Kamp leven aan het water. In het dorpje Sijoro 13 september t/m 17 september

17 september 2017

Hier weer nieuws uit het verre Madagaskar

Woensdag 13 september

Vannacht was het erg warm en plakkerig in de tent. Ik kan hier wel een airco gebruiken hoor. Rond een uur of 1 was ik nog steeds wakker en ik hoorde honden blaffen, maar ook hoorde ik het geluid van de blauw oog maki ! Dat is bijzonder. Ze zitten dus ook aan deze kant en erg dichtbij. Dat betekend dat we ook hier op expeditie gaan.

Na het ontbijt zijn we met z'n 10 mensen in het bootje na de overkant gegaan. Na wat gelach van onze gidsen over en weer vertelde onze gids dat de lokale gids die met ons mee gaat vandaag een beetje dronken was. Dus dat was wat minder. Hij moet ons werk wel serieus nemen natuurlijk en kan dan niet dronken opkomen dagen. Wel hebben we weer veel gelachen.

Vandaag hebben we 2 nieuwe groepen en 2 baby's lemuren gezien ! Ze hebben zulke kleine schattige staartjes! Op de terugweg moesten we een klein watertje over in de mangrove en de gids had een aantal stokken neergelegd om over te steken. Helaas was het zo glad dat ik met 1 schoen alsnog in het water belande. Gelukkig was het op de terugweg. Rond 2 uur wilde we terug varen. Maar zoals bekend is, is onze schipper niet de aller slimste en lag de boot natuurlijk weer droog. We hadden geen zin om tot 5 uur te wachten dus hup de blubber in en de boot duwen. Tot m'n gids zei dat ik er maar vast in moest gaan zitten. Ik zakte namelijk te ver in het water en de modder hahaha.

Eenmaal terug konden we eindelijk lunchen het was inmiddels alweer half 4. Gelukkig was er weer lekker brood gebakken! Daarna even lekker wezen afkoelen in de zee. Jammer dat je haar er niet zo schoon van wordt maarja. Ook hebben we onze was laten wassen door een vrouw in het dorp, wij hebben er simpel weg geen tijd voor. En aan het einde van de dag is er geen genoeg bron water om te wassen. Na de afkoeling wat data verwerkt en m'n blog bij gewerkt en al snel begon het weer donker te worden.

Donderdag 14 september

Vannacht echt niet goed geslapen. Dit is een van de zwaarste veldwerk dagen. De vissers waren tot laat in de avond bezig op het strand. Denk wel tot 12 uur. Maar deze vissers praten niet normaal met elkaar maar praten extra hard. Erg vervelend. Ook begon de ochtend alweer rond half 5. Dus slecht geslapen. Blaren op m'n voeten en spierpijn in m'n benen van hier tot Tokio (Nederland hihihi).

Rond uur of half 9 was onze schipper eindelijk klaar om te vertrekken. Eenmaal aan de overkant vertelde hij dat hij vandaag te moe was om te werken. Lekker dan. Gelukkig weten onze eigen gidsen nu ook wel een beetje de weg. Dus konden we toch het bos in. Vandaag een record verbroken van ruim 15 km lopen. Eerst in een oud stuk bos daarna in een nieuw stuk. Dat nieuwe bos was geen succes. Het was heel steil en glad. De gids moest wel om me lachen en gebruikte lianen om me omhoog te hijsen. Wat een gedoe. Daar kunnen we helaas niet naar terug. Rond 2 uur kwamen we eindelijk terug bij de boot. Het water was hoger maar niet hoog genoeg voor onze boot. Maar te hoog voor mij om doorheen te lopen haha. Dus ik mocht speciaal samen met Cas in het kleine bootje naar de grote boot haha. Maar aan het einde liep het bootje vol dus moesten we toch uitstappen. Nat tot aan mijn onderbroek! Eenmaal aan de overkant was er weer een lekkere lunch met lentels, rijst, vis en groente.

Daarna was er nog even tijd voor verkoelende duik na deze weer al te warme dag. En een uurtje hangmatten, eindelijk! Alweer veel te lang geleden dat we konden chillen voordat het donker wordt. Vandaag is het ook film avond tijd. Madagascar 2! Nadat we ons bij de keuken hadden geïnstalleerd zodat de kokkin mee kon kijken begon de film. Langzamer hand kwamen er steeds meer mensen en kinderen van het dorp om ons heen zitten en staan om mee te kijken. En ze moesten vooral lachen als de dieren aan het dansen waren en met hun billen aan het schudden waren haha. Het was een geslaagd uitje voor het dorp denk ik zo.

Vrijdag 15 september

Alweer 5 dagen in dit dorpje. En de tijd gaat hard. Vandaag vertrekt audrey met haar vriend na het dorpje hiernaast met de boot. Wij hebben onze gids ontslagen want hij heeft nu al twee dagen niet goed met ons gewerkt. Zelfs het dorp is het met ons eens en vinden dat hij dit niet mocht doen. Deze ochtend namen we even vrij en gingen we ons wassen bij de zoetwaterbron een eindje verder op. Het was een stukje lopen en voor de rest een gat in de grond waar het water omhoog komt. Verder ook iet echt helder water maar je wordt er wel schoner van dan het zee water zullen we maar zeggen! Na terug komst werd helaas m'n hoofdpijn van vannacht alleen maar erger. Vannacht om de 2 uur wakker geweest. Dus voor mij geen veldwerk vandaag. De andere 2 zijn naar een kleiner bosje aan deze kant van het water geweest. Helaas bleek niet echt een bos te zijn. Rond 3 uur kwam er een groter motor bootje hier aan aren. Er zaten heel veel mensen op en ze hadden veel spullen bij zich. Ik denk voorraad voor het dorp. Het was een hele happening en het dorp liep uit na de waterkant. Nadat ik wat geslapen heb in de hangmat was m'n hoofdpijn nog niet helemaal over.
Het waait vandaag flink en dat maakt de temperatuur zeer aangenaam. Alleen al het zand wat rond vliegt is minder. Verder was er vandaag tijd om m'n blog bij te werken en wat muziek te luisteren. Ook is de kokkin nu weer bezig met aardappeltjes bakken! Ik zeg kom maar op. De zon gaat onder, mensen kletsen wat, muziek staat aan, kinderen spelen met de bal, het water is rustig, er staat nog een klein briesje, vissers halen hun netten in, de gidsen trekken wat warme kleding aan, kaarsje gaat aan bij onze buren in het huisje en de dag is alweer bijna voorbij.

Zaterdag 16 september.

Op naar de overkant. Het duurt elke keer ongeveer een half uurtje om met de boot helemaal na de overkant te komen. En dan moesten we vandaag ook nog banjeren door de modder. Het was laag water en we zakte dus weer tot onze knieën in de modder. Het jammer is dat het bos hier best ver weg ligt, na ja de ala fady bossen, dat zijn de beschermde bossen. Het is nog een extra 1,5 tot 2 uur lopen voordat we daar ons veldwerk kunnen starten. Vandaag helaas geen lemuren gezien. Wel kwamen we op de terug weg bij een super mooi dorpje met palmbomen en aan het water. Hier hebben we even pauze gehouden aan een zelfgemaakte picknick tafel, de eerste die we in dit land zien! Handig! Daarna zijn we langs de rand van het eiland gelopen terug na de boot. Over het strand en de mangrove. Erg mooi gebied hier hoor!

Vandaag waren we lekker op tijd voor de lunch en dat betekend eindelijk weer eens een vrije middag. Tijd voor wat data verwerken, zwemmen, lezen en tekenen. Ook heb ik even met de gids en de kok geklets en foto's laten zien van ons verblijf in Madagaskar, dat vonden ze erg leuk om te zien. Al snel was het tijd voor het dinner. Niet zoveel spannend alleen pasta en aardappels. Gelukkig hebben we paprika poeder en ketchup om het wat op smaak te brengen. Ik mis de pinda's trouwens hier wel. Maar het schijnt in dit dorp een fady te zijn, verboden! Rond 9 uur wilde ik wel wat lezen en slapen maar helaas stond de muziek bij de buren weer erg hard! Ze keken een soort van voetbal wedstrijd denk ik. Er was zoveel lawaai. Gelukkig duurde het niet langer dan 10 uur, maar in slaap vallen was nog steeds lastig. Het is hier erg warm omdat de wind gaat liggen in de avond. Rond 1 uur viel ik eindelijk in slaap. samymandrimifoha (trusten)

Zondag 17 september

Maar rond half 5 alweer wakker. De kipjes werden wakker, het dorp ontwaakt. De muziek gaat aan, en niet zo zachtjes ook. De vissers maken zich klaar en het hout wordt gehakt. Iedereen is er al vroeg bij, terwijl ik nog best wat zou kunnen slapen. Na het ontbijt zijn we weer na de overkant gegaan met de boot en helaas weer door de modder banjeren haha. Vandaag zijn we even wat bossen afgegaan om de namen te checken met onze gidsen en te zoeken naar de oude groepen. Helaas weer niks gevonden. Eenmaal terug aan de overkant was het alweer tijd voor de lunch. Jaaa de kokkin heeft weer lekker brood gebakken. Dus dat gaat er wel in. Na het zwemmen, wat best fris was met de wind. Vroeg ik aan de kokkin of ze ook vis wilde kopen voor vanavond. Ze gaat voor ons op zoek. Rond 3 uur was er eindelijk weer eens tijd voor koekie tijd en chocolade melk! En natuurlijk moet ik m'n blog weer even plaatsen.

Hoe is het in Nederland? De maand september is al flink in volle gang. Nog wat spannends mee gemaakt? Vertel me alles maar haha. De groetjes en tot de volgende blog.

1. Oma:
    17 september 2017
    Het gaat wel goed lief pas goed op je zelf love you xxx van oma 💋💋❤
  2. Jacq:
    17 september 2017
    Hoi jess, al van je hoofdpijn af? Wel vervelend, maar relax in je hangmat. Helpen je oordopjes niet voor lawaai. Hier een nate en winderige(nee niet elroy of jan ha hatji) week. Van weekend wordt het beter. We kunnen naar de boot. Hier geen spannende dingen. O,ja gisteren bij yvon. Ze had een nieuw borrelhapje die crea bea. Was lekkerrrrrr. Met wasmachine is weer gemaakt, maar geen tijd om te wassen. Ben druk met elroy nieuwe aquarium incl. Waterval. Tegen die tijd als je terug ben zal hij wel klaar zijn en kan je gauw komen kijken.
    Hunter nog paar dgn kennelhoest. ( hoesdrankje) en was weer snel over. Nou meiden tot gauw.
  3. Carla:
    Salama Jessica,
    Zo je kan weer een plekje (dorpje) afstrepen van je lijstje. Hoeveel nu nog te gaan?
    Je zal inderdaad wel gelachen hebben daar in het water en in de modder. Dan mag je in het bootje moet je nog een stukje door het water maar ja dat is voor de afkoeling zullen we maar zeggen hi hi .
    Wat zie je toch veel en geweldig dat je ook nog aan de lianen heb gehangen. Jammer dat je weinig lemuren ziet daar terwijl ze toch dicht bij zijn.
    Dan maar hopen bij het volgende dorpje of daar wat meer zit. We zullen zien.
    Je dagen beginnen vroeg daar. en voor die mensen daar is het een gewone werkdag en beginnen ook vroeg. En dat het s''middags eigenlijk te warm is om wat te doen. En doordat het vroeg donker word daar.
    Wat leuk dat de dorpsbewoners met jullie Madagaskar 2 gingen kijken dat zal voor sommige wel vreemd zijn. Ja en dan moeten ze wel eens lachen om zo'n film.
    Ik hoop dat je straks weer wat beter kan slapen.
    Dan zeg ik Samymandrimifoha
    en toedeloe
    Samymandrimifoha
  4. Dicky Van mildert:
    17 september 2017
    Hoi meis wat een verhaal weer zeg ..en al die blaren opje voeten ajjj .goed koelen meid als je gaat slapen probeer ewn koele doek om je voetwn heen te doen en alsnhet zo klammig is een tip als je washandjes hebt og grote gaas ga voordat je gaat slapen dompel dat is koud water en stop het inder je oksels is echt aanbte raden je lichaam reageert meteen is echt verkoelend..nou meis zet hem op he ..super stoer van jou / jullie dat allenaal maar even doen

Dikee knuff dicky
  5. Oma:
    18 september 2017
    Hallo Jessica wat een verhaal je houons goed op de hoogte je maak wat. Mee ook lekker in de modder het is wel goed voor je huid ik zat zelf te lachen toen ik het zat te lezen je geniet toch telkens weer de gids die dronken was konden jullie die niet van de boot zetten maar ja het was wel een belevenis lekker dat hortensia mee gaat met jullie voor het koken en bakken elke keer doet ze de best gelukkig lust je van alles voor mij zal het niets zijn Jessica hou je taai Gr
  6. Thea:
    Goede middag jessica
    Wat is het deze keer zwaar voor je
    Hoop dat jullie gauw ergens anders heen gaan
    Waar je niet in de blubber hoef te lopen
    Maar ja we lezen het wel
    Een ding is zeker
    Je ziet wel een hoop
    En het eten smaak je wel zo te zien .de groetjes maar weer
    En Let goed opjezelf en hou af en toe rust als dat kan.
    De groetjes maar weer Peter en thea
  7. Yvonne:
    Salama Jessica,
    Nou het gaat allemaal weer lekker he, wat maak je weer mee. Ik denk dat als je terug komt dat je al je verhalen maar in een boek moet zetten dat is wel een leuk idee voor later toch ? En die beste man die geen zin had om te werken snijdt zichzelf in zijn vingers want hij moet blij zijn dat hij door jullie betaald krijgt voor zijn werk toch ? En inderdaad Dicky heeft goeie tips hoor en mijn zuster ook met haar oordopjes maar dat zal je toch al gedaan hebben denk ik ? . EEEEEEN nog 6 weken, we gaan aftellen. Hier in Nederland kwam het soms met bakken naar beneden, het begint echt herfst te worden en wat dacht je van de wind, maar goed we hebben gelukkig geen orkaan zoals bij die bovenwindse eilanden. Wat leuk dat jullie die film Madagaskar ook voor de kinderen laten zien ( maak je nog een keer een foto met een aantal kinderen samen met jou ?)
    Ik zou zeggen samymandrimifoha en hopen dat je een keer lekker doorslaapt.
  8. Jessica van Mildert:
    23 september 2017
    Hoi hoi allemaal. Zo eindelijk weer eens een reactie van mij!

@oma. Doe ik altijd oma, dat weet je hé hihi. Nog 40 daagjes en dan kom ik weer terug. Kom ik gauw langs met de foto's en verhalen natuurlijk

@jacqueline. Ja ik heb inderdaad Oordopjes maar de muziek is zo hard en irritant. Komt er dwars doorheen haha. Oh leuk ik ben benieuwd na het aquarium. Oh wat voor borrel hapjes waren het. Stuur eens een foto haha. Oeh kennelhoest alweer? Waar loopt hij dat steeds op?

@mam en pap ja zeker weten weer een heel leuk dorpje. Enige nadeel is dan de slechte nachten inderdaad. Hoeveel dorpjes we gaan hebben weet ik nog niet precies. Maar onze manager weet alles haha. Ligt er natuurijk ook aan hoeveel bos er te bezoeken is rond dat dorpje. Zijn we er klaar dan gaan we verder. Ja de kinderen vonden de film ook erg leuk haha. Echt een uitje voor ze denk ik.

@dicky. Hoi tante! Leuk dat je nog steeds mee leest. Dankjewel. Ja die blaren en vermoeidheid is wat minder hoor. Haha maar hoort er allemaal bij. Bedankt voor de tips! Ga ik zeker weten maar even uitproberen. Helaas is water schaars en dat maakt een natte doek soms lastig aangezien hij na een half uurtje al helmaal op gedroogd is haha. Maar ik heb het geprobeerd voor het slapen gaan en was zeker verkoelend! Dikke kus terug en tot gauw
  9. Jessica van Mildert:
    23 september 2017
    @ oma. Hooi oma! Ja toch modder is goed voor je huid zullen we maar zeggen haha. Goed dat je hé t nog steeds leuk vind mijn verhalen. Kan ook niet wachten om je alle foto's en filmpjes te komen laten zien! Hihi kom ik weer lekker middag eten hoor. En inderdaad hortensia is de beste kok van allemaal! Super vrouw!

@thea en Peter. Ja wat een modder hé en met een bootje over varen. Maar het was ook wel weer een ervaring natuurlijk haha. Ja gelukkig hebben we nu weer een paar daagjes om bij te komen. Lekker hoor. Even bij slapen! Groetjes terug hé!

@yvonne Bolastara! Dat betekend ook goede dag! Dat wordt vooral in dit deel van Madagascar gebruikt. Een soort tvsn dialect zal maar zeggen. Alle dorpelingen groeten ons daarmee in de ochtend. Ja goed plan een boek komt er zeker. En wat denk je van al die foto's hahaha. Oeps! Die mand was inderdaad niet zo handig. Maar ja. Zo gaat het hier soms er ook aan toe. Inderdaad goede tips en je probeerde hier van alles uit. Nou gaat super hard hé. Ik snap het soms ook niet. Waar deze 2 weken zijn gebleven, geen idee. De dagen gaan vast zo snel omdat je zo lang bezig bent met veldwerk en dan wordt het snel donker. Korte maar toch ook weer lang dagen. Kan niet wachten tot ik terug kom hoor. Al ga ik het hier vast ook wel weer missen. Veloma!