Klimmen en klauteren naar boven op naar de bergkamp 30 september t/m 3 oktober

9 oktober 2017

Zaterdag 30 september

Hallo bloglezers,

Interessant nieuws! We hebben contact met een onderzoekster die ook onderzoek heeft gedaan naar de blauw oog maki's en ze heeft terug gemaild in welke gebieden ze is geweest. En zonder dat we het wisten zitten wij precies in hetzelfde dorp als dat zij heeft gezeten. Hoe toevallig! Zo kunnen we onze observaties en tellingen vergelijken! Afgelopen nacht heb ik helaas in het begin niet goed geslapen. Rond een uur of half 10 ging namelijk de Malagassische muziek aan, aan de overkant! Net als in Sijoro natuurlijk super hard en totaal geen mooie muziek haha. Gelukkig was het niet zo heel heet als de afgelopen nachten. Dat scheelt weer een beetje. Pas rond een uur of 12 ging de muziek weer uit en kon ik slapen.

Deze ochtend gaan we na een ander klein  bosje verder op waarvan een geïnterviewd persoon uit het dorp vertelde dat er ook lemuren zitten. We staken de rivier over en konden vrijwel direct vanaf de weg het bos in . Eigenlijk is het een verlengde van het andere kleine bos, alleen zit er de rivier ertussen en is de vraag of de maki's deze kunnen oversteken. Er zijn wel een paar overhangende takken... Dus wie weet. Helaas was het bos nog kleiner dan achter onze tenten (dus het verlengde deel) en ik zag er geen lemuren. Waarschijnlijk zit hier dus maar 1 groep die daar ook wel eens na toe gaat, als we de mensen van het dorp moeten geloven en ze deze groep ook daar hebben gezien. Na dit bos zijn we terug gegaan naar het kleine bos en daar zagen we onze groep voor de 3 de keer terug. Interessant is dat we nu 5 mannen zagen i.p.v. .4! Daarna heb ik Victor geholpen met een transept in het bos en zijn we een rondje rond het bos gelopen om de omtrek te meten. 1.2 km is de omtrek, niet groot dus.

We waren op tijd terug voor de lunch en de start van de extreme hitte in de middaguren. Na de lunch weer lekker afgekoeld in de rivier, al waren we niet de enige. Mensen van de omgeving waren ook aan het baden, kleding wassen en de vaat aan het wassen. Dus toch is het de vraag hoe schoon het water is. Maar verkoelend is het zeker.

Na een tijdje was het tijd om terug te keren na het kamp. Er moest hoog nodig wat water gefilterd worden. Daarna tijd voor ontspanning. Al werd ik gauw misselijk. Ze zijn namelijk in de buurt afval aan het verbranden en dat stinkt vreselijk. Doet me denken aan Tana, daar rook je het ook overal.

Zondag 1 oktober

Oktober! September is alweer om. Het is alweer een maand geleden dat we naar Nosy Be gingen en over een maand zijn we alweer thuis. En stiekem kan ik al bijna niet meer wachten om lekker weer thuis te zijn hoor!

Vandaag zijn we naar het coördinatie punt gegaan waar de vorige onderzoekster ook is geweest en als het goed is lemuren heeft gezien. Het dorpje was lastig te vinden want op de een of andere manier kent niemand dit dorpje. Eenmaal na wat rond vragen hebben we toch het dorpje kunnen vinden, langs de weg bovenop een berg. Achter het dorp ligt het bos wat Mega lastig te begaan is. Enorm veel klimmen en klauteren. Helaas geen lemuren gezien. Op de terug weg kwamen we wel langs een enorme, de grootst tot nu toe gezien door ons, bos brand. Mensen branden hier stukken land/bos af om gewassen te gaan verbouwen. Verbrand grond is namelijk erg vruchtbaar. Het was echt heel groot en enorm hoge vlammen en rook. En dat zo dicht bij de lemuur bossen! Vreselijk!

Terug na vandaag. We hebben wel besloten dat we hier na toe gaan verhuizen morgen en hier twee volle dagen blijven om naar de lemuren te zoeken. Scheelt ons weer 4 km erna toe lopen. Betekend wel dat we alle spullen moeten verhuizen en de berg op moeten sjouwen, we vinden vast dragers hoor haha. Maar dat we ook onze tafels, stoelen, schaduwplek en mooie rivier gaan verlaten. In de middag zijn we dan ook nog even vol op gaan genieten van de rivier! We kwamen zelfs wat kinderen uit het dorp tegen die ook lekker aan het zwemmen waren. Na het avond eten snel weer lekker gaan slapen. Samymandrimifoha

Maandag 2 oktober

Na het ontbijt zijn we alles gaan in pakken en opruimen. Shabir regelt een taxi Brousse vanuit Maromandia om al onze spullen naar het kleine dorpje op de berg 4 km verderop te brengen. We blijven hier als het goed is tot 5 oktober en verhuizen dan na onze laatste kamp. Dus nog 9 dagen veldwerk! Aftellen is begonnen.

Rond de lunch kwamen we aan bij de berg. Toen moest nog alles na boven. Wat een klim, maar het is gelukt. Nadat onze gidsen een plek in de schaduw hadden schoongemaakt, takken weg gehaald en zo, konden we onze tent neerzetten.

Er woont hier denk ik een man met zijn vrouw en kind. Het is een mooi plekje boven op de berg. En wat een uitzicht. Bovendien heeft hij een mooi water stroompje vanaf de berg en hij heeft er een soort pijp leiding gemaakt. Dus er is altijd stromend water. Ook heeft hij zijn eigen akker veldje, geitjes, kipjes, eenden en een hondje. Hij zorgt echt goed voor zijn beestjes.

Al snel was de middag om en rond de schemering hoorde we de lemuren in de bossen al. Dat belooft veel goeds voor morgen. We zullen zien maar eerst lekker slapen.

Dinsdag 3 oktober

Na een zeer warme nacht in de tent was het weer tijd om het veld in te gaan. Het moeilijke bos. Wat een geklim over rotsen, maar echt soms vond ik het best eng om te klimmen en had ik echt hulp nodig want ik wist niet hoe ik over moest steken.

Op een zeker moment zagen we een groep lemuren, die zijn we gaan volgen. Naja zover het kon en het ging niet zo snel in het bos. Ook leken de lemuren wat bang voor ons. Interessant misschien omdat ze hier nooit mensen zien omdat het bos niet begaanbaar is? Of toch een andere rede? Nadat we ze een tijdje gevolgd hadden konden we toch redelijk goed de groep tellen 6 mannen, 2 vrouwen.

Na de lunch was het inmiddels echt super warm hier boven op de berg. Zelf de wind die hier waait is super warm. Maar lunchen op een veranda van een Madagassische huisje met prachtige uitzicht over de mangrove en de penisula is geweldig. Rond schemering hoopte we dat we weer de lemuren zouden horen. Helaas vandaag niet. Toch zijn we in het bos gegaan om ze te zoeken. Niet gevonden. Wel kwamen we helemaal uit boven aan de top van de berg. Wat een uitzicht en wat een zonsondergang prachtig. Was een leuke expeditie met m'n collega Cas haha.

Toen we terug kwamen was het avond eten al bijna klaar maar ik kon toch nog even me zelf wassen. In het donker, met de maan, hoofdlamp op en bij het kleine stroompje. Ook weer een bijzondere ervaring. Na het eten, rijst, bonen en vis, was het al gauw bed tijd. Hopelijk is het minder warm in de tent. En ja hoor rond 9 uur hoor ik de lemuren vanuit m'n tent. Zou het komen omdat het nu weer volle maan gaat worden? Hun activiteit wordt namelijk ook beïnvloed door de maan intensiteit, is onderzocht. Interessant!

De groetjes van boven op de berg in Madagaskar.

1. Oma:
    10 oktober 2017
    Hoi lief je hele verhaal weer gelezen oma is zo trots op jou ben wel blij dat je weer thuis ben kus oma love you xxx ❤❤💋
  2. Carla:
    11 oktober 2017
    Salama Jessica,
    Ja, de tijd gaat hard hè het is inmiddels oktober maar daar merk jij wat minder van kwa weer hier al herfstweer.
    Wat leuk dat je contact heb gekregen met die onderzoekster en toevallig in het zelfde gebied nu kan je een vergelijking maken en dat ook verwerken voor jou onderzoek. Ik hoop dat jou telling groter is dan de haar want dan is het een goed teken toch.
    Zo dit is wel een veldwerk hoor steeds je tent opruimen en na een paar km's weer opzetten het is geen veldwerk maar werkveld. Hi hi
    Ik en benieuwd of je hier genoeg lemuren heb gezien. Want je kan ze dan wel horen maar daar heb je niets aan. Je kon het gebied wel goed over zien daar boven op de berg. En nu ook weer veel klimmen en klauteren maarja je doet het toch maar weer echt knap hoor.👍
    Nog even en dan heb je dat gebied ook weer gehad. Geniet nog van je tentje want straks moet je weer in een bed liggen in een hotel vervelend toch.
    Nou ik ga nu de volgende dagen lezen tot later.
  3. Yvonne:
    13 oktober 2017
    Salama Jessica nou wat een muzikaal volkje hè die malagazen haha ik noem ze maar zo vind ik een leuke benaming maar van muziek houden ze wel. Oh ja en even voor de leken onder ons wat is een transept eigenlijk ? En ja dat branden van afval dat doen ze in Suriname ook. Fijn dat het aftellen is begonnen hè. Toedeloe