Eerste dagen Madagascar

30 juni 2017 - Antananarivo, Madagaskar

Eerste stappen in Madagascar.

Na een hele lange tijd te moeten wachten op het vliegveld. Ruim 12 uur, want er kwam nog vertraging, gingen we eindelijk verder met onze reis naar Madagascar. Een kortere vlucht van ongeveer 3 uur. Al snel zag je uit het raam geen vaste land meer en vlogen we een aardige tijd boven zee. Totdat we het Rode eiland zagen, Madagascar! Hoe gaaf was dat om te zien vanuit de lucht. Super lange gestrekte stranden en kronkelige riviertjes. Verder land in waards zag je enorm veel kleine bergjes bedekt met gras en struikjes, ze zagen er zacht uit. Super mooi! Helaas ook erg treurig want je zag echt heel weinig bossen. Het duurde een aardig tijdje ook voordat we iets van een stad zagen. Maar toen de piloot de landing in zetten zag je Antananarivaro liggen! Eenmaal uit het vliegtuig zetten we onze eerste stappen in Madagascar. Nog even snel langs de paspoort controle en onze bagage ophalen om vervolgens geld te pinnen en opzoeken te gaan naar Koen. Hij zal ons naar zijn B&B brengen waar we zullen overnachten. Op het vliegveld werden we omringd door lokale mensen die onze tassen wel wilde dragen voor een klein beetje geld. Zo apart. Onze taxi bracht ons dus naar onze slaapplek in Ivato. Dwars door de 'woonwijkjes heen'. Hier werden we geconfronteerd met veel armoede. Kleine stalletjes met veel mensen die eten of spulletjes verkopen. Overal was het zo druk en mensen en auto's gaan dwars door elkaar over de weg. Overal lopen ook honden en kippen over de straat. Nee, de infrastructuur is niet al te best. Midden in deze wijken ligt het BenB van Koen. Super mooi en groot huis omheent en met een waakhond genaamd Rocky. Hier zullen we de eerste nachten slapen. Na een heerlijke maaltijd in een restaurant 5 min lopen hier vandaan. Waarbij een 'bewaak' mannetje met ons mee loopt want alleen kan niet. Zo gek zonder straat lantaarns haha. Na een gezellig avondje was het eindelijk tijd voor een goede nacht rust. Begon wel lastig want je hoort steeds de straat en waak honden blaffen.

Eerste echte dag in Madagascar: Ivato en Antanarivaro.

Na een heerlijke nacht slapen stond het ontbijt al voor ons klaar. Heerlijk vers fruit, yoghurt, broodjes en beleg. Vandaag staat op de planning langs het politie bureau voor ons Visa en langs Mnp, om toegang te krijgen tot de nationale parken. Google maps zegt rond de 16 km naar mnp, dus 25 min rijden. Nou niet in Madagascar. Het duurde ruim een uur. We reden in hele oude, half uitelkaar en in elkaar geknutselde kever. Dit zijn de taxi's hier. Riem is niet nodig en ook een deur kruk is lastig te vinden. Deze taxi brengt je de hele dag overal waar je heen wilt voor 40.000 ar, dus 13 euro! Het was een heftig ritje dwars door alle wijkjes. Overal langs de weg zijn kleine stalletjes waar mensen spullen verkopen. De geur van de stad is niet heel fris en je ruikt ook enorm veel uitlaatgassen. Nu snap ik waarom je niet te lang in de stad moet zijn. We zijn nog geen stoplicht tegen gekomen en ik ben er nog steeds niet helemaal uit of ze hier nou links of rechts rijden. Alles gaat door elkaar. En soms staat er een politie die een soort van het verkeer regeld. Ik probeer af en toe foto's te maken mn telefoon, want het voelt niet zo veilig om hier met m'n camera rond de gaan zwaaien. Dus na ruim 1 uur uur zijn we dan bij het mnp. En die vertellen ons dat we eerst naar de ministerie van ecologie moeten. Dus hop daar gaan we weer. Het duurde zo lang Ons plan was vandaag om ook ons visa te regelen, maar dat is er niet van gekomen. Morgen weer een dag, ohnee dicht in het weekend dus maandag. We besloten om langs de supermarkt en een telefoonkaart winkel te gaan. Ook dat duurde echt super lang. En we wilde nog voor 5 terug rijden, anders heb je nog meer file. Dat is niet gelukt. We namen een korte route, maar alsnog waren we erg lang onderweg. Hoeveel gaten er in de weg kunnen zitten, ongelofelijk. En nog zoveel mensen op straat. Na de enorm avontuurlijke reis gingen we weer lekker eten in het restaurant van gisteren. Pasta met kip en als toetje chocolade modus. Morgen zullen we van slaapplaats wisselen en gaan we side seeing doen in Tana!

Weltrusten

1. Yvonne:
    30 juni 2017
    Nou weer een hele onderneming zeg fijn om mee te lezen . Kijk goed uit voor je spullen hè en ook als ze meehelpen om te dragen. Geniet van alle indrukken en tot het volgende verhaal
  2. Thea:
    30 juni 2017
    Nauw nauw wel een reis hoor ik doe het niet na ha ha
    Maar je ziet wel veel
    En gelukkig heb je lekker gegetenen geslapen
    Tot de volgende keer
    Veel liefs Peter en thea
  3. Carla:
    30 juni 2017
    Hoi zo dat was je dagje wel he. Wat een indrukken allemaal. Wat een verhaal weer en dat allemaal in een paar dagjes. Ik hoop dat je straks regelmatig nog internet heb want dan kunnen we je blijven volgen. Slaap lekker en tot de volgende keer
  4. Jessie Kroonen:
    1 juli 2017
    Jaaa!! Je bent er! Heel veel plezier en succes. Leuk om dit allemaal te lezen :)

Groetjes!!!
    Jessie
  5. Marcel:
    1 juli 2017
    Ha Jessica, wat gaaf die kever!
    En met Rocky als waakhond moet het ook allemaal wel goedkomen lijkt me.

Veel plezier daar en take African time he! :-)
  6. Dicky Van mildert:
    1 juli 2017
    Wat een onderneming weer he.ik zou zo met je willen ruilen meis have fun