Van het regenwoud tot aan de Grand Canyon van Madagaskar

17 oktober 2017 - Ranomafana, Madagaskar

Zaterdag 14 oktober

Informatie Ranomafana National Park:

Een heel bekent National Park in Madagaskar. De naam betekent 'heet water' (Rano  = water; Mafana = heet) en verwijst naar het nabijgelegen dorp Ranomafana waar zich warmwaterbronnen bevinden waar de Fransen in de koloniale periode een kuuroord aanlegden, waaromheen het dorp ontstond. Het grotendeels van het park bedekt zich met een dicht tropisch regenwoud. Je kunt hier namelijk maar liefst 12 lemuren soorten spotten! Een aantal diurnale (dag actief) soorten zoals de gouden half maki (Hapalemur aureus), de grijze half maki (Hapalemur griseus), de breedsnuithalfmaki (Prolemur simus), de Milne-Edwards' sifaka (Propithecus edwardsi), de roodbuikmaki (Eulemur rubriventer) de roodkopmaki (Eulemur rufus) en enkele nocturnale soorten (nacht actief) zoals de rode muismaki (Microcebus rufus), het vingerdier of aye-aye (Daubentonia madagascariensis), de kleintandwezelmaki (Lepilemur microdon), de grote katmaki (Cheirogaleus majors) en de Avahi peyrierasi. Bovendien is dit park een uitgebreid gebied waar veel onderzoek wordt gedaan naar deze verschillende soorten. Zo staat ook hier een heuse research kamp.

Salama,

Na lekker te hebben uitgeslapen, (wat een rust hier zeg), ben ik lekker gaan douche en zijn we gaan ontbijten. Bij het ontbijt besloten we dat we best ver van het park af zitten en willen verhuizen naar een verblijf dichterbij. Dus na het ontbijt hebben we al onze spullen gepakt en zijn we gaan lopen naar een ander verblijf 2 km verderop. Maar na een kwartier lopen kwamen we een taxi Brousse tegen en besloten we om mee te rijden. Voor 2000 ar per persoon konden we mee. Eenmaal aangekomen bij hotel Foret Austral werden we daar goed ontvangen. Onze spullen werden na de huisjes gebracht. Het zijn leuke simpele bungalows met eigen wc en douche. De tuin en de omgeving zijn zo mooi geweldig gewoon! Zo groen! En mooi mysterieus uitzicht met de mist rond de bergen, begroeid met mooie bossen.

Nadat we onze spullen hadden geplaatst gingen we een plekje zoeken voor een lunch. Helaas duurde dat ruim twee uur... Maar daarna konden we eindelijk het park in. Dit is pas een bos zeg wauw, dan hebben we alleen nog secondaire forest (gekapt en opnieuw groeiend bos) gezien! Laat staan primaire forest (onaangeraakt bos)! We wandelden 2 uur door het park en zagen al 4 lemuren soorten. De Golden bamboo lemur, de lesser bamboo lemur, de red bellied lemur en de red fronted lemur. Zo gaaf, sommige dichtbij en sommige wat verder weg. Maar wat een mooi bos. Beetje een misser het begon te regen maar dat mag de pret niet drukken! Wat een gaaf natuurgebied.

Eenmaal terug bij het huisje liepen we nog even voor het eten, na beneden na de waterval, je kunt zo dichtbij komen heel gaaf!

Zondag 15 oktober

Vandaag een lange hike (wandelen) door het regenwoud! Om 6 uur vertrokken we na een restaurantje bij de ingang van het park waar we konden ontbijten en onze meeneem lunch klaar ligt. Rond 7 uur vertrokken we dan. Al snel kwamen we de eerste lemuren tegen! Na een tijdje kwamen we ook een hele zeldzame lemur tegen de grand bamboe lemur, er leven hier nog maar twee van in dit bos! Dus het was een druk bezocht plekje met alle toeristen. Daarna gingen wij verder het bos in. En wat is het hier mooi. Soms was het enorm mistig en ziet het bos er magisch uit. Al die geluiden van vogels en soms een maki. Maar ook vooral van alle kleine watertjes en watervallen. Zo mooi niet normaal! Niet te beschrijven en te fotograferen eigenlijk. Af en toe hadden we wat lichte regen maar ook kwam de zon door.

Rond een uur of 10 even een pauze en daarna weer verder. We hebben zoveel dieren gezien en niet alleen lemuren maar ook giraffe necked beetle, bid sprinkhanen, wandelende takken, kameleons, reuze slakken, reuze miljoen poten, bloedzuigers en mooi vogels! We kwamen heel veel kleine watervallen tegen! Bij een waterval gingen we dan ook lunchen en natuurlijk even de voetjes in het water. Maar wat is het water hier koud! Daarna ging de tocht verder en kwamen we bij de kampeerplekken voor onderzoekers in het bos. Ook erg leuk om te zien, en wat een bijzonder mooie kampeerplek zeg! Door het hele bos lopen hier goede paden maar het is veel stijgen en dalen, met behulp van natuur trappen haha, dus spierpijn zal ik morgen wel hebben.

Na onze tour door het bos liep het verder in plantages voor bijvoorbeeld Bananen en rijst. Weer een enorm andere omgeving maar met mooie uitzicht punten. Zo zie je in de verte het dorp Ranomafana liggen waar onze eind bestemming zo meteen is. Eenmaal daar aangekomen namen we een kijkje bij het zwembad (nu gesloten) en hebben daar ook een enorme warme natuurlijke waterbron. Daarna liepen we door het dorp Ranomafana verder, het was ongeveer 2 uur. Dus ruim 7 uur gelopen dat was 18 km. Even wat lekkers koud gedronken en wat rond gekeken in wat winkeltjes en op de markt. Daarna konden we een luxe auto regelen die ons na het hotel bracht voor 4000ar (1,40 euro) wat erg handig was want we waren best vermoeid.

Morgen vertrekken we richting Isalo National Park. Ruim 8 uur hier vandaan. De hotel receptioniste heeft ons geholpen met het regelen van een taxi Brousse, die morgenochtend tussen 6 en 7 uur zal vertrekken. Dus vanavond na het eten maar vroeg na bed.

Maandag 16 oktober

Op naar Isalo National Park :

De Grand Canyon van Madagaskar. We brengen een bezoek aan Isalo National Park. Het Park heeft diepe canyons, groene Oasis, zandsteen formaties en openvlaktes. We kunnen hier de ringstaart maki, de bruine maki en de Verreaux sifaka ontmoeten! En misschien zelfs te paard het park bekijken!

Salama

Om 5:45 ging de wekker en was de taxi Brousse al heel snel voor het hotel gereden. Gelukkig kwam er een mannetje aanlopen om mijn tas te tillen haha. Het is ditmaal een lokale taxi Brousse. Dus een klein busje met veel (te veel) mensen. Ik denk dat er officieel plek is voor 9 mensen maar we zaten er met z'n 20 man in. En ja, we komen zo gemakkelijk langs de politie controles hier. Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we aan in aan bij het taxi station in Fianar. Wat een gekke huis. Iedereen sprak ons aan of we al een taxi Brousse hadden en waar we heen wilden. Maar het hotel had al voor ons gereserveerd. Dus liepen we verder met onze spullen. Iemand zei tegen ons dat zij gebeld waren door het hotel en onze maatschappij zijn. Dus volgde we hun. Na wat moeite was alles geregeld. Snel nog even met de taxi naar de bank om geld te halen. Toen kwam er nog een mannetje na ons  toe die vertelde over onze reservering. Dus waarschijnlijk zitten we nu bij de verkeerde maatschappij taxi Brousse, maar we hebben een goede deal.

Om 9 uur vertrokken we richting Isalo National Park. Een rit van ruim 6 uur. We hadden mooie plaatsen voorin, dat scheelt enorm. We zijn best vaak gestopt om te plassen of om spullen in te laden. En rond lunch tijd natuurlijk ook even bij een hotelletje om rijst en kip te eten. En dan weer snel verder. Rond een uur of half 4 kwamen we aan bij Isalo. We verblijven in Chez Alice. Een super mooi bungalow parkje met kleine ronde bungalows. Het ziet er super, super mooi uit. Je kijkt uit op de bergen. Na wat spullen te hebben georganiseerd was ik even gaan rusten want het was enorm vermoeid en ik voelde me niet zo lekker.

Al snel was het tijd voor het avond eten. En wat een luxe eten hebben ze hier. Een grote burger met groenten en super lekkere frietjes en ala toetje zelfs tiramisu. Daarna een goede nacht in de bungelow.

Ik zeg Samymandrimifoha

1. Jacq:
    17 oktober 2017
    Fijn dat je dit nog allemaal mag mee maken. Zo mooi. Zonde als je dit had gemist. Toch weer anders. Meid geniet ervan,ookal zijn wij toch allemaal aan het aftellen. Nosakanay
  2. Carla:
    17 oktober 2017
    Salama,
    Zo je vakantiedagen beginnen vroeg maar dan heb je wel wat Sanne dag. Wat maak je toch veel mee op dag en vele km' s . Gelukkig hoef je nu niet steeds je tent af te breken en weer op te zetten. Ook wel fijn dat je niet alles mee hoef te slepen. Goed idee van je omdat bij het je eindbestemming te stallen.
    Goed dat je informatie over de parken vermeld dan weten we wat meer. En dat er nog meer soorten lemuren daar hebt is ook leuk om te weten. Wat een fantastische rondtour ben je aan het beleven daar op Madagaskar. Je kijkt je ogen uit daar met al dat moois om je heen een echte Parijse.
    We zeggen genieten en genieten want voor je het weet is je vakantie voorbij.
    Toedeloe tot de volgende blog want ook je vakantietijd moet je bij houden als je tijd hebt tussen het Nike door hi hi
    Groetjes
  3. Thea:
    20 oktober 2017
    Dag jessica
    Wat heb je weer een hoop gezien en weer veel gelopen en in de auto gezeten
    Dan was je het zeker wel zat .
    Maar een doche doet wonderen dan ben je bijna gelijk weer fit ha ha
    Wat een leuk huisje is dat op de foto
    Is zeker niet zo groot ?
    Het is hier vandaag veel regen .niet zo lekker als gister (donderdag)
    De groetjes maar weer van ons Toedeloe Peter en thea
  4. Rla:
    20 oktober 2017
    Dag jessica
    Zo te zien ik bedoel te lezen,ga je al een aardig woordje madagaskisch schrijven en ik denk ook wel spreken denk ik.
    Hoe is het met het regenseizoen of begint het nog niet.
    Of blijft het nog bij een paar spatten.?
    Hier wordt het nu wel wat kouder ,maar ja het is de tijd van het jaar zal ik maar denken.
    Nog veel mooie dagen toegewenst.
    Dag,dag ria
  5. Yvonne:
    21 oktober 2017
    Salama jessica Jeetje wat een mooie gebieden bezoek je nu weer en wat vel verschillende soorten maki's zijn er zeg.je dat jullie weer uit kunnen rusten met een lekker bed en douche .geniet er nog even van meid.toedeloe
  6. Oma:
    21 oktober 2017
    Hallo Jessica wat leuk weer een andere omgevingen paard gereden dat was iets voor jou het gaat nu wel snel ik kijk er naar uit nu staat mij huis in de. Steigers en een steiger ook door het raam dat is wel gezellig maar ik wacht wel op een ander dubbeldekker haha raam doei