Eind veldwerk Sijoro en bijkomen in Anthohihy

18 september
Nieuwe dag in Madagascar start weer lekker vroeg. Het dorp is weer klaar voor een nieuwe dag. Ik nog niet. Slecht geslapen door de hitte en de mensen die continue bezig zijn tot de laatte uurtjes. Vandaag geen boot tochtje op de planning maar op zoek na het bos aan deze kant. We vertrokken vol goede moed. Een lange weg langs de gehele kust strook. Erg mooie uitzichten tsara tsara, betekend goed of mooi in dit geval. We zijn bijna tot het noordelijke pu tje van de peninsula of the penisula gelopen. En klommen daar omhoog. Wat een uitzicht! Maar het uitzicht aan de andere kant was minder. Naja wel mooi, maar zo weinig bos. Soms 5 boompjes bij elkaar wat een bos lijkt... Maar schijn bedriegd. Zonde. Geen akoembas gezien, tsi tsi akoemba. Wel een goed idee van hoe het er hier nu precies uitziet ruim 15 km gelopen. Op de terug weg zag m'n gids dat ik behoorlijk moe en oververhit was dus begon hij een gesprek haha. Hij leerde me maar weer eens tellen in het malagasisch en we kwamen langs vissers die mooie roggen hadden gevangen met een panter printje. Na een verdiende lunch bij terug komst even afgekoeld in de zee, wel met publiek uit het dorp. Maar dat geeft niet. Toch vinden ze het nog bijzonder maar zijn wel steeds meer gewend aan onze aanwezigheid. In de middag even wat rust en tijd voor de planning is van de komende dagen. We gaan namelijk oversteken na een ander gebied met de boot. Nieuwe bossen en nieuwe kansen. Helaas kregen we te horen dat we de boot van de boot vrouw niet meer konden gebruiken dus onze kokkin ging gelijk opzoek na iets nieuws. Zo gezegt zo  geregeld. Morgen vertrekken we om 6 uur na de overkant voor een lange expeditie dag. Een lokale gids zal op de hoogste berg aan de rechterkant staan zwaaiend met een lambaoany, de serong, om ons naar de bossen te brengen. Op z'n malagasisch hahah. Geregeld door onze Shabir, onze manager haha. Na het dinner hebben we nog een aflevering gekeken van onze serie met meerdere meekijkers.

19 september
Ding ding! Wekker om 5:15. Dag expeditie gepland vertrek om 6 uur. Oké het is Madagascar dus het werkelijke vertrek was 7 uur. Na ongeveer 1 uur en 15 min kwamen we aan. Opzoek na onze lokale gids. Na een aantal heuvels zagen we een mannetje staan. Onze gids! Hij bracht ons vandaag na de bossen. Weer wat geklim en geklauwerd in toch wel erg kleine bosjes. Helaas geen lemuren gezien. En ook niet zoveel bos. Dus de dag expeditie was al afgelopen om 11 uur. Dan maar vast onze lunch eten die we hadden meegenomen, minsao. Lekker hoor. Cas had zelfs z'n ketchup meegenomen. Daarna weer terug varen en zagen we vele vogels in de mangrove vliegen. Eenmaal terug even tijd voor afkoeling en wat rust. En om 3 uur kregen we nog even een late lunch want onze kokkin dacht wel dat er alweer honger zouden. Ze zorgt goed voor ons. Helaas voelt ze zich al een aantal dagen niet zo lekker en gaat ze vanavond terug met de boot na maromandia zo naar huis, anthohihy. Dat betekend dat deze laatste 2 dagen onze gidsen ook de koks zijn. Nou onze dinner was wel oké, beetje natte bonen maar kon er mee door haha.

20 september
Vannacht was er weer een hele happening in het dorp. Er kwam namelijk rond half 2 een taxi boot aan. En heel veel mensen gingen aan boord. En iedereen was aan het heen en weer lopen en aan het praten. Was dus weer een verstoorde nacht hier haha. Onze kokkin is vannacht ook met de boot na het vaste land gegaan. Hopelijk voelt ze zich snel beter. Deze dag moeten de gidsen dus ook gaan koken en natuurlijk kunnen we de wel helpen. Tijdens het ontbijt komt de oudste vrouw van het dorp altijd even goede morgen zeggen en een hand geven. Of dat ze het elke morgen is vergeten en ons opnieuw begroet of dat het gewoon uit beleefdheid is weet ik nog niet. Maar het is wel erg lief van der. Vanmorgen heb ik mijn tent alvast een beetje opgeruimd want we gaan dit dorp bijna weer verlaten. Verder even een inventaris gemaakt van wat onze voorraad is en wat we nog moeten kopen voor onze laatste expeditie over een weekje. We worden steeds zuiniger met onze luxe producten als, cholade melk, ketchup, koekjes, koffie en zoute crackers. Dat is een goed teken. Na de lunch was het natuurlijk weer tijd voor een beetje zwemmen en wat rusten in de hitte. Vandaag maakt onze gids/ kok ook aardappeltjes klaar! Haha hij kan het best hoor.

21 september
Onze laatste dag in dit kamp. Waar opruimen en rusten in het teken staan vandaag. We hebben hier de omgeving helemaal uitgekamd en gezocht naar lemuren. Onze stand staat rond de 65 lemuren. Al heb ik nog geen correctie gedaan van dubbel tellingen of gemiste tellingen. Dat is een mooi aantal. Natuurlijk hoop je vele hoger maar dit is al meer dan verwacht. Bovendien hebben we hier hele mooie observatie gedaan en zijn we de eerste die in dit gebied de lemuren geteld hebben. Zo hebben we gezien dat ze ook in hele kleine bos fragmenten zitten en ze komen zeer dicht bij mangrove bossen. Ook verplaatsen ze zich tussen de kleine fragmenten en lopen ze zelfs over de grond! Natuurlijk was dit gebied ook extra bijzonder omdat we hier onze eerste baby lemuren hebben geteld! Al met al een gelaagde expeditie. Morgen vertrekken we terug naar Anthohihy. Hier zullen we een paar daagjes komen en ons klaar maken voor de laatste expeditie richting Maromandia! Ben benieuwd wat dat ons weer zou brengen.

22 september
Ja, de wekker stond vroeg. Heel vroeg haha. Om 4uur want de boot vertrekt om 5 uur. Het is nog donker en de meeste dorp bewoners zijn nog aan het slapen. De gidsen zijn al een uur bezig met al onze keuken spullen aan het opruimen en aa  het inladen in de boot. Voor ons was het tijd om onze tenten in te klappen en ons klaar te maken voor de boot trip. Wel een erg mooi voorkomend voordeel van zo vroeg opstaan is dat we op het water in ons bootje de zon zagen opkomen. Dat was magisch kan ik je vertellen. Ondanks dat het best fris was. Onderweg kwamen we verschillende vissersbootjes tegen. De tocht duurde ongeveer 2,5 uur. En toen kwamen we aan bij de brug van Maromandia. Hier komt onze taxi mini busje naar toe gereden. Heeft onze manager  Aka shabir weer goed geregeld! Wat moeten we zonder deze man. Maar de taxi was er nog niet dus was er voor ons tijd voor een ontbijtje. Eenmaal de trappen opgelopen kwamen we bij de straat van maromandia waar eet tentjes en houten kraampjes staan. We besloten bij een wat te gaan eten. Brood balletjes en rijstmeel poffertjes. Was weer een beleving eten in een echte malagasisch straat eet tentje. De mensen eten denk ik bijna nooit thuis maar vaker in dit soort tentjes. Voor alle maaltijden. Wel gezellig denk ik zo. We betaalde, 45 cent per persoon, en vertrokken richting onze auto. Audrey en haar vriend arthur zullen niet met ons mee gaan  maar met een taxi brousse naar Nosy Be gaan. Ze gaan kijken of arthur zijn visa kan verlengen zodat hij ook hier kan blijven tot het einde. Gezellig! Onze rit naar anthohihy duurt 2 uur en je komt weer langs de mooiste landschappen en kleinste en armste dorpjes. Halverwege namen we afscheid van onze geliefde gidsen. Die moeten vanaf hier nog zeker een paar uur lopen naar hun dorp, ambinda. Midden op de peninsula. Rond 10 uur kwamen we aan in anthohihy en was er mooi nog een kamer beschikbaar voor 3 personen. Even lekker geluncht met een koude cola, een warme douche genomen. Jeetje wat kwam er weer een vuil af. Eindelijk weer eens schoon en vooral zoet water na 2 weken zout water! Daarna wat tijd voor rust. Toen moesten we toch echt even de deur uit en op naar de markt. Al lopend die richting op hielden we een taxi aan en konden we naar de markt. Snel even geld gepint want alles was op. Fruit gehaald, teenslippers en zelfs een souvenir: echte malagasisch munten! Leuk voor de collectie. Eenmaal terug in het hotel zijn we lekker een serie gaan kijken op bed met de airco aan tot het tijd was voor het dinner. Na het dinner kwam onze shabir langs voor zijn loon en kletste nog even wat over van alles en nog wat. Daarna was het toch redelijk op tijd bed tijd. Vermoeid van deze dag.

23 september
Een heerlijke nacht gehad in het hotel! Jeetje ik kan wel wat bijslapen gebruiken. Rond half 8 wel weer wakker en heb ik even een rondleiding filmpje van het hotel gemaakt voor thuis haha. Daarna lekker ontbeten met m'n eigen ontbijt, cornflakes met melk. En het was nog goed ook! Daarna lekker op bed muziek geluisterd en een back up gemaakt van alle foto's. M'n was afgegeven aan de was vrouw. Die heeft ook weer wat re doen. Haha oeps Naja heb ik weer schone kleren voor de laatste maand. Wel zelf m'n ondergoed en sokken gewassen want dat doen ze niet. Wat een viezigheid kwam daar van af! Dat krijg je als je twee weken lang niks kon wassen, dan gaat je voorraad schoon goed hard en is alles behoorlijk vies haha. Na de lunch was het natuurlijk weer tijd voor een frisse duik. Ondanks dat het wat bewolkter is vandaag is het nog steeds rond de 34 graden! En nu zit ik aan het zwembad m'n Blog weer te type. Verder staat er vandaag niet zoveel op het programma. Maar deze dagen zijn ook expres gepland om tot rust te komen. Hebben we zeker wel verdiend.

De groetjes allemaal vanuit Madagascar, anthohihy, zwembad haha

1. Oma:
    23 september 2017
    Lief alles weer gelezen mooi pas goed op jezelf love you kus van oma 💋
  2. Anton:
    23 september 2017
    Leuk mop zie dat je naar je zin heb helemaal goed pas goed op je zelf je xxx je oompje
  3. Jacq:
    23 september 2017
    Nou weer lekker ff bij tanken. Lekker hotel en zwembad. Waarom zijn die mensen zo laat op en vroeg wakker
    Temp. Lekker. Of toch te warm. Hier koelt het aardig af en verlangen we naar de zon. Inmiddels is de herfst begonnen.
    Groetjes vanuit nieuwegein
  4. Rla:
    Dag jessica
    Wat fijn dat je lekker hebt kunnen douchenen weer schonen kleding ,wat rustige aan kan doen en een beetje bij kan slapen,voor het volgende traject.
    Je schoenen kan je denk ik wel achter laten die zullen onderhand dan wel versleten zijn met al dat kilometers lopen,maar misschien neem je toch mee als soevenier,leuk voor aan de wand in je kamer.
    O ja lust je bij terug komst nog wel hollands eten ,want dan breek zo zoetjes aan wat kouder weer aan en wordt het tijd voor stamppot en erwtensoep
    Het weer was lekker vandaag (23 sep.)met veel zon maar gelukkig geen 34 graden .
    Daag de hartelijke groeten
    Ria
  5. Carla:
    Salama Jessica,
    Zo te lezen heb je het hele kleine eilandje helemaal gezien van noord naar zuid van oost naar zuid heb je het weer aangetekend op je landkaartje. Nu zie je ook gelijk hoe verschillende landschappen je hebt.
    Wel fijn dat je gids je in de gaten houd dat hij ziet als het wat minder met je gaat. Het zijn ook lange warme dagen voor je daar. En dat het slapen niet zo best gaat. Dat gaat niet in je koude kleren zitten, dus ga nu maar deze dagen goed uitrusten en goed slapen en genieten van een lekker douche daar knap je ook van op. Zodat je er straks weer tegen aan kan. Nog een keer veldwerk en daar heb je misschien weer geen water dus geniet daar nu maar van. En geniet van het eten daar even een weekje zonder rijst en bonen alleen maar lekkere dingen een beetje meer luxe zou ik maar zeggen.
    Ik zeg toedeloe en geniet tot de volgende blog.
  6. Thea:
    25 september 2017
    Goede morgen jessica
    Lekker geslapen of is het nog te warm.
    Hoe gaat het met de katjes of waren die daar niet ?
    En is de kok al weer beter
    Wanneer komt andrey weer terug is dan ook wel gezellig voor je
    Tot slot nu nog een stuk onderzoeken en dan nog even vakantie
    De groetjes en tot mail
    Peter en thea
  7. Jessica van Mildert:
    26 september 2017
    @oma Dankje wel! Komt goed! Kusjes terug

@anton, leuk dat je meeleest! Ja heb het zeker na m'n zin. Dankje wel!

@jacqueline. Ja de mensen staan vroeg op omdat het dan nog koel is. Dan doen ze in de middag uren niks en waarschijnlijk dan in de latere uren weer wel omdat het dan ook afgekoeld is. Ja het zwembad is heerlijk! Jammer dat het bij jullie alweer zo slecht weer wordt.!

@ria! Ja lekker hoor. Wr zijn weer echt helemaal schoon. Ja mijn schoenen gaan het niet meer halen naar Nederland die laat ik hier achter hoor. Nou ik kan wel wat nieuws kwa eten gebruiken, wel gek dat als ik terug kom dat het zo koud is haha. Oh dat is lekker geniet er maar van! Groetjes terug
  8. Jessica van Mildert:
    26 september 2017
    @mama en papa. Ja dit veld werk 2 weken waren best zwaar. Zo zonder weinig drink water en de lange afstanden na het bos. Nu zijn we inderdaad weer helemaal opgeladen voor het volgende veldwerk. Nog twee weekjes. We kunnen gaan aftellen voor de vakantie. En nou de rijst en bonen mis ik nu wel weer hoor. Als onze kokkin maar mee gaat komt het goed! Dikke kus

@thea en Peter. Hallootjes! Heerlijk geslapen hoor! Met de airco hier is het totaal niet warm. Buiten we rond de 35 graden overdag! Nee de katjes zijn er niet meer. Audrey die komt weer terug de 27ste als we weer met z'n alle het veld ingaan! Nog twee weken ploegen en dan inderdaad lekker vakantie! De groetjes

Xxx