Master thesis Madagaskar het begin

15 mei 2017 - Utrecht, Nederland

Hallo allemaal,

Wat leuk dat jullie weer komen lezen op mijn reisblog! En ja alweer, want dit jaar ga ik naar Madagaskar voor mijn Master thesis!

Voor mijn master thesis ga ik onderzoek doen naar de blauw oog maki’s (Eulemur flavifrons). Dit zijn halfapen met een super schattig uiterlijk. (Vele foto's volgen uiteraard). En het is familie van de enige echte King Julian (Lemur catta) van de film Madagaskar, ik zag het jullie denken. Deze maki’s leven alleen maar in de bossen van het mooie eiland Madagaskar. Helaas groeit de bevolking op het eiland heel erg hard en neemt het leefgebied van deze prachtige dieren enorm af. Hierdoor wordt de blauw oog maki met uitsterven bedreigd. Deze maki's staan nu in de top 25 van de meeste bedreigde aap soorten over de hele wereld! Daarom is het erg belangrijk dat er een conservatie plan wordt opgezet om er voor te zorgen dat deze dieren niet zullen gaan uitsterven in het wild. Voordat dit plan daadwerkelijk gemaakt kan worden is er natuurlijk erg veel onderzoek nodig. Denk hierbij aan de natuurlijke habitat, gezondheid, hoeveelheid, gedrag en voedingspatronen van deze dieren.

In samenwerking met de Apenheul en AEECL (The Association Européenne pour l’Etude et la Conservation des Lémuriens) gaan we dit jaar met 4 studenten, plus begeleiding/coördinatoren naar Madagaskar om vervolg onderzoek te doen. De AEECL is een organisatie die zich onder andere al jaren inzet om een beschermd gebied te creëren voor de blauw oog maki en doen erg veel onderzoek. Ze hebben er ook voor gezorgd dat er een onderzoekscentrum in de bossen, vlakbij de maki's, gevestigd is zodat onderzoekers hiernaar toe kunnen komen. Waar wij dus zullen verblijven (of te wel in een tentje in de rimboe;) ). De Apenheul is nu al ruim een jaar bezig met een geld inzamelingsactie voor dit onderzoek. Bovendien besteden ze in het park aandacht aan dit project. Zo kunnen mensen zien dat de Apenheul ook zeker bezig is met conservatie en onderzoek van dieren in het wild. Wat natuurlijk erg belangrijk is!

Ik ga in Madagaskar onderzoek doen naar de populatie grote en verspreiding van de dieren in de verschillende bos fragmenten. Het is namelijk nog steeds niet bekend hoeveel van deze dieren nu nog in het wild leven. Daarom is het belangrijk om te kijken hoeveel het er precies zijn en in welke gebieden ze zich bevinden.

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om te kijken hoe het met de gezondheid staat van deze dieren. Om dit te bepalen kan je natuurlijk van allerlei onderzoeken doen, maar het is belangrijk om de dieren zo min mogelijk te storen en ze hun gang te laten gaan. Daarom ga ik gebruik maken van "non invasive" methode, zonder de beesten aan te raken of pijn te doen, om hun gezondheid te scoren. Hierbij ga ik hun conditie van de vacht scoren en hun body conditie (of te wel of ze obesitas hebben of niet).

Ik zal naar Madagascar vertrekken op 28 juni 2017 en zal daar 4 maanden verblijven! JA ECHT VIER MAANDEN. Het word ongelofelijk spannend maar vast ook een van de mooist tijden ooit!

Op deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle ontwikkelingen voorafgaand en hopelijk natuurlijk ook tijdens (als internet daar mee werkt..) het onderzoek. Als jullie het leuk vinden kunnen jullie zo van alles lezen en zien van dit fantastisch avontuur!

Groetjes,

Jessica: maki observator in spé

1. Esther:
    15 mei 2017
    Hartstikke leuk en spannend wat je gaat doen hoor! Ik ga je heel veel leerzame momenten wensen maar bovenal ook heel veel plezier! Succes!
  2. Jacq:
    15 mei 2017
    Wat een vooruitzicht. Het wordt weer spannend en we zullen je zeker missen. Maar alvast heel plezier.we blijven je volgen
  3. Iris:
    15 mei 2017
    Jessica, ontzettend leuk dat je iedereen update over dit mooie project, ga zo door! Ontzettend leuk dat je met ons team in Madagaskar aan de slag doen en samen gaan we er alles aan doen te voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven... zet hem op :)
  4. Thea:
    Hallo jessica
    Dat is wel leuk hoor
    En leerzaam
    Je had wel een goed verhaal.
    De groetjes van ons x x x
    Peter en thea
  5. Yvonne:
    15 mei 2017
    Leuk hoor Jessica weer een nieuw avontuur we gaan weer uitkijken naar je nieuwe ervaringen en houden we lekker contact met je xx
  6. Carla:
    15 mei 2017
    Hoi, je voorwerk zit er bijna op. En dan op weg voor het echte veldwerk. Op naar Madagaskar, op naar het avontuur en het natuur. We blijven je volgen op deze avonturenblog zodat we er weer een beetje bij zijn. Net zoals toen in zuid-Afrika. We kijken nu al uit naar je volgende verslag. Geniet ervan en zet hem op.
  7. Elroy:
    16 mei 2017
    Heel erg spannend lijken me leuke dieren zien ze wel is op tv,
    En 4 maanden word je wel lekker bruin als het weer mee zit en als je thuis komt dan kom je thuis met een warm welkom bella zal je helemaal omver lopen.
    Ik zeg heel heel heel heel jaja 4x heel veel plezier en hoop dat alles lukt en ga je zeker missen.
    Gr Elroy&claudia