over dus we hadden ook nog een late lunch. Eenmaal aangekomen in kamp wilde we even lekker zwemmen. Wel met 20 dorpsmensen als toeschouwers want ja vazaha (zo noemen ze europeanen in Madagascar) zwemmen in de zee dat is bijzonder. Zelf zwemmen ze namelijk nooit tot zelden in de zee.

Daarna was het tijd voor het dinner. En Hortensia had lekkere koekjes gebakken ! Ook was het vandaag vroeg bed tijd! Maar de mensen hoorde je nog tot in de laatte uurtjes met de vissersboten bezig zijn.

Weltrusten xxxxxx

Dinsdag 12 september

Vandaag een avontuurlijke dag. We wilde vandaag iets eerder terug gaan zodat we deze middag wat vrij hadden. Dus wilde we rond 1 of 2 uur terug zijn voor de  lunch. Eerst kon het niet maar later zei de man van wel. We vaarde deze keer verder weg, dus we waren een uurtje onderweg maar oké we waren zo wel dichterbij het bos. Eenmaal daar aangekomen duurde het toch nog wel even voordat we onze eerste lemur groep zagen. Vandaag in totaal 3 groepen gezien en twee baby's een jongetje en een meisje! Hoe leuk! Ze zaten mooi bij elkaar mama, papa en de baby! Een geslaagde lemur dag. Eenmaal terug naar de boot was het al bijna 2 uur dus de lunch haalde we niet meer.

Eenmaal op het water bleek de stroming en de wind Mega sterk te zijn. Nadat ik een half uurtje had mee gepeddeld gaf ik hem maar weer over aan de schipper. Na anderhalf uur waren we nog niet de mangrove uit. We kwamen niet vooruit. Maar bij het einde van de bocht dacht de man, oké nu gooien we het zeil uit. Nou geen goed idee. De wind trok ons de mangrove in en bijna omver. We moesten hangen aan een kant om niet om te slaan. Even een hard verzakking haha. Daarna trok de wind ons weer terug, de verkeerde kant op! Een half uur peddelen, waren zo terug in 2 min zeilen haha. Dus zeil weer in geklapt en verder gepeddeld. Pas rond half 5 kwamen we aan bij het dorp en konden we eindelijk lunchen! Wat een honger!

Daarna nog even gezwommen en toen was het bijna dinner time haha. De dag vloog weer voorbij. Wat een avontuurlijke dag. Zo en nu bijkomen van deze dag weltrusten.

1. Carla:
    12 september 2017
    Salamander Jessica,
    Na een aantal dagen vakantie hebben gehad. Heb je, je boeltje weer in gepakt op naar de volgende bestemming en wat voor bestemming. Aan je foto's weer gezien is het daar ook weer een mooi stekkie. Uitzicht op het water en wakker worden met dat uitzicht dat is lekker relex. Je kan nu iedere dag een lekkere duik nemen en laat die mensen maar kijken.
    Een vissersdorpje dat is weer eens wat anders en ja je zal nu wel vaak vis eten.
    Maar het avontuur is weer verder gegaan op na de lemuren en die heb je gezien maar je moest er wel wat voor over hebben. Natte voeten en een modderbad hi hi. wat leuk dat je ook kleine lemuren heb gezien. Dit word weer goed scoren voor je.
    Gezellig dat kokkie weer mee is gegaan en dat je favoriete gids is gekomen, dat ze de hele periode daar bij jullie blijven. Hopen dat ze straks weer mee gaan.
    Ik zeg toedeloe we horen gauw weer van je.
  2. Jacq:
    12 september 2017
    Hoi veel lesuren gezien,fijn. Het gaat niet altijd van zijn leiedakkie, maar jullie zijn doorzetters. Je lichaamsbouw zal naar terug komst er wel anders uitzien. Al dat spierwerk (positief bedoeld).ps zijn er geen rare dieren in het water tijdens het lopen. En het eten smaak je wel,zal je nog wel eens kunnen gaan missen. Nou, nog veel plezier. Stiekem al aan het aftellen hier vanuit nieuwegein.
    Gr. Jacq
  3. Thea:
    13 september 2017
    Salama jessica
    Wat moest jij vroeg op en dan nog wachten .
    Wat leuk dat jullie kleine lemuren hebben gezien hoe gaaf was dat
    Enook nog de vader en moeder
    En wat een rare hutspot hebben jullie gegeten was er ook uien bij
    De rookworst zag er goed uit .
    Is je luchtbed nog vol lucht
    Dan heb je hem goed geplakt
    De groetjes maar weer
    En wij kijken uit naar de volgende fotos en blog
    Ik zeg Toedeloe x x x thea en peter
  4. Rla:
    13 september 2017
    Hoi jessika
    Dat was wel weer wat, met al dat hoog / laag water maar je voeten kregen wel een schoonheids behandeling .(nauw ja)
    Hoe lang blijven jullie daar? En dan weer naar een ander bos of bosje.
    Het weer is hier storm met regen buien, 13.30 uurmaar na
    Regen komt zonneschijn.
    De groeten
  5. Oma:
    14 september 2017
    Ik maak even tijd voor jou wees maar blij dat je daar zit hier is het slecht weer maar dan ga ik binnen wat doen Wordfeud spelen of puzzelen je moeder heb weer een ander spelletje van 3
    Of 4
    Letters verschillende woordjes maken dan zoveel punten halen zaterdag viert Yvonne de verjaardag over leeftijd praten we niet de tijd gaat snel zaterdag is er. Braderie op de rijnlaan als het doorgaat het hier petweer veel wind en regen nu Jessica ik ga maar theedrinken doe jij het ook maar als het gaat met al het harderwerkik vind je stoer wat doet. De groetjes oma
  6. Yvonne:
    17 september 2017
    Salama Jessica wat een onderneming weer zeg en inderdaad een modderbadje is goed voor de huid zullen we maar zeggen .maar 1 vraag hoe komen jullie aan de hutspot met een rookworst? Was zeker wel even lekker voor de verandering ? Jullie zijn nu al aardig op weg met de tellingen toch? En hoe gaat het met de interviews of is dat meisje nu bij jullie, ? Heb je wel foto's gemaakt van de baby lesuur of ging dat te snel haha nou kijk uit met dat lopen in het water je weet maar nooit wat er zwemt. En we gaan bijna aftellen hè ik zeg voor zometeen samymandrimifoha