24 augustus tot 30 augustus Ankiabe

24 augustus
Vandaag is het een rust dagje in kamp Anabohazo. Morgen gaan we namelijk vertrekken naar een dorpje om in de buurt om ook daar de bossen te onderzoeken. In de ochtend was het dus tijd voor een was je zodat het nog kan drogen voor we vertrekken. Daarna even de tas herpakken. Wat gaat er mee en wat gaat er niet mee. We sturen namelijk elk 1 van onze tassen naar een ander dorp zodat we nu niet zoveel dragers nodig hebben. Maar natuurlijk was er ook tijd voor even relaxen. Daar is een rust dag tenminste voor.

25 August
We werden vandaag wakker gemaakt rond een uur of 6. Ik was al wel een beetje wakker want ik had onze dragers al horen aankomen. Voor het ontbijt al onze tenten afbreken en spullen inpakken. Rond een uur of half 9 zijn we dan vertrokken richting het dorp Ankifibe. Het was ongeveer 1,5uur lopen. Eerst in de bossen waar we hier onderzoek deden en daarna over de mooie heuvel landschappen. Het uitzicht hier is waanzinnig mooi. Echt niet te beschrijven. Toen we bij het dorpje aankwamen was er niemand. Iedereen is waarschijnlijk op z'n velden aan het werk. Na een tijdje wachten was er iemand en werd er gevraagd of we hier mochten komen kamperen. Dat was goed. We mochten onze tenten op zetten  bij de boom voor wat schaduw. Eerst de grond schoon maken want er liggen hier overal van die mooi kwarts stenen. Daar stond een onze tenten dan, 4 in totaal. In een dorp met 7 huisjes. Wat een gek gezicht. Zo vonden ook sommige bewoners toen ze terug kwamen haha. Gelukkig is het hier lekker rustig. En het uitzicht vanuit mijn tent, een super mooie berg! We blijven hier als het goed is tot maandag ochtend. Na onze lunch, rijst en pinda's, want bijna als onze luxe producten zijn op. (gelukkig hebben we nog maar 6 dagen te gaan) zijn we naar het water gegaan om wat te filteren, ongeveer 10-15 min lopen. We kwamen aardig wat mensen tegen onderweg. Helaas niet zoveel water en ook weer niet zo schoon. Rond een uur of half 4 zijn we een bosje in gegaan. Echt een mooi bos, hoge bomen, weinig bamboe en mooie paden haha. We zagen zelfs 15 lemuren! Hoe gaaf is dat. En dat terwijl het bos megafoon klein is nog geen uur in rond gelopen. Dat belooft goed nieuws voor kleine bossen in de peninsula. Daarna was het gauw tijd voor dinner, rijst en vis! En ookal gauw bed tijd het was een lange dag.

26 augustus
Vandaag al vroeg wakker omdat iemand in het dorp al bezig is met het stampen en malen van zijn rijst. Na het ontbijt zijn we naar een nieuw stuk bos gegaan. En natuurlijk is dit bos niet makelijk bereikbaar... Eerst moeten we over een berg klimmen. Het was ondertussen al aardig heet geworden. Na ongeveer 45 min bereikte we het bos. Redelijk mooi en zeker wat groter dan het andere bos maar helaas geen lemuren gezien. Wel kwamen we een natuurlijke douche tegen. Het was een kleine water val met weinig water maar iemand heeft er een bamboe douche van gemaakt! Zag er zo mooi en leuk uit. Natuurlijk even met m'n hoofd ondergegaan! Voor de lunch ben ik nog even snel gaan douche. Naja cup douche natuurlijk bij het watertje. Ook kwam er een veehouderij zijn Zebu daar water laten drinken. Gezellig hoor. Hier in dit dorp zien we wel eens vaker een Zebu kar langs komen. Dan komen ze gewoon dwars door het dorpje heen. Maar als we eten komen ook de kippen en geiten groepen langs lopen haha. Na de lunch zijn we na het bos van gisteren geweest in de hoop de groepen nog een keer te zien. Helaas hebben we maar een deel kunnen zien en tellen. De rest was weer erg snel verdwenen. Rond een uur of 5 waren we weer terug en was het even internet tijd voordat we gingen eten. Rijst met bonen en vis. De avonden beginnen hier vroeg, rond 8 uur gaan we naar bed.

27 augustus
Deze nacht kwamen er wat dorpelijken laat thuis. Er was namelijk een festival in een ander door nabij. Dus daar werd ik wel even wakker van. Achter onze tenten loopt namelijk het pad haha. In de ochtend zijn we opzoek gegaan naar de grote groep, helaas niet helemaal terug gevonden. Ook vandaag even gedoched en gewassen. Later deze middag gaan we naar een ander dorp en bos. Een man vertelde namelijk dat hij in dat bos wel 60 lemuren ziet! Met kleintjes! Elke dag! Dus we gaan daar even een kijkje nemen. Dus wij rond een uur of half 4 die kant op. Ruim 45 min lopen. Schijnt die man er niet te zijn. Maar later toen we terug kwamen op het kamp vertelde de gids dat de man waarschijnlijk had gelogen over het aantal lemuren in het bos daar en ons wilde laten komen kijken en betalen om in  het bos te komen. Zo gek hé! Later vandaag kwamen we er ook achter dat niks te plannen valt in Madagascar we wilde namelijk morgen vertrekken naar een ander dorpje hier dichtbij. Maar alle mannen van ons dorp hier, wel geteld 4, vertelde dat daar geen lemuren zitten dus dat we daar beter niet heen konden gaan. Dus blijven we hier op kamp totdat we vakantie gaan houden de 31ste.

28 augustus
Vandaag wilde we naar een bos wat redelijk ver weg was. Ongeveer 60 tot 89 minuten lopen vanaf hier. Maar omdat er vandaag een ceremonie was adviseerde de gidsen om toch niet vandaag te gaan want er kunnen wel eens dronken mensen rond lopen. Ook gaan er geruchten in dit gebied dat wij, de vazaha, hier zijn namens MNP, madagascar Nation Park, om het beschermde bos uit te breiden. En daar zijn de meeste mensen niet blij mee. Dus vandaag toch naar een ander bos. In de middag zijn we naar de mangrove gelopen. Hier wilde we even een kijkje nemen omdat we hier toch in de buurt zijn. Ook hoopte we naar het strand te kunne  maar dat was toch iets te ver weg. Wat wel erg leuk was is dat we langs audrey gingen om eens te kijken naar haar interview in het dorpje. Helaas ging het op de terug weg minder goed met Cas hij voelt zich niet zo lekker. Na het avond eten was het nog niet beter en besloten we om het dorp te gaan verlaten. Hier in namelijk niks dichtbij in de buurt en als er wat is ben je liever wat meer centraal. Ondertussen was het al donker en waren we alles aan het pakken. De gidsen gingen naar de naast gelegen dorpjes om porters te regelen. De auto kan namelijk niet hele dichtbij komen, zeker nog 1 uur lopen. Dus de dragers hebbem we wel nodig. Rond een uur of 9 vertrokken we met al onze bagage het donkere Madagascar in. Met onze zieke in een hangmat hangend aan een stok gedragen door 4 mensen. De tocht was lang. En we kwamen rond 10 uur aan op de plek waar de auto zou komen. Nog 30 minuten wachten zeiden ze... Totdat onze gidsen zeilen gingen pakken, dekens gingen zoeken en een kampvuurtje gingen maken. Het duurde lange dan verwacht. Maar hé dat is Madagascar. Daar zaten/ lagen we dan met een dekentje rond het vuurtje te wachten op de auto. Die arriveerde rond 12 uur. Al lang bed tijd voor ons, normaal rond 8 uur haha. Dus we waren allemaal erg moe. En toen begon de barre tocht in de auto met zelfs onze gids achterin de pickup anders paste het niet. Eerst ruim 4 uur op de peninsula gereden, vreselijke hobbels en gaten en echt een paar keer zo scheef gestaan dat ik dacht dat we om vielen. En daarna nog ruim 1 uur op de asfalt weg, ook met gaten hoor haha. Rond half 6 kwamen we aan bij onze Belle vue. Na een warme douche (YES) waarbij er zoveel vuil van ons afkwam namen we een lekker ontbijten en gaan we even proberen te slapen. Wat een dag en nacht. Zo in de Middle of no where in een dorp, zo in het stadse leven van Madagascar. Oh en met Cas gaat het gelukkig al iets beter! De dag bestond verder uit lekker een filmpje kijken op bed in de kamer met airconditioning, zwemmen en lekker eten natuurlijk!

29 augustus
Nog een lekker dagje in Belle Vue. Heerlijk geslapen en uitgeslapen natuurlijk. Vandaag even wat dingen regelen, zoals onze kok en gids betalen, spullen kopen, tassen herpakken en nog even zwemmen haha. Want morgen zullen we beginnen met onze vakantie in Nosy Be! Kan niet wachten. We hebben ook hier een lekker druk maar super leuk programma samen gesteld. Meerdere malen eiland hoppen, snorkelen, souvenir shoppen en hopelijk kunnen we ook gaan whale watchen! Ik ga jullie weer op de hoogte houden van deze vakantie natuurlijk. Bij jullie is de vakantie bijna voorbij toch? Gaat het gewone leven weer beginne!

1. Dicky:
    30 augustus 2017
    Jee meid wat een verhalen zeg en wat een ervaring voor jullie .iets om nooit meer te vergeten .knap dat je doorzet .lijkt mij ook een hemelse ervaring om te doen wat jij doet nu ..maar fijn dat het goed gaat .je zal wrl wat kilos afgevallen zijn of niet..nou zet m op .en tot je volgende verhaal dikke kus. Dicky
  2. Jacq:
    30 augustus 2017
    De verhalen worden steeds langer,maar zo blijven we goed op de hoogte. De school vakantie 's zijn hier om. Dat wordt staan in de trein in de spits.
    Het mooi weer is hier voorbij. Hopen dat het van het weekend nog wat is,gaan met oma naar vennebos. Suc6 met shoppen.
  3. Oma:
    30 augustus 2017
    Hallo Jessica wat. Een verhaal van je leuk dat je dat weer kan doen we blijven zo op de hoogte goed dat het weer gaat met Cas lekker dat je wat kan douchen
    Probeer weer je kleren te wassen dan ben je weer een ander mens leuk weer op een ander plek weer wat nieuws Jessica veel sterkte Gr oma
  4. Thea:
    Hallo jessica
    Wat een dagen had je
    Je was zeker wel blij met je bed en doch ha ha
    En morgen lekker 1 weekje vakantie ook leuk zoals ik lees verveel je je niet
    Toch ook een druk programma
    Wat is whale wachen .?
    Wat lekker dat je daar je goed heb laten wassen
    Hoef je niet te strijken Hi Hi
    Dat Had Ik Van Je Moeder Gehoord
    De groetjes daar en doe rustig aan
    Peter en thea
  5. Carla:
    Salama Jessica,
    Ja wat is het wandelen daar dag in en dag uit. Bergje op en bergje af. Wel heerlijk dat als jullie de hele dag weg zijn geweest dat de kok weer het eten voor jullie klaar heeft staan of niet, al is het rijst met bonen of bonen met rijst hi hi dat maakt niet uit.
    Ja, dat jullie s'avonds jullie biezen moesten pakken dat was wat minder maar dit was de beste oplossing om naar de stad te gaan dichter bij alles.
    Was wel gezellig om even wild te kamperen langs de weg, wachtend op de auto. Heb je dat ook een keertje mee gemaakt. Maar na een vervelende nacht kwamen jullie aan in hotel Belle Vue. Daar kon je lekker douche en je kreeg weer een lekker ontbijtje. En dan genieten van een heerlijk bedje.
    Zo nu dan maar een paar dagen bijkomen voor iedereen en dan op vakantie heerlijk genieten.
    Goed dat je ons iedere keer op de hoogte houd waar je verblijf dat is wel fijn en leuk om te lezen.
    We zeggen weer toedeloe tot snel
  6. Rla:
    Dag Jessica
    Wat een toestand in zo'n met nacht met al die hobbels in de wegen,en zeker donker want ik denk er is geen straat verlichting maar wel sterren zeker .maar na verloop ben je daar wel op uitgekeken.Wat zal de douche en bed heerlijk geweest zijn.
    Nu op naar de vakantie ,ij wens je veel plezier ,maar rust ook een beetje uit.Dat schrijft een oude tante.
    Verders de hartelijke groeten!
  7. Yvonne:
    31 augustus 2017
    Salama Jessica terwijl ik dit lees ben ik al weer verder in je leven door het appen nou hopen dat je ook snel op knapt meid .fijn dat het met case ook weerder wat beter gaat. Goed dat de gids jullie waarschuwde om niet een bepaald gebied in te gaan ivm dronken feestvierende bewoners wante die wil je niet tegen komen toch. Nou geniet van je vakantie en het zwemaar. Hoe is het afgelopen met jullie visum is die nu geregeld tm oktober? Nou zorg goed voor je zelf meid