Kamperen in Maromandia area 27 september tot met 29 september

29 september 2017 - Ambodimanga, Madagaskar

Woensdag ( Alarobia) 27 september

Salama

Vandaag is mama jarig! Gelukkig heeft paps een cadeautje gekocht hihi en mijn geschreven berichtje erbij gegeven. Gefeliciteerd mam! Maak er een leuk dag van. En de felicitaties vanuit Madagaskar. Als ik terug ben vieren we het nog wel een keertje.

Vandaag even lekker voor het laatst onder de douche geweest hier in Belle Vue. Om 9 uur vertrekken we namelijk weer het veld in. Maar natuurlijk eerst even langs de markt voor onze boodschappen ! Met onze nieuwe mini bus. Haha die bijna uit elkaar valt. Letterlijk als je de deur verkeerd opent, valt die eruit. Zou niet door de APK komen hoor. Maar hier kan het. Ondertussen kennen we allemaal de weg op de markt en weten we de juiste plekken om onze spullen te kopen. Na het winkelen wat toch ruim anderhalf uur duurde gingen we verder. Een lunche stop bij onze plaatselijke Hotelly in Befotaka, waar we ook onze bak bananen, gewone bananen en Oranges hebben gekocht.

Daarna reden we verder richting Maromandia, opeens stopte we ergens langs de weg bij een dorp. Daar stapte we uit en werden we uitgenodigd aan tafel bij het dorps hoofd. Van alles werd besproken, er werd gevraagd of we hier mochten verblijven en of er gidsen zijn. Alles was oké en we vertrokken een klein stukje verder over de weg. Ondertussen werd  Audrey opgepikt in Maromandia, die van Nosy Be kwam en precies tegelijk aankwam als ons. Naast de weg stonden er een paar huisjes. Daar stopte onze reis.

De gidsen begonnen een plek in de schaduw onder een mango boom schoon te maken voor onze tenten! Wat een service. Bovendien hebben we ook een tijdelijke kokkin gekregen. Alles was gesetteld.  We kamperen nu dus letterlijk naast de hoofdweg van Madagaskar. Met auto's, vrachtwagens, Zebu karren, Tuk Tuks, taxi Brousses en fietsers die voorbij komen. Al snel was het tijd voor avond eten en bed tijd. Het plaatsje hier heet trouwens Ambodimanga, iets met mango bomen?

Ik zeg samymandrimifoha dat is trusten.

Donderdag (Alakamisy) 28 september

Eerste dag in nieuw kamp. Gisteravond hoorde we de lemuren al achter ons kamp the collect call maken, een verzamel roep. Dus vanochtend op verkenning in het bos.  Nadat we een soort van toestemming tot toegang van dit bos hadden gekocht, 20000ar = 6euro pp, mochten we verder. Het geld wordt hopelijk gebruikt voor behoud van de bossen. Dus nog geen 5 min lopen en we stonden in het bos. Naja geen bos te noemen nog geen 15 meter breed en 400 meter lang. Maar er zat toch echt een groep! Een groep van 8 blauw oog maki's waarvan 1 juveniele, geen baby’s helaas. Zo gek om ze hier te zien zo vlak naast de weg. Ze leken totaal niet bang en aten rusting aan de mango vruchten. Maar omdat dit bos zo klein is waren we gauw uitgekeken. Na de lunch besloten we om te gaan baden. We dachten we komen wel weer bij een klein water poeltje. Nou was dat een verassing, gewoon een mooie grote rivier met zoveel groen eromheen! Echt een paradijsje. Water niet Mega diep maar kon redelijk zwemmen! De beste water bron die we tot nu toe hebben gehad in een kamp. Daarna was het tijd voor wat ontspanning. Opeens kwam hortensia aanlopen. Ze heeft een taxi Brousse genomen en is weer bij ons. Het team is weer bijna compleet! We waren blij haar weer te zien en het gaat al stukken beter met haar. Later stopte er nog een taxi Brousse langs de weg. Arthur is aangekomen, ook vanuit Nosy Be. Zijn visum is verlengd en blijft ook tijdens onze laatste maand bij ons in Madagascar . Toen was het alweer tijd voor het dinner. En al snel weer bedtijd. Want hier is het al vroeg donker.

Tot morgen groetjes uit het nieuwe kamp Ambodimanga

Vrijdag (Zoma) 29 september

Vandaag op weg naar het grotere bos. Nadat we een stukje hadden gelopen over de asvalt weg, kwamen we kleine winkeltjes tegen ! Sloegen we af een dorpje in over een berg, zo naar het bos. Naja het was alweer niet echt een bos te noemen. Meer laag struikgewas. Soms was er wel een aardig stukje met mooie grote bomen hoor, maar helaas geen lemuren gezien. Ineens hoorde we toch aardig wat water stromen! De gids zei dat we onze schoenen uit moesten trekken en we liepen een stukje door laag water. En ineens achter wat struiken en boompjes was daar een enorme mooie waterval! Echt heel erg mooi! Zeker de moeite waard geweest om naar toe te lopen.

Op de terug weg kwamen we ook nog langs uitzichtpunten waar we de penisula van de peninsula zagen en onze andere kampen, naja de bergen, zagen. Wat een uitzicht. Voor de lunch waren we alweer terug dus had ik mooi even tijd om m'n Blog bij te werken. Vanmiddag gaan we terug na het kleinere bos, nog een keer de lemuren terug zoeken. Na het zwemmen wilde we net ons klaar maken voor het bos. Zaten de lemuren vlak achter onze tent! Precies dezelfde groep, dat is mooi! Zo bijzonder in dit kleine bos! Met Mega veel muggen trouwens ik wordt helemaal lek gestoken hier! Zoem, zoem, zoem, prik! Morgen even de precieze omtrek van dit bos meten en dan gaan we waarschijnlijk verhuizen met ons kamp. Ik hou jullie op de hoogte!

Nu zit ik aan de rand van de weg voor internet en de auto's razen voorbij haha. We gaan zo meteen gebakken aardappeltjes eten zie ik! Die gaan er wel in! Wat zouden jullie echt missen qua eten? Ik mis variatie denk ik zoals, een keertje Mexicaans of een keertje Chinees eten!

Groetjes

1. Oma:
    29 september 2017
    Lief nog gefeliciteerd met mama nog even dan ben je weer thuis love you kus oma 💋❤💋
  2. Thea:
    Hallo jessica
    Wat fijn dat je lekker gebakken aardappels had
    Eneven naar de markt in kopen doen
    Hoe gaat het met de fotos heb je er al 2000
    Het zijn leuke fotos van je vooral die met al die tassen en zo het lijkt wel de rommel markt ha ha
    Nog veel plezier daar en kijk goed uit langs de weg en ga nog maar lekker tellen en hoop dat je nog jonge aapjes tegen komt
    Ik zeg Toedeloe en tot de volgende keer x x x Peter en the
  3. Carla:
    Salama Jessica,
    Zo dit was maar een klein stukje rijden naar je kamp het laatste veldwerk is aangebroken. Het is wel fijn dat je nu niet zo ver hoef te lopen om de lemuren te zien, lekker vanuit je stoel hi hi hi. Hopen dat je er daar nog meer kan zien. Dat deze groep zo dichtbij de bewoners komen is wel leuk ze weten natuurlijk dat daar wat te halen valt.
    Je heb je kamperplek goed ingericht zo langs de weg dan heb je nog eens wat te zien. Zo te merken zijn de mensen daar wel altijd gastvrij, ze koken voor je, je mag gebruik maken van de meubels, je mag toch maar in hun tuin kamperen. De mensen zijn behulpzaam. Het blijft wel apart dat er midden in het bos een mooie plek is waar het water stroomt en dat je, je daar lekker kan op frissen dat heb je wel nodig met die temperaturen en al dat stof.
    Het is een goed idee om het kamp steeds een stukje te verplaatsen zo hoef je minder te lopen om het bos in te gaan dat is ook wel lekker. Alleen het afbreken en het opzetten van je tent is minder maar je krijg er denk ik wel handigheid in. Ha Ha.
    Ik zeg blijf je ogen uit en foto's maken want je weet nooit of je er nog terug komt. En vooral heel veel genieten.
    Hou het nog even vol om je blog bij te houden want wij genieten van je mooie verhalen en je mooie plaatjes erbij.
    Toedeloe tot de volgende blog en weer vanaf een ander plekkie.
    Voloma
  4. Rla:
    Hallo jessica
    Het zijn weer leuke foto's, vooral de foto met de vermoeide voeten Moeten jullie die tassen en zakken steeds mee slepen ,dat is nog al wat.
    Lekker dat je nu niet zo ver van het bos af ben ,dan is het denk ik niet zo veel te lopen.
    Het is vandaag (30 sept.)echt herfst- weer met regen en het wordt ook al vroeger donker , en 's morgens later licht maar dat hoort er zo bij .
    Jessica de groeten Ria
  5. Yvonne:
    30 september 2017
    Salama Jessica nou meis de laatste loodjes nu nog 2weken veldwerk daarna nog wat vakantie .wat leuk dat de lemuren zo dicht bij de tent zijn maar je merkt dan wel het verschil dat ze mensen gewend zijn denk ik . Oh ja en wat is een juveniele ? Nou veel plezier nog meid en als het woensdag is is het nog 4weken .geniet nog van d er omgeving en het eten en de mensen doeiii
  6. Oma:
    3 oktober 2017
    Hallo Jessica mijn weekend zit er weer op een goed weekend gehad weinig gepraat ha ha veel gelopen en veel terrasjes gepikt zaterdag regen zondag mooi weer we hebben genoten wel moe maar dat krijg je als je jong ha ha maar dit hebben we toch weer gehad veel gelachen en goed gegeten maar dat doe jij ook heb ik gelezen nu ga ik de keuken leeg ruimen elke dag wat zo kom ik er weldoei Jessica nog veel plezier leuk dat hortensia terug is dat was je. Vriendin doei