Nog 8 dagen te gaan

20 juni 2017 - Utrecht, Nederland

Hoi allemaal,

Nog slechts een week en dan zullen we gaan vertrekken naar Madagaskar! Dan gaat ons avontuur beginnen. Ik dacht misschien is het wel leuk om een aantal weetjes en feitjes op een rijtje te zetten over dit geweldige land.

Wist je dat:

- Madagaskar maar liefst 587.041 vierkante kilometer is! Dit betekend dat het een van de 4 grootste eilanden van de wereld is. Dat is ongeveer zo groot als Frankrijk en België samen. Er leven zo ongeveer 17 miljoen mensen. Het wordt ook wel het “Rode eiland” genoemd, omdat de aarde rood-bruin van kleur is.

- Madagaskar een enorm unieke flora en fauna heeft. En echt paradijs voor natuurliefhebbers! De bekendste diersoorten die er leven zijn natuurlijk de lemuren (maki’s of te wel halfapen). Daarnaast leven er ook vele andere bijzondere diersoorten als gekko’s, hagedissen, vogels en vlinders. De grootste roofdier is de fossa (fretkat). De meeste diersoorten zijn endemisch wat betekend dat ze alleen in dat gebied voorkomen en dus nergens anders op de wereld!

- Er zijn wel rond de 60 soorten maki’s op Madagaskar, waaronder dus de blauw-oog maki die wij gaan bestuderen.

- Madagaskar ook heel erg bekend is om de baobab boom, je weet wel die boom die omgekeerd geplant is haha.

- Madagaskar heeft een tropisch klimaat. Wij zijn er in de winter tijd, dit is de beste tijd om naar Madagaskar te gaan want in deze periode regent het het minst en de temperaturen zullen rond de 25 graden liggen. Al kan het ’s nachts wel vriezen!

- Er is een tijd verschil tussen Madagaskar en Nederland. Het is daar in de periode dat wij gaan een uur later.

- Het eten zal vooral bestaan uit rijst, stukjes rundvlees (zebu), kip of vis. Veel voorkomend gerecht zijn de ravitoto (een stoofpot van vlees en kruiden) en romazava (vlees gerecht). Natuurlijk groeit er ook overal fruit als lychees, mangos, citrusvructhen en kokosnoten. (afhankelijk van waar je verblijft natuurlijk)

- Manao ahoana betekend “hallo”; Tafandria mandry betekend “goede nacht”; Manao ahoana ianao betekend “hoe gaat het” in Malagasy. Dus aan deze taal is eigenlijk niks aan vast te knopen. We komen er wel met handen en voeten. Ook is Madagaskar een Franse kolonie geweest, dus met Frans moet je ook wel een heel eind komen. Ohja en manga maso (ons team naam) betekend "blauw oog".

- De munt eenheid van Madagascar is de ariary. En 1 euro is gelijk aan 3597 ariary. Dus kan je na gaan als je gaat pinnen, hoeveel geld je opzak hebt!

- Hier heb ik nog twee leuke filmpjes van youtube. De eerste is een filmpje van AEECL en wat voor werk ze uitvoeren. Je ziet onderzoekers aan het woord en een stukje van een onderzoeksstation. Zo zal het er ongeveer ook uitgaan zien in het kamp. Het filmpje is wel in het Engels (https://www.youtube.com/watch?v=lU_NpOK8h9c) (link kan je kopiëren en plakken)

- Het andere filmpje verteld hoe Apenheul verschillende projecten uitvoert om de bescherming van de blauwoog maki voort te zetten. We zien hier een team van Apenheul een bezoek brengen aan Madagaskar en het leefgebied van de blauwoog maki. Wij zullen ook naar dat gebied af reizen, Sahamalaza Peninsula. Dit filmpje is in het Nederlands (https://www.youtube.com/watch?v=qV1uu2aOlWU)

P.S. Ik zal wat leuke foto’s uploaden van ons team in het foto mapje. Deze zijn gemaakt in Apenheul waar we onlangs zijn geweest om te beginnen met onze eerste vlog filmpjes! We zullen namelijk ook vanuit Madagaskar gaan vloggen over ons onderzoek en wat het nou precies allemaal aan het doen zijn. Houd daarom de Facebook pagina van Apenheul goed in de gaten, want als alles goed verloopt (internet verbinding) zullen wij ook hier verschijnen met onze vlogs.

Groetjes,

Jessica

1. Thea:
    Ja het schiet echt op
    En wat een verhaal had je weer
    Spannend hoor en wat het eten betreft
    Eet jij dat wel
    De groetjes en tot de volgende keer
  2. Rla:
    Dat is nu wel snel
    Ik hoop dat je maar veel blauwe ogen ziet
  3. Yvonne:
    20 juni 2017
    Nou leuk hoor dat we alles weer mee gaan maken met je. Dat wordt weer een hele ervaring voor je ,maar je bent al goed voorbereidt dat is al het halve werk meid .Tot de volgende blogspot